Exclusiviteit

Tsjonge…dat is nog eens exclusief dan :open_mouth::smile: Zit ik er onbewust zomaar middenin…:sunglasses:

1 like

:joy::joy::joy::joy:

2 likes

Longines ga ik ook eens goed bekijken, dank je wel!

1 like

Interessant. Maar je kunt Seiko en Grand Seiko niet over een kam scheren. Van wat ik heb gelezen komt Grand Seiko niet boven de 50.000 uit.

De vraag “wat is exclusief” is niet alleen te beantwoorden door het productieaantal te nemen. Dan is een merk met slechts 1 horloge het meest exclusief, ookal is het een *. Exclusief zal een combinatie van begeerlijkheid en bereikbaarheid moeten zijn denk ik.

Sommige enkelstuks zijn totaal niet begeerlijk. Sommige fabrikanten met grote aantallen wel. Ik denk dat wat je met “exclusief” probeert te vangen het product van deze twee is.

1 like

Allereerst sluit ik mij aan bij het mooie antwoord van @Spectre!

Prijs is natúúrlijk voor iedereen relevant (tenzij je over een bijna ongelimiteerd budget beschikt) ; dat is bij mij overigens niet het geval! :face_with_raised_eyebrow:

Of iets “exclusief” is interesseert mij eigenlijk niet. Met een mechanisch horloge ben je sowieso al exclusief!!
En ik heb er zelfs 3!! :sunglasses:

Mijn geliefde Speedy is mijn dagelijkse horloge en geen hond in mijn omgeving die het horloge (her)kent! :smiley:

Dus exclusief ben je al snel…er zijn maar weinig horloge kenners/liefhebbers!

2 likes

:+1: Ik zou wellicht denken in richting van de Master collection en de Record collection…daar zitten m.i. een paar mooie modellen tussen.

1 like

Ik weet het aantal niet, maar las tijdens mijn verblijf in Glashuette dat Nomos in aantal horlohes de grootste producent is van de Duitse horlogemerken.

2 likes

Oris zo weinig ? Dan ben ik heel blij dat ik er eentje heb.
Gewoon een leuk idee. :ok_hand:t4: goeie info dit.

1 like

Zekers te weten mien jong! Wel meer dan een jaaaa!

Zo te zien een stuk exclusiever dan Rolex :sweat_smile::see_no_evil:

11 likes

Om even serieus op dit topic te reageren. Leuk topic Hans! Exclusiviteit hangt over het algemeen in mijn optiek af van bouwkwaliteit, vakmanschap, heritage/historie en beschikbaarheid. Ondanks dat Rolex volgens jouw lijstje meer maakt dan andere merken in je lijstje is het instantly kopen van bijvoorbeeld een Submariner of een GMT of Daytona via authorize dealers praktisch onmogelijk wat het exclusief maakt. Nog maar te zwijgen over de vele duizenden euro’s (soms 2x list prijs) premium bij een grijze dealer. Breitling maakt wellicht minder horloges (volgens jouw lijstje dan bijv. Rolex) maar je kunt praktisch elke willekeurige Breitling any moment every day of the week verkrijgen bij een AD, zolang je maar betaald. Patek Philippe produceert volgens jouw lijstje ook relatief veel horloges maar de mate van afwerking en perfectie met de daarbij behorende prijs zijn ongeëvenaard wat het in mijn ogen exclusief maakt. Een Patek Philippe is een van de weinige horloges die men met de de prijs van een dik uitgeruste Duitse zaken sedan kan verantwoorden door de passie, vakmanschap en ongeëvenaarde afwerking en oog voor detail. Om een lang verhaal kort te maken exclusiviteit is een samenspel van vraag en aanbod maar ook zeker tussen kwaliteit, afwerking, historie, etc. Quality comes at a price…

1 like

Zoveel auto’s verkocht vorig jaar dat je een Breitling hebt gekocht? :sunglasses:

3 likes

Je hebt de cijfers uit Armband Uhrenkatalog 2018/2019?

Dornbluth & Sohn : 150 stuks.
Eberhard & Co : 18.000 stuks
Eterna minder dan 5000 stuks.

Dus als je exclusiviteit zoekt in lage productie-aantallen, keus genoeg :slight_smile:

1 like

Exclusiviteit kan wat mij betreft op verschillende manieren uitgelegd worden.

Oplage kan daar voor mij iets mee te maken hebben, maar dan zou ik eerder denken aan een-cijferige oplage aantallen bij de term exclusief.

Prijs is wat mij betreft niet een maat voor exclusiviteit, alhoewel je wel kunt verwachten dat een exclusief horloge (wat dat ook mag zijn) duurder zal zijn dan een soortgelijk niet-exclusief horloge.

Als ik exclusiviteit gelijk zou stellen aan oplage heeft het iig geen invloed op mijn keuze. Leuk is leuk, wat mij betreft.

1 like

Ik heb een Breitling gekocht
Jij hebt een Breitling gekocht
Wij hebben een Breitling gekocht
Zij hebben een Breitling gekocht

:wink:

2 likes

Nee, de productie cijfers kwamen gedeeltelijk uit “Watch”, internet en HF. Verder heb ik ze minstens een keer of meer gecheckt.

1 like

Ouwe autodealert! :yum:

2 likes

Daar sluit ik me bij aan, wat ik ook van belang vind is dat schoonheid elegantie en of robuustheid in juiste perspectief moet zijn

3 likes

Goed gecheckt, cijfers stemmen met genoemde catalogus overeen :slight_smile:

2 likes

Grand Seiko is zonder meer apart te onderscheiden van Seiko. Zoals ik al schreef, heb ik een lijstje gemaakt met eventueeel voor mij interessante merken voor een NA. Verder vind ik het natuurlijk leuk om in de verschillende reacties ook nog meer verschillende merken met de productiecijfers te zien. Leuk om te weten dat GS er ongeveer 50.000 per jaar maakt. Toen ik een tijd geleden een GS zag met een “Snowflake” dial was ik ook onder de indruk, erg mooi, maar er zijn nog een aantal merken die op m’n lijstje staan.

2 likes

Als een merk maar 15000 horloges maakt is het nog niet exclusief als maar 15000 mensen ze willen hebben en verder niemand.
Je raakt ze niet meer kwijt.

Een merk dat 1.000.000 horloges maakt terwijl 10.000.000 mensen deze willen hebben is dan volgens mij toch exclusiever.

Volgens mij heeft vraag en aanbod meer invloed op de exclusiviteit van een horloge dan productieaantallen of prijs.

7 likes