Da’s vroeg! Wij beginnen pas 21 april. En 2 juni is overdag de eindproef met 'n mondeling examen…brrrrrr… Maar het gaat jou zéker lukken Dirk! Dus op naar het 3e jaar
Spannend! Succes alvast! Daarna door naar het 4e jaar!
Uurwerkje is al klaar, volgende keer even het anker wat bijsmeren als het hongerig is geweest en laatste puntjes op de I zetten met afregelen. Restant van komende examendag gaan we denk ik nog maar wat mensen van het werk afhouden ofzo . Ben benieuwd naar de 7750, tot nu 1 keer gedaan. Had mezelf voorgenomen er verder vanaf te blijven tot het 3e jaar.
Man! Vlgs. mij kun je dat met je ogen dicht Serieus, mooi hoor (wel in de plus afregelen he, je weet wat Erik altijd zegt: ge moogt de trein niet missen ).
Heel mooi caliber, vooral de chronograaf afregelen luistert nauw. Maar na een paar keer oefenen gaat dat gesmeerd
Nou met ogen dicht weet ik niet, maar met een half gezichtsveld zal ik nog best een eind kunnen komen denk ik
Ja I know, maar dit was echt op het einde van de dag en ik verwacht dat ik komende keer toch wel een ander regelbeeld zie door het inlopen. Hopelijk kakt het niet in. Uurwerkje ligt nu veilig in de kast en we mogen pas weer over 4 weken verder.
Ja dat begreep ik, ben erg benieuwd naar komend jaar.
Hé zalig. Wist niet dat je dat kon volgen in België zo’n opleiding.
Hoe steekt dat in elkaar? Ik lees drie blokken van 120u; is dat dan 360u op 1 jaar of 120u/jaar? Hoe zien de lessen er uit? Avondschool of elke X weken een dag o.i.d.?
Jawel, er zijn nu ook afgestudeerde studenten bezig in het 4e jaar. Daar kun je zelf invulling aan geven. Je kunt bijvoorbeeld aan je eigen uurwerken sleutelen onder begeleiding van de docenten of bepaalde vaardigheden oefenen. Het is dus niet een 4e leerjaar in de zin dat Syntra de lesstof bepaalt. Ik heb begrepen dat ze vanaf pasen volgend jaar modules gaan aanbieden: polijsten, opmaken/herstellen van de dial, corrigeren van de spiraal, paletstenen zetten etc. Afhankelijk van het onderwerp wordt het aantal bijeenkomsten gepland. Je khnt je dan voor één of meerdere modules inschrijven.
jaa dat concept hoor ik al best wel even voorbij komen. Ben benieuwd of het tegen die tijd dat onze lichting klaar is, het zo ver is om je aan te melden. Maar komen mensen die nu het ‘4e jaar’ gaan doen dan bij de 3e jaars? Dus mocht je doorgaan, ik zit in de maandag klas overdag. Nomraal is het om de week met af en toe een langere periode ertussen.
Klopt, ze werken aan de “vrije” werkbanken; er is dus maar beperkt plek voor 4e jaars. Maar de animo voor 'n 4e jaar is niet groot, althans niet in mijn klas.
Het probleem is docenten vinden, je kan veel opleidingen willen geven, maar het vinden van de juiste docenten voor het juiste vak EN die tijd kunnen vrij maken is niet zo eenvoudig. De docent mag ook geen 2u enkele rit moeten rijden, die haken ook snel af.
Als je een opleiding wil aanbieden heb je gereedschappen nodig, vaak hele dure, en als er dan onvoldoende interesse is (omdat de opleiding dan ook duur kan zijn voor sommige cursisten) dan kan het zijn dat die investering niet gedaan wordt en er toch geen opleiding komt.
Oh ja, maar ik denk dat er al veel interesse is van studenten voor spiraal recht leggen, balansassen vervangen, noem het maar op. Dit doe je eigenlijk met basis gereedschap wat iedere student na 3 jaar toch minimaal in zijn arsenaal moet hebben. Echt herstellingen doen op de draaibank lijkt me niet haalbaar aangezien je niet 12 volwaardige draaibanken neer kan zetten. En mensen het zelf laten kopen is sowieso geen beginnen aan want veel op de 2e hands markt is rommel. Het kleine gereedschap om kleine herstellingen te doen heeft Eric allemaal liggen is me wel opgevallen. De vraag is inderdaad alleen de organisatie erachter. Maarja, toch denk ik dat je die dingen ook gewoon zelf moet leren en niet even een paar uurtjes in de klas. Het vereist veel meer dan alleen een ‘kunstje’ na doen, maar dat is echt mijn kijk op de zaak. Want laten we eerlijk wezen, iedereen die niet vies is van inlezen kan bijvoorbeeld een balansas vervangen. Of een docent nu zegt dat je een bolle pons moet pakken of je leest het netjes in een boek… je kan hooguit wat meer nuance aanbrengen maar iemand met enigszins inzicht moet daar ook wel uit komen.