Even voorstellen: Tiaz

Goedenavond allen!

Ik heb al een account sinds januari 2016 maar post pas nu dit voorstel-topic omdat ik m’n collectie tot vorige week toe té ondermaats vond om een topic aan te wijden. Ik vind hem nog steeds redelijk karig (5 stuks), maar vijf begint ergens op te lijken (N.B.: uiteraard snap ik het verschil tussen kwantiteit en kwaliteit (overigens kom ik op ‘aantallen’ terug in de voorgeschiedenis)).

** Disclaimer: ik heb veel gelurkt maar ik ben / blijf voorlopig nieuw, dus als ik (on)geschreven regels overtreed hoor ik het graag! **

TL;DR: “Het ging van kwaad tot erger.”

Voorgeschiedenis:
Ooit, ik was ergens in het begin van mijn tienerjaren, kreeg ik het oude horloge van mijn vader. Ik was er erg trots op en dus ook blij mee, en beschouwde het als een soort van erfstuk-to-be. Helaas ben ik het ergens ooit (een aantal jaar na ontvangst) kwijtgeraakt. Ik heb eigenlijk nog steeds de (reeds ijdel geworden) hoop dat het ooit opduikt: aangezien ik namelijk erg zuinig op mijn spullen ben vermoed ik (koppig als ik ben, na enkele decennia nog stééds) dat het niet kwijt is maar gewoon té goed opgeborgen.

Het was geen duur horloge maar het was van mijn vader en ik vond het stom dat ik het kwijt was geraakt, dus uit een soort van zelfstraf ben ik toen van de horloge’s afgestapt. Dat viel mooi samen met het krijgen van mijn eerste GSM, dus daarop kon ik de tijd ook mooi vinden.

Fast forward naar begin vorig jaar. Ik begon wat horloges en hun dragers in m’n omgeving tegen te komen waardoor het begon te kriebelen.
Ten eerste was er de beste vriend van een van mijn beste vrienden. Iemand die ik alleen op feestjes tegenkwam, maar een keer viel me op dat hij een erg tof horloge omhad (stevige stalen duiker). Toen daarover aan de praat geraakt en ik raakte geïnspireerd. Hij heeft een flinke collectie waarvan ik helaas alleen de horloges heb gezien die hij omhad als ik hem op een feestje tegenkwam.
Ten tweede was er een (t.t.t.) nieuwe collega die ik ook met verschillende horloges rond zag lopen. Dus ook met hem aan de praat geraakt en hij was ook echt een liefhebber. Hij heeft een paar hele dure horloges maar ook een paar horloges waarbij het kopen van een nieuwe goedkoper is dan het kopen van een nieuwe batterij.

Probeersel
Omdat ik op het ik-wil-misschien-een-horloge-maar-ik-heb-geen-idee-wat-ik-wil-pad terecht was gekomen besloot ik op de markt een goedkoop horloge te kopen, gewoon om te voelen hoe het is om iets om je pols te hebben zitten, zodat ik kon checken of ik ‘een horloge’ aldanniet fijn vond zitten en tof vond staan. Ik kocht een soort semi-dresser. Metaal met ‘gouden’ accentjes. Ik draag het tegenwoordig nooit meer. Het is superlelijk afgewerkt, rammelt aan alle kanten en voelt als metalig-plastic. Maar je moet ergens beginnen. Na een tijdje had het horloge er echter wel voor gezorgd dat ik wist of ik het lekker vond zitten en mooi vond staan: op beide vragen kon ik met ”JA”, antwoorden. Maar zo ondertussen wilde ik natuurlijk wel een ‘echt’ horloge.

De overwegingen
Ik was ondertussen aan het oriënteren geslagen en was vastbesloten een mooi horloge te gaan kopen. Maar ik kon niet kiezen.

Ik wilde een net horloge. Maar ik wilde een net horloge met leren band en een net horloge met stalen band. Ik wilde ook een leuke duiker. Maar ik wilde een duiker met een pepsi-bezel én een normale staal-op-zwarte duiker.

For short: ik kon niet kiezen. En toen realiseerde ik me dat er niks anders opzat dan om een collectie te beginnen. Met deftige én klatserige én saaie én eruitspringende horloges. Een verdere overweging was dat ik het ook altijd fijn vind als een horloge enigszins is afgestemd op mijn kleding danwel schoenen, en aangezien ik niet elke dag dezelfde kleuren draag dwong dat me tot óf één saai zwart horloge óf een collectie. En ik besloot om het laatste te beginnen.

De eerste stap
Vorig jaar met kerst had mijn moeder zin om uit te delen en ik en broertje en zusje kregen elk €100 euro. Uiteraard vroeg ze wat we van plan waren om ermee te gaan doen. Ik antwoordde dat ik er een horloge van wilde kopen.
Ondertussen had ik de Site met Dagelijkse Aanbiedingen (die niet genoemd mag worden) (SDA) ontdekt, en ook kwam ik er achter dat het roze plopkap-blogje een kleiner broertje had dat af en toe leuke horloges met korting aanbood. Aldaar ontdekte ik het merk Swiss Eagle en was meteen verkocht (noot aan lezer: houd vol, het komt goed!).

Uit mijn research was ondertussen gebleken dat mijn beoogde (eerste) horloge aan twee eisen moest voldoen: het moest saffierglas hebben, want ik weet dat ik me kapot ga ergeren als er krasjes in het glas zitten. Mijn broertje had (toen) recent ook een redelijk duur horloge gekocht (modemerk) maar eentje zonder saffier en die had er vrij vlug wat krasjes in waar hij niet blij mee was, dus uit die negatieve ervaring trok ik lering. Ondertussen had ik óók ontdekt dat mijn beoogde (eerste) horloge ‘swiss made’ moest zijn, omdat ik natuurlijk wél een kwalitatief hoogwaardig horloge wilde (noot aan de lezer: houd vol, het komt écht goed!).

Ik hield de hiervoor genoemde sites in de gaten en stuitte rond die tijd (begin 2016) ook op dit forum.

Plots zag ik op de SDA een horloge dat ik mooi vond. Het was ongeveer even duur als de hoogte van het door mijn moeder geschonken kerstbedrag én het had saffierglas én het was swiss made. Blij bestelde ik mijn eerste ‘echte horloge’. Snel daarna zou het van kwaad tot erger gaan.

Het hiernavolgende deel ik op in korte besprekingen van mijn horloge-aankopen en de daarmee gepaard gaande overwegingen / gedachten.

I. Januari 2016 (aankoop via sDA): Ballast Odin BL-3132-05
Mijn eerste unboxing van mijn eerste ‘echte’ horloge. Ik vond hem mooi maar niet zo ontzettend fijn zitten. Op de onderkant van de leren NATO zat een opgenaaid logo’tje wat licht irriteerde. Ondertussen ben ik daar gelukkig wel aan gewend. Helaas begon die leren NATO (bestaande uit twee op elkaar geplakte laagjes) los te laten. In overleg met de helpdesk retourneerde ik het bandje en ontving binnen enkele weken een vervanging die niet nieuw (je kon de druksporen zien zitten) was maar wel in goede staat. Blij vlocht ik hem aan het horloge en werd de trotse drager van een ‘echt’ horloge.
Foto 1.

Foto 2.

Foto 3.

Foto 4.

II. Januari 2016 via hier: Vostok Amphibia ‘Scuba Dude’ 0188
Ergens op internet was ik Vostok tegengekomen. Het merk intrigeerde me meteen. Ik was onmiddelijk verliefd toen ik de Scuba Dude tegenkwam. Wat me zo aantrok waren niet alleen de ontwerpen maar ook de geschiedenis. Zoals ik het begrepen heb was de toenmalige USSR ontzettend eigenzinnig. Ze wilden aantonen dat ze minstens even sterk en stoer en vindingrijk waren als het kapitalistische westen. Daarom wilde ze op eigen houtje de dingen kunnen die de Westerse horloges ook konden, maar dan zonder die ‘Westerse’ technieken te kopieëren. Daaruit ontstonden allemaal leuke nieuwe technologieën. Zie dit filmpje..

Ergens vlak na de aankoop van mijn eerste ‘echte’ horloge werd er een Scuba Dude aangeboden in de verkoop-sectie van dit forum. Ik zag me gedwongen een account aan te maken om met de (overigens voortreffelijke) verkoper in contact te komen. Een paar dagen later had ik (via een IRL ontmoeting op Rotterdam CS) mijn eerste russische duiker in bezit. Het is een mooi horloge maar de duikring is ongelofelijk soepel en bidirectional waardoor die snel draait en daardoor niet superbetrouwbaar is. De specs zijn dan weer wel ontzettend tof! Er zit een stalen bandje bij dat ik nooit heb gedragen. Ook omdat het voor mijn gevoel veel mooier stond op de bijgeleverde rubberen band, wat ook de verkoper bepleitte (de band is afkomstig van Rob, zo kwam ik later achter, [namelijk deze](http://www.monsterwatches.nl/index.php/product/waffled-silicon/ in het zwart-rood)). Dit was b.t.w. mijn eerste automaat zonder dat ik de gevoelswaarde daarvan toen goed wist in te schatten.

Merk op dat ik hier (dus bij mijn tweede horloge) (gelukkig) al van mijn ‘saffier’ en ‘swiss made’ geloof was afgevallen. Alhoewel ik nog steeds verreweg het liefst saffier heb, om de hierboven beschreven reden. De Scuba Dude is helaas ondertussen ook bekrast en ik overweeg er mettertijd (ooit) saffier in te laten zetten (dat zou dan ongeveer even duur zijn als het horloge was, maar daar zit volgens mij ook net de liefhebberij: het combineren-van, het sleutelen aan, het niet-klaar-zijn-met).

(Tussen haakjes: omdat het horloge de kleuren rood-wit-blauw bevat wilde ik er een rood-wit-blauwe NATO bij. Die bleek dus in NL niet te vinden. Als ik iets zoek en het niet kan vinden ga ik me vastbijten. Uiteindelijk via de USA een adequaat bandje kunnen vinden. Eén NL’se site waar iik wilde bestellen had het bandje dat ik wilde maar toen ze leverden bleek het de omgekeerde kleurvolgorde te hebben.)
Foto 1.

Foto 2.

Foto 3.

Foto 4.

Foto 5.

Foto 6.

III. Maart 2016 via hier: Seiko ‘Mini-sumo’ SNZF17K1 (met saffier van Rob)
Ondertussen had ik nog steeds geen duiker en een stalen duiker (op staal) moest ik sowieso nog hebben. Gelukkig zag ik hier op een gegeven moment de mini-sumo langskomen. Wat mij zo aansprak in die aanbieding was dat het horloge gemod was en saffierglas had. Dus een horloge wat ik erg mooi vond, goede bang-for-buck had (dit filmpje enthousiasmeerde me behoorlijk https://www.youtube.com/watch?v=7CavnfqWepE&index=3&) én gepimpt was met ‘onverwoestbaar’ saffierglas. Ook dit horloge MOEST ik hebben. Gelukkig ging deze aankoop ook over rozen.

Naar aanleiding van mijn research into de mini-sumo leerde ik ook automaten te respecteren en bewonderen. Stiekem vond (vind) ik batterij-horloges vanaf dat moment op de een of ander manier ook inferieur, alhoewel ik dat niet met argumenten hard kan maken, aangezien quartz voor weinig geld betrouwbaarder is. Maar het is denk ik een gevoel (Hans Teeuwen-associatie voor de liefhebberts).

Ook mooi aan deze 5-serie vind ik het doorkijkglaasje (respect voor de fabricage!), nadeel waren de niet-solide-endlinks (je moet toch ergens over zeuren). Voordeel is de echt héle goede lume (zie de foto i.c.m de PP hieronder)!

Foto 1.

Foto 2.

Foto 3.

Foto 4.

Foto 5.

Foto 6.

Foto 7.

Foto 8.

IV. April 2016 via sDA: Swiss Eagle Response SE-9039-04
Op de sDA (ik sta nog steeds ingeschreven voor de maillijst en krijg dus elke dag rond middernacht een mailtje. Ik heb tot nog toe 2x iets gekocht dus ik zou dat wel kunnen annuleren maar het openen, doorscrollen en verwijderen kost me maximaal een twintig seconden per dag, tot nu toe heb ik dat er noig wel voor over.) kwam in april bovengenoemd horloge langs, het had interessante specs, zag er cool uit op de render en had saffierglas én was ontzettend voordelig geprijsd. Dit was de reden dat ik nog steeds de nieuwsbrief had getolereerd. Zonder na te denken bestelde ik dit Swiss Eagle-horloge.

Tip: begin niet aan het merk, alhoewel… ik heb hem nu aan omdat ik er net een wristshot van wilde nemen en hij zit zeker lekker en houdt prima de tijd bij, maar hij ziet eruit als een goedkoop markt/braderie-horloge. De duikring klinkt ook wat plastic en lume is, op één stipje aan de bovenkant van de bezel na, afwezig. On the upside: hij ziet er door z’n kleurencombi en door z’n grootte (46 mm ex kroon) erg rugged uit, en in m’n achterhoofd weet ik dat er saffier in zit. Het is dan ook m’n beater geworden.

Foto 1.

Foto 2.

V. Juni 2016 via hier: Prometheus Poseidon
De laatste aankoop en dan ook meteen de aankoop die me overhaalde om dit topic aan te maken (mede dankzij het leuke gesprek met de verkoper). Ik had, met de aankoop van de Prometheus Poseidon, eindelijk een echte klatser in huis. Dik, stevig, domed saffier. Hij ziet er echt onverwoestbaar uit. En de lume!!! Hij is net een stapje ‘erger’ dan de mini-sumo en had qua prijs ook een hoogte waarvan ik een jaar geleden gezworen had dat ik een dergelijk bedrag never aan een horloge uit zou gaan geven. Gelukkig heeft de geschiedenis me ingehaald. Dit was ook het eerste horloge met solide endlinks (je moet blijven verbeteren natuurlijk ;)). Ook mooi is de lichtblauwe AR-coating. En door de bolling van het saffier zie je de max. diepteaanduiding heel tof verdwijnen als je het horloge draait (als jullie begrijpen wat ik bedoel?). Enige (uiteraard relatief gezien erg kleine) nadeel dat ik tot nu toe heb gespot: bij sommige data zie je boven / onderin het doorkijkvenster de erop volgende datum al zitten. (Ander nadeel zou je het gewicht kunnen noemen: bijna 240 gram schoon aan de haak (stalen band). Uiteraard slaat habituatie op den duur toe (:slight_smile:) maar als je net een week een lichte Quartz op NATO hebt gedragen is het toch ff wennen.)

Foto 1.

Foto 2.

Foto 3.

Foto 4.

Foto 5. Ter vergelijking: PP naast de Mini-Sumo (zie foto 6)

Foto 6. Ter vergelijking: PP lume naast de Mini-Sumo lume (zie foto 5)

Dat was in het kort (;)) mijn horloge-aankoop-geschiedenis tot nu toe. Volgens mij ben ik (ondanks de lengte) nog de helft vergeten. En dat fotograferen van horloges, man man man wat is dat moeilijk. Iemand enig idee waar je van die handschoentjes koopt? En is er een horloge-fotografeer-topic of heb ik niet goed (genoeg) gezocht? Anders begin ik het misschien wel.

Toekomst
Zo onderhand begint een horlogedoos ook wel handig te geraken. Moet ik me daar dan ook weer in gaan verdiepen. Zucht :slight_smile: Nog op de wishlist staat het e.e.a. aan Seiko’s, nog een paar Vostok’s en nog een echte Zwitserse duiker. En ik heb eigenlijk nog steeds geen echte deftige dresser op leer. Dus het collecteren zal zich ongetwijfeld door blijven zetten!

En om het nog maar even over dit forum te hebben:
Mannen: wat weten jullie véél. Sinds begin dit jaar heb ik hier uren en uren rondgelurked en tons of information opgesponst. Daarvoor veel veel veel dank! Ik hoop nog veel van jullie te leren!

En oja, last but not least(!): aangenaam kennis te maken! :stuck_out_tongue:

Resumé, de geschiedenis in het kort:

1. Ballast Odin BL-3132-05
  2. Vostok Amphibia ‘Scuba Dude’ 0188
  3. Seiko ‘Mini-sumo’ SNZF17K1 (met saffier van Rob)
  4. Swiss Eagle Response SE-9039-04
  5. Prometheus Poseidon
34 likes

Wat een mooi verhaal: illustreert fraai de ontwikkeling/rijping van een horlogedrager.

3 likes

Welkom! Een geweldig gave binnenkomer zo! Veel plezier.

gr, HJR

3 likes

Welkom! Leuk verhaal en goed bezig!

2 likes

Wat een prachtig verhaal, mooie foto’s en een geweldige introductie. Ik weet nu al zeker dat je je hier helemaal thuis gaat voelen in deze community van horlogegekken. Veel plezier gewenst en blijf ons op de hoogte houden van de verdere ontwikkeling van je horlogecollectie.

1 like

Volgens mij ben je in januari al begonnen met schrijven aan je introductie :smile: en die mag er dan ook zijn.
Welkom en veel plezier hier :+1:

5 likes

Een van de langste introducties ever :grinning:
Maar helemaal ok!!!
Je mag dan een late starter zijn, het beginsel delen van kennis is aanwezig.
En dat is prima.
Ook belangrijker dan het aantal horloges of de aanschafwaarde.
Welkom hier dus😀

4 likes

Welkom!

2 likes

Een prachtig voorstel topic, heb het met plezier gelezen.
Welkom.

groetjes Lenno

3 likes

Welkom hier! Erg leuk geschreven introductie. Gaat helemaal goed komen zo te lezen.

2 likes

Een dijk van een introductie! leuk verhaal , lekker kort :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ook ik heb heel veel geleerd hier , het HF is net zo verslavend als de horloge hobby zelf.
Dus, van mij ook nog een keer : Hulde en dank voor het HF :clap:

Heel veel plezier nog!

3 likes

Welkom !
Je bent al aardig aan het verzamelen geslagen. :astonished:
Veel plezier hier :+1:

1 like

Mooie introductie en uiteraard een hartelijk welkom.

1 like

Mooi verhaal welkom!

1 like

Hele mooie intro en welkom .

1 like

Interessante presentatie! Er zitten een aantal leuke klokjes in je collectie.
Welkom trouwens :thumbsup:.

1 like

Goed stuk, Tiaz. Van harte welkom! :thumbsup:

1 like

Welkom Tiaz, pracht verhaal!!

1 like

Van harte welkom en leuk geschreven!

1 like

Hartelijk welkom! Uitgebreid en humoristisch verhaal. Het lezen waard.
Succes met de verdere opbouw van je collectie.

2 likes