Hoi allemaal
Allereerst wil ik jullie van harte bedanken: ik heb al zo veel mogen leren door jullie inspirerende posts te lezen!
Ik ben een veertiger uit Antwerpen en tijdens het uitbreken van de coronacrisis -ik kan zelf niet goed verklaren hoe het komt- raakte ik plots helemaal gefascineerd door horloges.
Eerder had ik er eigenlijk geen bijzondere band mee. Ik herinner me dat ik als kind in de jaren ’80 een Mickey Mouse horloge cadeau had gekregen. Dat kan best wel eens een Lorus zijn geweest. De bewegende armpjes fascineerden me.
Tijdens m’n studententijd droeg ik één of andere kwarts fashion watch die ik nu waarschijnlijk lelijk zou vinden. Eind jaren ’90 – begin jaren 2000 werd het dan een Rodania all titanium, weeral kwarts, die ik nog steeds bezit.
Ik vermoed dat het door de opkomst van de gsm’s en smartphones kwam dat ik, zoals zovelen, stopte met het dragen van horloges. De batterij was op en de Rodania belandde ergens in een donkere lade.
Tot het lelijke virusje dus de kop kwam opsteken. Ik begon alles te lezen wat ik maar over horloges kon vinden. Ik kocht enkele spotgoedkope Chinese mechanische horloges, waaronder enkele automaten. Want ik had ontdekt dat er zoiets bestond als horloges die opwinden door de beweging van je pols. Hoe goedkoop geproduceerd die gangwerkjes ook waren, en hoe ze ook in het niets verzinken bij kwaliteitshorloges, ik vond die mechaniekjes een heel wonder!
Dan leerde ik dat vele van die binnenwerkjes gebaseerd zijn op Zwitserse voorbeelden, en zo opende zich voor mij ook de wereld van de vintage mechanische horloges.
Ik ben werkzaam in de wereld van kunst en cultuur en ook het esthetische en historische aspect van horloges sprak me enorm aan. Ik begon me te verdiepen in horlogedesign en de vergane glorie van merken als Verdal bijvoorbeeld, dat zijn hoofdzetel niet ver van mijn deur had.
Het ontdekken van Horlogeforum.nl maakte het natuurlijk allemaal nog erger!
Ik begon betaalbare vintage mechanische uurwerken te kopen, voornamelijk Zwitserse dresswatches uit de jaren ’50 en ’60, maar ook wat Franse duikertjes en Seiko’s. Vaak klokjes met een licht defect die ik zelf probeerde opknappen. Ik kocht basic horlogemakergereedschap en leerde ondertussen al heel wat zelf te herstellen en vervangen. Regelmatig verpruts ik nog wel eens iets, maar ik hou van leren met vallen en opstaan.
Ik vind het een leuke sport om bijvoorbeeld een bijpassend bandje te scoren, dat ik dan ergens in een online winkeltje in zeg maar Moskou vind. Of een vervanger voor precies dat afgebroken schroefje in het kroonwiel. En het tooltje om dat afgebroken stukje er weer uit te krijgen. Wat nog boven mijn petje is, gaat naar een steengoede horlogemaker die ik hier in Antwerpen heb leren kennen. Hoedanook: hoe meer ik leer begrijpen hoe die dingen in elkaar steken, hoe meer respect en waardering ik krijg voor het menselijke vernuft erachter!
Mijn inkomen is te klein om high level luxemerken te kunnen kopen alsof het snoepjes zijn, maar ik geniet elke dag van de doorleefde schoonheid van horloges als bijvoorbeeld deze Richard bumperautomaat rond mijn pols.
Door mijn achtergrond in de kunst vind ik elke reden goed om van een bepaald horloge te houden. Je kan bijvoorbeeld van een schilderij van een Alpenlandschap houden, omdat het je doet terugdenken aan een reis naar Oostenrijk. Maar om een bepaald kunstwerk af te wijzen, of een bepaald horloge, moet je goede redenen hebben vind ik. En het uitleggen van die redenen, daar leren anderen wat van!
Anyway, al veel te lange tijd was ik hier dus aan het ‘lurken’ en het wordt nu wel eens tijd om zelf ook eens wat te gaan bijdragen.
Het is minste wat ik kan terugdoen voor de schat aan kennis die ik via dit forum al heb mogen ontvangen!
We treffen elkaar dus zeker hier nog op dit geweldige forum. Ik hoop nog veel meer van jullie te leren en mijn passie voor mooie horloges met jullie te mogen delen!
Met vriendelijke groeten
Onrust