Hallo allemaal,
Mijn naam is Jaap en ik kom uit Friesland. Ik ben geen fervent horloge verzamelaar zoals de meeste hier dat wel zijn. (Heb al een beetje rond gesneupt in afwachting van goedkeuring van mijn account, wat een prachtige klokjes komen er hier voorbij.) Maar heb wel vaak horloges gedragen (Diesel, Seiko) en een mooi horloge is toch wel een functioneel sierraad wat ik zeker kan waarderen.
Ik ben hier terecht gekomen na een tip op een ander forum. Recent heb ik het oude horloge van mijn opa mogen ontvangen. Die is helaas al lang geleden overleden, maar oma is inmiddels 102 en kan niet meer zelfstandig thuis wonen, dus het huis moet leeg en zodoende kwamen we het afgelopen weekend tegen.
Nu wil ik dit horloge gaan restaureren omdat het voor mij een sentimentele waarde heeft. Je zou kunnen stellen dat dit mijn ‘Rolex’ of ‘Patec Philipe’ is. Op dit moment is er geen horloge in de wereld wat voor mij waardevoller kan zijn dan dit exemplaar. Ik weet nog dat ik vroeger met mijn opa zat te vissen en dat hij soms dat horloge vervloekte omdat de haren van zijn dikke beren armen verstrikt raakten tussen dat vintage rekkende horloge bandje.
Heb wat spulletjes besteld om hem te kunnen openen, het uurwerkje loopt gewoon nog prima. Het glaasje ga ik polijsten. De kast hoeft alleen mooi schoon, krasjes op de kast laat ik zitten. De plaat even stofvrij is voor mij ook goed genoeg. Het patina op de plaat en wijzers vind ik aantrekkelijk. Er komt wel een mooi nieuw bandje op.
Heb de buitenkant inmiddels al schoongemaakt.
Juist dit cosmetische herstel wil ik zelf gaan doen, heeft geen haast maar ik wil het met mijn eigen handen in een staat brengen waar ik tevreden mee ben. En dan ga ik het zeker dragen, wordt mijn ‘dagelijkse’ klokje.
Echter komen we dan aan bij het uurwerkje. Het is een oud handwindertje. Ik ben een enorme restauratie fan, heb ook al vele tientallen filmpjes gezien over schoonmaak en restauratie van (oude) uurwerkjes. En genoeg zelfkennis dat ik aan zoiets absoluut niet zelf moet beginnen, haha.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een persoon in Friesland die met de tijd een kleine servicebeurt kan verrichten aan dit uurwerkje, zodat het weer jaren mee kan. Heb al even gekeken in het horlogemaker ervaringen topic en daar zijn zeker goede tips te vinden!
Al met al een heel verhaal, het ga jullie goed en blijf genieten van die mooie klokjes!
Groeten, Jaap.