Mijn naam is Henk uit Scheveningen, ben werkzaam in de visserij en heb niet zoveel verstand van horloges.
Heb twee Oriënt horloges cadeau gekregen vandaar mijn interesse, ze werken mechanisch op polsbeweging zonder batterij.
Ben vanmorgen bij de plaatselijke juwelier geweest, die zei dat de datumschijf negatief is en dat het mooier zal staan om die te wisselen van de blauwe op de zwarte wijzerplaat en dat beide horloges het zelfde uurwerk hebben enz.
Tja, het is een beetje wat je zelf mooier vindt. Je blijft er altijd een hebben met een witte datumschijf. Niet dat dat per se minder is, meer een kwestie van smaak.
Hoi Henk, volgens mij is de ene wijzerplaat zwart toch. Dan zou je dus een zwarte wijzerplaat hebben met een blauwe datumschijf en een blauwe wijzerplaat met een witte schijf, plus je maakt kosten om de schijf te laten wisselen. Als de horloges verder goed lopen en dus geen service nodig hebben, zou ik het lekker zo laten…
Hoi Henk, welkom op ons gezellige forum. Leuk dat je gelijk een foto plaatst! Dat zijn toffe horloges, en het is een mooie set: een nettere en een stoerdere!
Afgaand op de foto lijkt het mij inderdaad een blauwe datumschijf, dus ik het zou het wisselen lekker achterwege laten. Anders heb je zoals @Eventive opmerkt in plaats van één horloge met een minder passende datumschijf zometeen twéé horloges met minder passende datumschijven. Maar als de datumschijf toch zwart zou zijn in het horloge met de blauwe wijzerplaat, dan zou ik het wel overwegen. Dan zou ik wellicht wel voordat je de horloges onder handen laat nemen eerst eens op zoek gaan naar een mooi passende blauwe datumschijf.
Ik zou zeggen, als je je aan dat witte stoort, koop lekker een zwarte datumschijf voor bij die zwarte plaat en bewaar dan de originele.
Als ik jou was zou ik eerst eens even een poosje deze twee dragen en kijken of die datumschijven op deze manier bevallen. Aanpassen kan altijd nog. Maar op zich kan ik me wel vinden in het verwisselen van die schijven.
Henk uit Scheveningen: hartelijk welkom! Scheveningen: altijd goed. Hoewel Den Haag misschien … Die datumschijven verwisselen: was jij daar zelf al gekomen? Niet? Niet doen dan.
Overigens: leuk van die juwelier om Horlogeforum te noemen! Kennelijk wel een liefhebber, een echte dan.