Even voorstellen Roland O

En welkom! (tu)

Ook op dit forum van harte welkom en hopelijk volgen er nog vele mooie horloges van u hand :)-D

Mvg Aviator

Bedankt voor jullie reacties, tips en aanmoedigingen! Ik ben al weer bezig met een tweede horlogeproject, maar daar horen jullie te zijner tijd meer over. Eigenlijk ben ik niet goed bij mijn hoofd om me nog meer horlogedrukte op de hals te halen, maar het is ook zo leuk om mee te maken! Er zijn de nodige vragen gesteld over de gedetailleerde werking van het gepatenteerde Shock-System dat in de RO 1 verwerkt is. Ik denk dat het te ver voert om hier alle details prijs te geven, het patent is trouwens nog niet openbaar, maar iets wil ik er wel over zeggen.

Ik heb gekozen voor een vaste instelling van het systeem, dus niet zoals ik ooit van plan was, voor verschillende instellingen voor verschillende groepen gebruikers. Nu is het horloge gegarandeerd altijd optimaal afgesteld en heeft het de maximale en optimale afstelling voor het absorberen van de externe krachten.

Natuurlijk is er veel onderzoek verricht naar de samenstelling van de gevulkaniseerde rubber onderdelen van het systeem. De grote uitdaging is namelijk de schokbreker in een 3D vorm te vervaardigen, om zo alle krachten van verschillende kanten te kunnen absorberen. Tegelijkertijd moet het systeem genoeg stabiliteit hebben om het uurwerk te dragen. Dat betekent dat de rubbers met de juiste Newton krachten, met behulp van de extern aangebrachte de stelschroeven worden aangespannen. Andere merken met een schokabsorberend systeem, zoals G.O. werken met in de kast aangebrachte vier statische rubber ā€˜schokdempersā€™, waardoor de kast veel groter moet worden gemaakt als je er tenminste ook nog een uurwerk in kwijt wil. Overigens heb ik in 2005 en 2009 mijn idee voor het Shock-System besproken met de ontwerpers van G.O. Zij waren met mij van menig waren dat mijn systeem, met drie extern aangebrachte stelschroeven, effectiever zou zijn dan het door hen gehanteerde statische systeem op vier plaatsen in de kast.

Inmiddels heb ik mijn systeem laten testen door TNO in Delft. We hebben daar ā€˜valtestenā€™ gedaan met twee typen RO 1: een met Shock-System en een zonder. Het deed overigens wel pijn om ze te zien vallen, maar de uitkomst was duidelijk. Het uurwerk van de RO 1 mĆ©t het systeem, bleef na een val van 1.90 m nog functioneren, terwijl het exemplaar zonder het systeem het begaf na een val van 0.9 m. Het volledige rapport (in het Engels) met ingewikkelde grafieken en cijferreeksen ligt bij mij in de winkel en koffie is ook te regelen, dus loop gerust een keer binnen (liefst na de Kerstdrukte).

groet Roland O.

Hallo Roland,
Heerlen! Dat klinkt bekend!
Waar precies in Heerlen ligt je winkel? (Waar in de buurt en/of straatnaam?) Om een aan de etalage te staan dromen. Zal 'm vast kennen, heb de meeste juweliers wel gezien in heerlen ( van Vaessen tot de sigarenshop tegenover de Subway, haha).
's Jongensā€¦ Betreffende RO1 is wel heel erg mooiā€¦!
Erg intressant ook hetgeen je vertelt over het shock-system.

Benieuwd wat we nog allemaal van je te horen gaan krijgen!

Vriendelijke Groeten!

Nou zo groot is Heerlen ook niet en er zijn zelfs telefoonboeken op Internet :slight_smile: Geleenstraat 55

hans

WELKOM!!!
En ik zie nu al een limited 2010 in de hogere prijsklasse aankomen :smiley:

ik heb geen bezwaar tegen een gedetailleerde uitleg! :smiley:

info over de Glashutte vond ik hier:

http://www.glashuette-original.com/Index.aspx?fs=http%3A//www.glashuette-original.com/neuigkeiten/default.aspx%3FAktuellesDetail%3D137%26AktuellesSprache%3Den

duidelijk verschil met Glashutte: 3 i.p.v. 4 rubbers.

maar begrijp ik nu goed dat het 'm zit in het voorspannen van de rubbers met een stelschroef? de kracht loopt op, maar wat verandert er dan aan de eigenschappen van die rubbers dat ze zoveel effectiever worden?

zou je ook de rubbers ertussen kunnen ā€œpersenā€ om de voorspanning te krijgen?

hoe werkt dat trouwens met de patentaanvragen. als je je vinding gepatenteerd hebt, dan is het toch openbaar? anders zit je toch nog steeds in de aanvraagprocedure?

@ Jur: :+

@ Roland, bedankt voor de toelichting. Ben benieuwd naar je nieuwe adventure! :~

Even wat recente beelden van enkele R.O.1 modellen die Roland Oostwegel onlangs voor ā€˜de damesā€™ heeft vervaardigd. Met de briljantjes en parelmoer wijzerplaat is voor een dame in Dubai (where else)? :slight_smile:

Maar deze is wel Mr.-proof leek mij zo.

Hans

Dag Roland,

Van harte welkom op dit leuke en informatieve horlogeforum. Ik vind het geweldig dat jij niet alleen zelf horloges maakt, maar ook pioniert op dit gebied. Regelmatig heb ik over jou en jouw shock-system gelezen in diverse bladen.

Wanneer ik als Bredanaar weer eens in Zuid-Limburg ben zal ik zeker eens bij je binnen lopen om het Ć©Ć©n en ander met eigen ogen te bewonderen en indien mogelijk eens kennis met je te maken.

Lijkt me geweldig om eens een horloge van vooruitstrevende Nederlandse makelij aan mijn kleine collectie te kunnen toevoegen, en sinds Grƶnefeld mijn budget toch echt overschrijdtā€¦

Veel succes met de verdere ontwikkeling van je horloges!

Freek

welkom

brrrā€¦, krijg de verkeerde soort kippevel van die rozeā€¦

De witte en gouden vind ik wel weer mooi. Zwart met goud ziet er erg chique uit.

marnix_moed Schreef:

brrrā€¦, krijg de verkeerde soort kippevel van die
rozeā€¦

Dat mag, je bent toch geen Dame uit Dubai :slight_smile:

hcptdg Schreef:

Dat mag, je bent toch geen Dame uit Dubai :slight_smile:

Nee, die heeft em met die financiele fiasco waarschijnlijk moeten verkopen :wink:

Ach, ieder zā€™n ding. Ik bedoel, bij die Dame uit Dubai met dā€™r roze LV tas en roze mini, zou het waarschijnlijk prima passen. Of helemaal in een hip wit golfoutfit met roze schoentjes, zou ie ook niet verkeerd staan. Maar zo op 't eerste oogā€¦ nogmaals: BRRRRRRRR :smiley: