Eventueel alternatief voor Frederique Constant RUNABOUT MOONPHASE

Beste Forumleden,

Reeds enige tijd op zoek naar een mooi Zwitsers uurwerk, budget 2,5k.
Hier dus al enkele uren op versleten om daarover te lezen :slight_smile:

Mijn oog was gevallen op deze Frederique Constant RUNABOUT MOONPHASE:

Waarom:

• Zwitsers…
  • Automatische opwinding.
  • In-House binnenwerk.
  • Volledige datum-aanduiding.
  • Moonphase.
  • Doorzichtige achterplaat.
    Allemaal zaken die mij sterk aanspreken en waar je bij andere merken (die ik tot nu toe bekeken heb) niet zal/kan toekomen met 2.5k om over dezelfde “opties” te beschikken.

Als ik hier echter topics lees waarin FC voorkomt, dan voel ik aan dat FC er nooit goed/sterk uit komt.
Hoe komt dat?
Ok, FC is één van de jongere spelers op de markt en heeft geen geschiedenis van 100 of 200 jaar.
Is dat dan misschien de reden?

Zijn er volgens jullie dan “betere” en/of mooiere horloges voor dat budget?
(Laat ons zeggen dat het in-house binnenwerk geen must is… (maar wel mooi mee genomen))

Alvast bedankt voor jullie feedback en alternatieve voorstellen!

Ludovic

Op foto’s was ik er wel van gecharmeerd maar in het echt vond ik het wat tegenvallen…

Heb je het dan over de detaillering misschien die moeilijker te vatten is op foto?
Of eerder de kwaliteit?

Ja.

Een paar honderd extra erbij is wel nodig…

2 likes

Ik vind deze gewoon wat goedkoop ogen qua model…
Ik heb vandaag mooiere FC’s gezien in Antwerpen (is deels open) !

Helaas was Tensen dicht, wilde de Max Bill Chronoscope eens passen en omdoen… :frowning:

Ikzelf zou hem niet kopen. Om te beginnen op subjectieve gronden: het is niet mijn smaak. Ben ook niet zo’n fan van “calendar” complicaties. Dit is nog subjectiever dan subjectief: veel chinese “chronograph look” horloges in de prijsklasse van een paar tientjes hebben deze subdials.

Nog steeds subjectief maar net wat meer objectief: de minutenwijzer is te kort. Velen kunnen er mee leven, maar ikzelf vind het verschrikkelijk.

Gold plated ben ik ook geen fan van, het slijt een keer door en dan ziet je horloge er héél goedkoop uit. Onooglijk. (Ik heb overigens een vintage horloge wat gold plated is, in mooie staat. Kon het niet laten liggen voor het geld).

Ik ging even zoeken en vond dat de FC365 niet écht in house is, maar een ETA 2892 met een extra module voor de “calendar”.

"The FC-365 caliber is based on ETA 2892-A2 with annual calendar & moonphase module, it is also found in several watches from ‘Persuasion’ line (FC-365B4C6 and FC-365M4C5, discontinued as well).

‘Highlife’ line had been eventually dismissed since FC concentrated on their manufacture movements. Quality-wise I would place it on par with current ‘Manufacture’ line (FC-9xx). "

Er hoeft verder niets mis te zijn met dit kaliber overigens, maar niet echt in house.

Gaat het je om een beetje dressy horloge, dan vind ik dit zelf véél mooier:

http://www.chrono24.nl/frederiqueconstant/index-automatic-silver-dial-black-leather-mens-watch-303s6b6--id6478772.htm

Gaat het je om goud, koop een 18K vintage horloge, moet aardig lukken tussen de 1000-1500. Heb je een echt gouden horloge.

http://www.ebay.nl/itm/ZENITH-18K-0-750-GOLD-AUTOMATIK-HERRENUHR-CAL-2522P-VINTAGE-VP-7400-EURO-/372006288605?hash=item569d4d7cdd:g:QHoAAOSwu59ZYCKu&autorefresh=true
Kijk niet te veel naar die “Ein aktuell vergleichbares Modell Zenith Captain Port Royal in 18k Gold mit Automatikwerk und Lederband hat einen Listenpreis von 7400,- Euro.” Hij is te koop voor €1460. Er is veel meer aanbod in vintage massief goud. Als je een minder bekend merk neemt dan Zenith, Breitling of Omega kan het voor ruim onder de €1000.
Gaat het je om moonphase, FC heeft ze al vanaf niet ver over de 1000 euro:
http://www.chrono24.nl/frederiqueconstant/classics-moonphase--id6565980.htm
Wil je toch die FC-365RM5B4: zoek hem gebruikt. Ze zakken nogal in waarde. Wil je persé nieuw, koop dan met flinke korting, bv voor $1348 ex invoerkosten. Spaart je alvast de helft.
https://www.jomashop.com/frederique-constant-watch-fc-365rm5b4.html

3 likes

Vind de FC om een of andere reden op de foto’s al een beetje goedkoop ogen.

Misschien de Longines Master Collection Moonphase een alternatief? Wel iets duurder.

1 like

Bedankt voor uw feedback!

Zijn dergelijke sites als jomashop “te vertrouwen”?
Ik ben niet echt een online koper, vandaar mijn vraag. :slight_smile:

Ik heb er nooit gekocht, maar dat is toeval. Jomashop is een grijze dealer met een ok reputatie. Hier bijna 30 pagina’s ervaringen van liefhebbers over vele jaren:

Je moet grofweg rekening houden met 25% belastingen/invoerrechten, maar dan is het verschil nog groot. Ik zou trouwens ook altijd even rondkijken of je iets in Europa vind wat goedkoper is of in de buurt komt qua prijs.

Als mijn bezwaren tegen dit horloge je begeerte niet afremmen is dat overigens een goede aanwijzing dat je hem echt wilt :slight_smile:

Toch een leuk merk en ik ben zeer tevreden over de afwerking en uitstraling. Lees de oorsprong en visie van het merk. Niets mis mee. Of ik voor 2,5 K jouw keuze zou kopen? Hmmm… Oris heeft ook fraaie moon’s die dan weer meer ‘eigenheid’ hebben.

Er staat toevallig een nette FC runabout op marktplaats voor €1950.

Ik denk dat ik na een maand nadenken/vergelijken voor deze Longines zal gaan:

De 42mm is dat. Automatisch, datum, doorzichtige achterkant, mooie afwerking, maanfase, band met ‘folding clasp’, … en dat voor net geen 3000€ (2980). (wel nog een beetje bijsparen daardoor)

Ik heb ook nog gekeken naar deze Baume & Mercier:

http://www.baume-et-mercier.com/en-us/clifton-10278.html
Deze heeft hetzelfde binnenwerk, maar is pak duurder (4200€) voor dezelfde specs…
Is dat dan puur de naam die er voor zorgt dat deze een pak duurder is?

Inderdaad dus afgestapt van gold plated. Dit voor de duurzaamheid.
Ik had er niet bij stil gestaan dat deze laag kan afsluiten en dan is dat inderdaad absoluut niet meer mooi!

Ook positieve zaken gelezen over het binnenwerk ETA / Valjoux 7751.
Wil niet in-house natuurlijk, maar die wens moeten laten varen om bugetaire redenen :-D.

Zijn er leden die dit Logines uurwerk in bezit hebben en hun ervaringen kunnen delen?

Alvast bedankt,

Ludovic

1 like

Geen ervaring mee, maar wel met de 7751. Zou zelf voor Longines gaan, de BM is de extra prijs niet waard IMHO. Zou voor de Longines ook niet de volle mep betalen:

Of voor ongeveer £2000 bij jurawatches met promocode limited10 en een gratis watchwinder…

Exact, rondkijken helpt. Velen hebben hier schroom om over de grenzen te kijken. Zonde.
“Zou voor de Longines ook niet de volle mep betalen” :wink:

Ga je nu jezelf quoten? :grin:

2 likes

Eigenlijk enkel om jou te bedanken dat je ook vindt dat je niet de volle mep hoeft te betalen. Deze hobby is al duur genoeg :wink:

1 like

Hypocriet… :upside_down:

1 like

:speak_no_evil:

2 likes

Ik denk dat niet dat die schroom er is om over de grens te kijken.
Wel om met uw online gekocht uurwerk naar de lokale verkoper te gaan als er achteraf iets mee scheelt.

Maar als dat 30% kan schelen op de aankoopsom is dat iets anders natuurlijk :smiley:.

Iemand al ervaring bij Jurawathces en hoe lang zou die code geldig zijn?