Hallo, ik ben Ton en ik ben nieuw hier op het forum. Even een korte introductie leek me wel zo netjes. En wie weet vind iemand het leuk om te lezen…
Ik ben 36 (geloof ik, rond de 30 gestopt met tellen… oh, het is 37!) jaar oud en woon met vrouw en 2 jonge kinderen in het noorden van Zuid-Holland.
Horloges vind ik al heel lang mooi en interessant, maar nooit heel veel met de interesse gedaan. Wel altijd op vakantie etc de etalages van juweliers bekijken, en als 16 jarig jochie op vakantie in Turkije ook heus wel die nep Rolex gekocht (die zelfs van 100 meter afstand niet echt lijkt!), maar die dagen liggen ver achter me.
Misschien gek om te zeggen op dit forum, maar horloges zijn niet mijn grote passie. Dat zijn auto’s. Al vanaf een jaar of 5 ongeneeslijk besmet met het (sport)autovirus. Zodoende ook vaak op Spa en Le Mans geweest etc, en in de autosport zijn de horlogemakers natuurlijk ook geen onbekende gezichten qua sponsoring etc.
Mijn allereerste horloge (een FlikFlak) heb ik niet meer, maar het eerste horloge wat ik zelf mocht uitkiezen wel. Een fel gele Lorus, titanium (vond ik machtig interessant) Quartz chronograaf. Ik kwam het laatst weer tegen bij mijn ouders. De titanium band paste ik niet meer, en de extra schakels natuurlijk ook al lang weg. Dus deze van nieuw batterijtje laten voorzien en op een rubber band gezet. Ik heb ‘m niet meer gedragen, maar uit nostalgie blij dat ik ‘m nog heb!
Het eerste horloge dat ik zelf heb gekocht, kocht ik van mijn eerste maand stagevergoeding (afstudeerstage informatica, ik heb daarna 6 jaar bij dat IT bedrijf gewerkt). Een Certina DS Podium chronograaf. Quartz, maar (of juist daardoor…) een dermate betrouwbaar horloge dat ik deze eigenlijk de afgelopen 12 jaar bijna altijd gedragen heb. Ik heb een keer of 4 het bandje laten vervangen en de batterij ook zoiets. Pas jaren later zag ik (hele lichte) gelijkenis met een Daytona Panda wijzerplaat, ik had ‘m daar niet op uitgezocht want ik wist toen niet eens wat een Daytona was…
Toen ik de Certina kocht heb ik getwijfeld over de automatische variant van het horloge, maar die kon ik toen echt niet veroorloven. Ooit, zei ik toen tegen mezelf.
Een jaar geleden ging het spontaan weer kriebelen en ben ik meer gaan doen met mijn interesse in horloges. Eerst ging ik die Certina bekijken, maar al snel kwam ik er achter dat het automatische uurwerk wat ze toen gebruikten, nou niet per se heel begerenswaardig was (in mijn ogen in ieder geval).
Het onderstaande horloge kocht ik vorig jaar uit nieuwsgierigheid; een Chinees horloge, maar geen (praktische) kopie van iets bestaand (voor zover ik weet), met een relatief mooi Miyota 9015 uurwerk. Met name de 28.800 vph leek me mooi. Ik ben erg onder de indruk van het horloge als je bedenkt wat het heeft gekost en wat alleen het uurwerk al kost. En zowel aan voor als achterzijde saffier, een bruikbare leren (imitatie croc, die op de foto heb ik er later op gezet) band en naar verluid een echt diamantje op de plaat. Daar geloof ik niks van, en heb ‘m daar ook niet voor gekocht.
Na dit horloge heb ik voor de lol een redelijk aantal ‘hommages’ gekocht, absoluut niet in een poging om mensen te laten geloven dat ik een Sub/Daytona/Carrera had, maar om te testen welke stijl me zou bevallen en wat ik, wie weet, op een dag wel eens in het echt zou gaan kopen.
Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, want ik dacht altijd dat ik een Tag Heuer Carrera chrono wilde (mede door autosport, Formule 1, Porsche, ofwel marketing), maar nu weet ik dat 43/44mm niet werkt voor mij.
Zo kon ik mijn lijstje van eerste ‘serieuze’ (of ‘dure’, maar beide termen zijn ontzettend subjectief natuurlijk) gaan opstellen. Lang dacht ik dat ik een Oris Divers Sixty Five (40mm, brons/zwart) wilde gaan kopen, maar het gevoel bekroop me toch steeds dat ik die eigenlijk alleen maar zag als betaalbaar alternatief voor wat ik eigenlijk écht wilde (binnen het haalbare / wat ik er voor over heb met andere dure hobbies).
Na een paar maanden wachten kreeg ik vorige week dan eindelijk bericht dat ‘ie binnen was. Ik ben blij dat ik heb doorgespaard. Maar over mijn NA maak ik binnenkort een apart topic, want ik moet nog mooie foto’s maken.
Bedankt als je de moeite hebt genomen om dit lange verhaal te lezen/scannen!