Even voorstellen: Sjoerd

Goedenavond,

Sinds eind september ben ik lid van het horlogeforum. Dit is de eerste keer dat ik lid van een forum ben geworden dus ik weet nog niet hoe alles werkt. Ik heb in ieder geval wel gelezen dat een nieuw lid zich even netjes hoort voor te stellen, bij deze.

Mijn naam is Sjoerd en ik ben 33 jaar. Ik heb horloges altijd interessant gevonden en mijn eerste herinnering aan een horloge dat me is bijgeblezen, is de running man van mijn vader. Ik kon maar geen genoeg krijgen van dat kleine poppetje onderin het display van zijn Seiko A714-5060, dat begon te rennen als de stop watch functie werd ingeschakeld. En dan die verlichting, alsof er een gloeilampje in zit. Het horloge is inmiddels van mij en ik draag het regelmatig, uiteraard met veel plezier.

-Seiko Running man

Mijn eerste eigen horloge is een zwarte Lorus geweest. Ik weet niet meer van wie ik het kreeg en eigenlijk ook niet meer hoe het er precies uit zag want het horloge is helaas niet bewaard gebleven. De eerste horloges die ik zelf van mijn gespaarde zakgeld kocht heb ik wel goed bewaard. Ze liggen nu op zolder. Het alleereerste horloge dat ik zelf kocht was een zwarte Swatch chronograaf met drie registers en een tachymeterschaal. Mijn tweede en derde horloges waren ook van Swatch, maar dit waren duikers met draaibare lunettes. Chronografen en duikhorloges zijn nog steeds mijn favorieten.

-Drie Swatch horloges

Zo rond mijn 14e jaar heb ik mijn eerste Seiko aangeschaft. Het was een quartz met stalen band die ik tijdens de dwaze dagen bij de Bijenkorf kocht. Ik vind de zwarte wijzerplaat met rode en witte kleuren nog steeds fraai om te zien. Een of twee jaar later heb ik mijn eerste automatische horloge gekregen. Dit was een Seiko kinetic met rood, siliconen bandje. Op zomervakantie gekocht bij een juwelier in Spanje, alvast voor mijn verjaardag in de herfst. Ik wilde het horloge toen heel graag hebben maar ik heb het uiteindelijk niet vaak gedragen en kan het niet eens meer vinden. Zonde.

-Twee Seiko horloges

Op mijn 21e kreeg ik, net als de andere kleinzoons, een nieuw horloge van mijn grootouders. Ik koos toen voor een Seiko Sportura met een koolstofvezel wijzerplaat. Heel erg mooi vond ik die. Dit horloge wordt nu niet meer gedragen, maar het gaat ook nooit meer weg. Na deze zijn er nog een Breil, een Guess en een Nixon horloge gekomen. Indertijd vond ik ze heel leuk, maar ze zijn niet erg tijdloos gebleken.

-Breil, Guess en Nixon

Drie jaar geleden kwam bij mij opnieuw de belangstelling voor horloges boven drijven. Ik had een artikel over vintage horloges gelezen en herontdekte mijn interesse. Ik heb de afgelopen paar jaar veel gelezen, gezocht en bekeken, in real life maar vooral online. Ik heb het een en ander geleerd over verschillende merken en modellen en ik heb mijn eigen mening en smaak daardoor kunnen ontwikkelen.

Mijn interesse is naar de Zwitserse en Duitse horloges verschoven. Op de een of andere manier hebben deze horloges door de historie, techniek en exclusiviteit een grote aantrekkingskracht op mij. Ondertussen heb ik een alsmaar groeiende lijst met graal horloges die ik ooit hoop te bezitten en deze winter ga ik de eerste kopen! Ik verwacht echter geen echte flipperaar te worden zoals sommigen, maar ik kan me wel voorstellen hoe een collectie zich blijft ontwikkelen.

Ik ken niet veel andere horlogeliefhebbers in mijn omgeving, maar ik praat er wel graag over. Niet iedereen is altijd even geboeid natuurlijk, maar ik ga er onverstoorbaar mee door. Vorig jaar heeft dit gepraat nog wel tot een grote verrassing geleid. Mijn vader reageerde namelijk een keer met de referentie aan zijn oude duikhorloge… Bleek dat mijn vader begin jaren ‘70 een Seiko 6105-8110 bij zijn duikuitrusting had gekocht!

-Seiko 6105-8110

Dit leuke duikhorloge lag al jaren bij mijn opa in een kast omdat mijn vader het, toen hij stopte met duiken, aan mijn opa had gegeven. Als klushorloge! Inmiddels is deze echte tool watch ook van mij en ik ben er onwijs blij mee. Ik heb het door Clockwise laten reinigen en olieen en het uurwerk loopt weer prima. Ik moet alleen nog een manier vinden om het bekraste plexiglaasje voorzichtig te (laten) polijsten.

Voor diegene die het tot hier heeft volgehouden: bedankt voor het lezen! Ik ben benieuwd of het lidmaatschap van een forum iets voor mij zal zijn al moet ik nu al bekennen dat ik bijna dagelijks zit te lezen. Ik heb nog geen likes of reacties geplaatst, alles op z’n tijd want ik ga eerst nog wat meer lezen en leren van jullie mede-forumleden!

Vriendelijke groeten,
Sjoerd

73 likes

Welkom Sjoerd en veel (lees)plezier toegewenst!:+1:t2:

1 like

Welkom. Mooi introductie verhaal. Ben benieuwd naar de graal (s)

Welkom Sjoerd. Leuke binnenkomer :+1:

1 like

Welkom! Heel mooi die 6105. Maar als klus horloge? :scream: :scream: Daar zou ik maar mee uitkijken, daar zijn ze veel te kostbaar voor. :relieved:

2 likes

Welkom.
Leuke introductie.

1 like

Welkom mede Sjoerd,

leuke collectie heb je! Welkom en veel plezier op het forum!

Groetjes Sjoerd

1 like

Welkom! Ik ben ook al een aantal keer bij Clockwise geweest. Erg vriendelijk geholpen daar. Moet zeggen dat jouw Seiko wel erg bijzonder mooi is. Een grail voor sommige!

1 like

Welkom Sjoerd,

Leuke intro, mooie horloges, gaat helemaal goed komen met jou hier op het forum :+1:

1 like

Welkom en een mooie intro, veel plezier met onze mooie tijdloze :grinning: hobby!

1 like

Welkom Sjoerd

1 like

Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het herhalen: dit soort verhalen zijn de leukste topics om te lezen :slight_smile:

Knappe introductie en er zitten een aantal leuke horloges in je collectie. Wellicht overbodig om te zeggen, maar koester zeker de horloges die je van je familie en ouders hebt gekregen. Op materiële waarde staat een prijs, op emotionele waarde geen.

Ik ben ook benieuwd wat je graal gaat worden. Ik verwacht in ieder geval een uitgebreide fotoreportage als je die aangeschaft hebt :wink:

1 like

Welkom Sjoerd! Leuke vader heb je… Dat ie die nog bewaard had. De mijne had er ook 1 bewaard, maar daar zat een geoxideerde batterij in😜 was ook wel een ander horloge…

1 like

Van harte welkom Sjoerd op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld!:+1::sunglasses:

Heel mooi introductie verhaal en een mooie binnenkomer qua horloges!

Heel veel plezier gewenst hier!:smiley:

1 like

Welkom! Een prachtige 6105 heb je daar.

1 like

Welkom Sjoerd! Volgens mij hebben we met jou een rasechte liefhebber in ons midden :smiley: :+1:
Een erg leuke introductie.
Heel veel plezier op dit gezellige en leerzame forum.

1 like

Wat een mooie introductie! Bedankt voor je verhaal en veel plezier op dit forum :smiley:.

1 like

Wat een mooie introductie en het las ook lekker weg! Welkom and have fun!

1 like

Leuke intro en welkom op HF en veel plezier gewenst .

1 like

Top zeg, welkom!

Die running man is wel apart, kende hem niet.
En de 6105 is geweldig, een icoon! Ziet er goed uit​:+1:t2: Groeten van z’n broer…:wink:

1 like