Even voorstellen: Jurriën

Welkom op HF :+1:

1 like

Ik verzamel dus ook achterlijk dure jazzplaten en heb een ietwat uit de hand (portefeuille) gelopen hifi-hobby. Mijn vrouw vindt het allemaal wel best, gelukkig. Nog wel ;-).

1 like

Welkom!

1 like

Welkom :wave:

Benieuwd naar je hi-fi set-up, en wat de platen zijn waar je het meeste pret van hebt (en waarom)! Zin om daar iets over te delen?

1 like

Hier gaat het om! En hartelijk welkom hier op dit geweldig mooie forum! Van simpel quartz tot het meest gedecoreerde uurwerk. Van Seiko tot Rolex, en van Omega tot Brunmontagne. Het is allemaal liefhebberij hier

3 likes

Welkom bij de club Jurriën.

1 like

Welkom :smiley:!

1 like

Waarom zou dat een lachertje zijn? Ik zie een mooi net horloge met breguet-wijzers, Romeinse track, dynamische wijzerplaat en zowaar een aardige datum-implementatie.

Laat je hier niet gek maken.

Da’s een veel interessantere. Spaar je eerste druk vinyl? Van welke artiesten? Wat is je mooiste verzamelobject in dat kader? Wat bij mij ooit begon bij “Kind of Blue” uit de koopjesbak is ontaard in een levende verzameling van zo’n 3250 tracks van Ahmad Jamal tot Zara McFarlane. :slight_smile: Weliswaar gewoon allemaal gedigitaliseerd tegenwoordig, maar toch: Het is 15% van m’n muziekverzameling.

3 likes

Mijn huidige set-up bestaat uit een Transrotor Fat Bob S met Holistic Audio HA-103C element in een door dhr. Räke van Transrotor gemodificeerde Rega RB300 arm. De phono-pre is tevens van Transrotor. Mijn huidige versterker is een plaatsvervanger, mijn oude (ook niet zo beste) versterker ging kaduuk en mijn schoonvader had nog wat staan. Dus dat is even tijdelijk. Luidsprekers zijn Dali IKON 6 SE S2’s. Niets bijzonders, maar met de lastige plaatsing in mijn huiskamer (hoge plafonds, split-level en ik kan ze niet ver van de muur zetten) zijn ze erg prettig. Bekabeling volledig van AudioQuest.

Wat betreft de platen: ik verzamel originele persingen van jazz en vrij geïmproviseerde muziek vanaf de jaren 50. Van Bird tot Bennink en van Miles tot Brötzmann. Ik bezit originele Blue Notes uit de 1500 serie (waaronder Bass on Top van Paul Chambers, wat wel een prijzig exemplaar is). Mijn favoriete label is echter Neerlandsch trots: Instant Composers Pool, het label dat Han Bennink en wijlen Misha Mengelberg en Willem Breuker in de jaren 60 hebben opgericht. Ik heb hier de meeste platen van, allen origineel. Zo ook de handgemaakt ICP001 en ICP004. Dat zijn de platen waar ik het meest “trots” op ben (trots is niet het goede woord, maar het zijn de platen waar ik het meest blij mee ben dat ik ze bezit). In totaal bezit ik zo’n 800 platen.
Je hoort het, ik lul de oren van je kop als je er een kwartje ingooit. Iets met een passie noemen ze dat, volgens mij.

13 likes

Ik laat me niet gek maken, dat ben ik al. Wees daar maar niet bang voor. Zie mijn antwoord hierboven voor de verdere toelichting wat betreft jazz.

1 like

Welkom Jurrien en veel plezier op het forum.

1 like

Welkom hier :+1:

1 like

Hahahaha… Ik had nog niet van Archie Shepp gehoord, maar ik zet Mama too tight op op Youtube en het gevoel bekruipt mij dat hij minstens een paar keer in New Orleans moet zijn geweest. Soit, het is een paar stappen verwijderd van Rebirth, maar toch. :slight_smile: Ik hou er van.

Hee, dan zou jij misschien weten of dit ooit op een daadwerkelijke plaat heeft gestaan die als album nog ergens te krijgen is. Voor de serieuze jazzman is het Cocktail trio natuurlijk een lachertje, maar ik zoek me helemaal scheel naar deze versie van Caravan:

Tips zijn welkom. En ja, ik heb versies van Mingus, Ellington zelf en zowaar Jeff Goldblum. Die laatste is overigens ook verbazingwekkend leuk voor een mindere god als Goldblum. :slight_smile: Maar die Cocktail Trio versie wil niet uit m’n hoofd.

2 likes

Shepp is, laten we zeggen, eclectisch. Hij neemt alles mee in zijn muziek. Ik ben een groot liefhebber van de wat vrijere vormen van muziek. Zo ook free jazz en vrije improvisatie. Voor mijn doen is Shepp dus tamelijk rustig.

Wat betreft het Cocktail Trio: ik ben er weinig bekend mee. Mijn kennis van Nederlandse jazz beperkt zich veelal tot de vrije improvisatie-scene/fluxus vanaf midden jaren 60. Als je het écht wilt weten is er maar één oplossing: het Nederlands Jazz Archief aanschrijven. Die kunnen je vast en zeker helpen.

2 likes

Ik wist niet dat datt bestond. Maar da’s een gouden tip. Dank je wel man. Ik klim in de pen.

3 likes

Welkom :slightly_smiling_face:

1 like

Succes! Een schat aan historie ligt daar. Onlangs is nog een prachtige 3LP uitgebracht van Sonny Rollins met Ruud Jacobs en Han Bennink. Dit kwam ook uit het NJA.

Knap dat ik toch elk willekeurig gesprek in een gesprek over jazz kan omtoveren.

1 like

Welkom

1 like

Welkom op het forum! :+1:t2: gave platenspeler ook!

1 like

Welkom Jurriën op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Zoals jij reeds merkt, zijn de horloges voor een aanzienlijk deel van de leden alhier niet de enige passie.
Er is dan ook menig topic te vinden waar de passie voor horloges wordt gecombineerd met andere, soms totaal verschillende, hobbies.
Zo is er ook ruimte voor muziek en hi-fi. Kijk eens rond en laat je verrassen.

Ongeacht de mate van activiteit hier (althans, de voorgenomen activiteit, maar ik gok dat die zomaar wel eens anders kan uitpakken), een mooie tijd toegewenst!

Oh ja…en als we het over die mooie stad achter de duinen hebben…die gebouwen zijn niet het oude Den Haag maar je kunt ook niet alles laten hoe het was… Tijden veranderen. Schijnbaar was er (in ieder geval voor Corona) behoefte aan. Lekker aan de andere kant van het stadhuis blijven en je merkt er niet al te veel van :wink:

1 like