Eweco "Hulk 2.0" service beurt

Getriggerd door @Vintagewatchstuff en de groene Hulk lijkt deze wel op versie 2.0 :smile:

Op de Rikketik gekocht waarbij ik @Scudo nog zo hoor zeggen: daar is wel wat leuks van te maken.

Een Eweco met een FE233-66 uurwerk erin. De staat waar ik hem in kocht.

Het uurwerk

Er is blijkbaar eerder aan dit horloge gewerkt gezien de inscripties

De wijzerplaat zag er nog heel fris uit.

Alles uit elkaar geschroefd.

Ook de veerton was behoorlijk netjes/schoon.

Het glas heb ik geschuurd en gepolijst. De kast en de rest daarna in de ultrasoon gegooid en vanmiddag het horloge weer in elkaar gezet. Daarna wat aan het afstellen geweest en onderstaande was het beste resultaat wat ik eruit kreeg.

Een nieuwe band eraan en kijk hem eens shinen :star_struck:
Morgen maar eens een dagje aan de pols.

26 likes

Mooi werk… maar mist er nu een venster rondom de datum?

Oh, nu je het zegt…… zou je het denken :face_with_monocle:
Ik heb er niets afgehaald en er lag ook niets los on de kast. Als er geen facet randje opzit, zit er meestal een streepje op de wijzerplaat geschilderd. Ik zit ook niet echt plakresten.

En nu? Op zoek naar een vensterrandje? Zal eens kijken of een soortgelijke kan vinden voor de referentie.

2 likes

Mooi opgeknapt zeg! Mooie dial ook trouwens.
Datumvenster ziet er wat ‘groot’ en noet recht uit. Had hetzelfde idee als Ruud.

Onderstaande lijkt er aardig op en heeft volgens mij precies een venster wat je zoekt (niet vierkant maar taps lopend of hoe je het maar moet noemen)

1 like

Heb even lopen zoeken, maar ik zie bij Eweco zowel streepjes om het datumvenster, maar ook van die facetrandjes.

Ik vond onderstaande.

Maar……… volgens mij is dit dezelfde als die ik heb en zie hier………. Ook niets.

Kun je discussiëren over of je het mooi vind of niet. Laat je het standaard of ga je iets toevoegen. Moet je wel zo’n schuin datumvenster randje vinden :thinking:

4 likes

Gewoon laten. Kennelijk hoort het zo.

2 likes

Mooi ziet er weer top uit! Ja datum raster mis je misschien, maargoed hij is al 100x netter/beter als dat je hem gevonden had.
Veel plezier ermee.

1 like

Netjes! Mooi resultaat. Life angle 49, ook niet zo standaard :slightly_smiling_face:

1 like

Echt prachtig gedaan, klasse hoor.

1 like

Mooi en goed gedaan. Ik heb vanavond even de handdoek in de ring gegooid met mijn 233-66. Te slechte foto’s gemaakt tijdens demontage en ik kreeg de brug voor de tandwielen niet goed over de astapjes. Maar gestopt voor er dingen kapot gemaakt worden.
Dit is het eerste mechanische polshorloge dat ik probeer. Is toch meer pielen dan den zakhorloge.

2 likes

@DJV ik heb er eerder een gedaan en hier op het forum een verslagje van gemaakt. Misschien heb je er iets aan:

1 like

Bedankt, die had ik gisterenavond ook gevonden. Tot nu toe nuttig naslagwerkje. Volgens mij heb ik de veer achter de voorplaat goed gemonteerd. Gisteren kreeg ik de brug van de radertrein gewoon niet uitgelijnd. Gestopt voor de brokken, hopelijk vandaag verder.

2 likes

Als mij iets niet lukt leg ik het ook vaak even weg. Is mijns inziens het beste. Je raakt anders enkel gefrustreerd en schiet je niets mee op. Rustig blijven, lange adem hebben, kijken kijken kijken en vooral niets forceren :sweat_smile:

Gaat vast goed komen :+1:t2:

2 likes

Nou, hij zit weer in elkaar. Mede dankzij jouw verslagje, waarvoor dank. Hij blijft alleen niet lopen. Dit kan zeker aan mijn olie liggen ( naaimachineolie, werkt prima voor zakhorloge maar hier misschien niet voor).
In elk geval weer goed kunnen oefenen :grinning:

3 likes

Heel mooi geworden :ok_hand:

1 like

De viscositeit verschilt nogal van Moebius 9010. De kracht in een zakhorloge uurwerk is groot, dus die loopt wel. Een polshorloge is veel gevoeliger voor vuiligheid, verbogen tapjes en (verkeerde) olie. Dus zal eerder stoppen.

Als je van plan bent wat meer te servicen, zou ik op zoek gaan naar (kleine verpakkingen) van geschikte olie!

1 like

Jij raadt Moebius 9010 aan? Als een ‘allrounder’ zeg maar?

Er is niet 1 allrounder…

Voor handopwinders kom je met 9010, microgliss D5 (of hp1300 maar die is duurder) en als vet Molykote Dx een heel eind. Voor automaten heb je dan nog breaking grease (weet nl benaming niet) voor de veerton nodig.

Overigens heeft ieder zijn eigen voorkeuren…

1 like

Remmend vet :grimacing:

1 like

" Remmend vet"… Helaas heb ik daar ook last van… en ik ben geen mechanisch uurwerk… :rofl:

3 likes