Exclusiviteit

Sinds ik bijna twee jaar geleden actief met m’n horloge liefhebberij begon, ben ik op zoek gegaan naar merken die ik behalve Omega ook mooi vond. Omega was altijd mijn favoriete merk en dat niet alleen door de reis maar de maan en James Bond. Daarvoor kun je ook kijken naar bijvoorbeeld Bulova, Seiko, Casio en Rolex.

Zo langzamerhand ben ik weer begonnen om te kijken naar een eventuele NA in de toekomst.
Mede hierdoor ben eens bezig gegaan om op een andere manier naar horloges te gaan kijken en ben daarbij er van uit gegaan dat de prijs niet de exclusiviteit uitmaakt, maar het aantal horloges dat het merk per jaar produceert.
Daarbij kwam ik soms tot verrassende ontdekkingen en ziet de volgorde van exclusiviteit van diverse merken er voor mij nu net iets anders uit.

Hierbij een lijstje van enkele merken, die eventueel voor mij aanmerking zouden kunnen komen met een geschatte jaarproductie:

Sinn 14.000
Oris 50.000
Patek Philippe* 60.000
Junghans 60.000
Jeager Lecoultre* 75.000
IWC* 100.000
Breitling 150.000
Hamilton 175.000
Tudor 250.000
Cartier 500.000
Longines 600.000
Omega 750.000
Rolex 1.000.000
Tissot 3.500.000
Seiko 12.000.000

*Deze drie merken staan wel in het lijstje omdat deze merken me aanspreken, maar zullen waarschijnlijk geen deel van mijn collectie gaan uitmaken.
Dat Seiko en Rolex tot de grootsten behoren had ik hier op het forum al eens gelezen (met de jaarproductie er bij), maar dat Tissot er ongeveer 3.500.000 per jaar maakt, wist ik bijvoorbeeld niet.

Sinn, Oris en Junghans had ik eigenlijk “groter” ingeschat, maar blijken “exclusieve horlogemerken” te zijn😀.
De jaarproductie van Breitling is ook lager dan ik had verwacht en is voor mij daardoor ook iets exclusiever geworden, de laatste tijd kijk ik wat vaker naar dit merk, omdat ik onlangs een prachtige film over Breitling zag.
Verder had ik verwacht dat bijvoorbeeld Hamilton veel meer horloges zou produceren dan Cartier, maar het blijkt andersom.

Omdat ik e.e.a. heel interessant vind, heb ik er maar een topic van gemaakt. Zoals vermeld is het lijstje een willekeurige greep en mocht het vermelden hiervan niet zijn toegestaan, moet het maar verwijderd worden.

Hangt voor jullie de exclusiviteit van horloges af van de prijs of van het aantal geproduceerde horloges en maakt dit voor jullie nog verschil bij een eventuele nieuwe aanschaf?

56 likes

interessante vraag Hans! Nee, voor mij speelt dat geen rol. Zelfs een voor ons doodgewone Seiko SKX007/009 is tegenwoordig redelijk exclusief, omdat de meeste mensen hedendaags geen mechanische horloges meer kopen.

Wij zijn met name liefhebbers van mechanische (en eventuele andere technisch hoogstaande) uurwerken, horloges met een bepaalde historie en dergelijke. De meeste mensen interesseren zich hier niet in en kopen tegenwoordig:

  • Modehorloges: Daniel Wellington, MVMT, Fossil etc.;
  • Smartwatches zoals de Apple Watch
  • Een horloge als ‘statussymbool’ en dus niet vanwege de techniek/historie.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de door jou getoonde verkochte horloges gekocht zijn door liefhebbers (of horlogegekkies). :sunglasses:

Ergo, ik ben vooral geinteresseerd in horloges vanwege de techniek en de historie erachter. Productie/verkoopcijfers maken mij verder niet zo uit.

4 likes

Ik wist niet dat dit de cijfers waren. Nu vraag ik mij af hoeveel * produceerd in een jaar.

*Dit keer afgeschermd, misschien voorkomt dat de discussies

Invicta

6 likes

Heel erg interessant topic. Zijn er ook horloges die per stuk worden gemaakt en dus zeer exclusief zijn?

2 likes

Wat bedoel je? Waar maar 1 stuk van wordt gemaakt en verder niet?

1 like

@stefanketelaars hoeveel productie draai jij op jaarbasis? :wink:

12 likes

Ik denk vooral de merken die best aan de prijs zijn maar grootste deel vd mensen niks zegt. Tudor bijvoorbeeld. Ik had voor ik op dit forum kwam er nog nooit van gehoord. Bij de etalages van bijvoorbeeld Schaap Citroen liep ik automatisch naar Breitling, dan Tag Heuer en dan Rolex. Bij Tudor dacht ik waarschijnlijk, Jezus zo duur? Ken ik niet eens. En ik denk dat dit voor veel mensen zo is. Je moet echt liefhebber zijn en je verdiept hebben om een duur horloge te kopen dat een ander merk heeft dan Rolex of Breitling. Die worden… Eerlijk is eerlijk… Heel vaak voor het merk gekocht. Jep, deed ik zelf ook in 2010 bij mijn Breitling. Natuurlijk vond ik hem mooi, maar ik vond het ook wel stoer dat men de Breitling zou herkennen. Ik zou liegen als ik dat ontken.

Pas nu ik hier wat meer lees begrijp ik waarom je 3000 voor een horloge kunt betalen buiten die welbekende merken. Maar 99,9% snapt daar denk ik weinig van.

7 likes

Volens mij is het wel enigszins incorrect om te concluderen dat degene die het minste horloges maakt ook het exclusiefst is. Exclusief is toch meer het verschil tussen vraag en aanbod?

6 likes

Heel interessante benadering Hans!
Ik ben wel benieuwd naar de productieaantallen van Nomos.

1 like

Nomos geeft de jaarproductie niet vrij (voor zover ik weet).

1 like

Breitling produceert maar 150.000 horloges per jaar en toch liggen de winkels er vol mee. Wie koopt ze dan?

8 likes

Dit wordt een leuk topic om te volgen Hans :+1:

En op jouw vraag te antwoorden

Bij mij gaat het om beleving, geschiedenis, kwaliteit en natuurlijk smaak.
Onderstaande reclame vond ik eigenlijk wel mooi om dit te omschrijven.

4 likes

Als de winkels er vol mee liggen…niemand. :laughing:

3 likes

Dank je wel Matthias, Rolex vind ik ook een prachtig merk!

1 like

Interessant leesvoer Hans. :+1:

Ik vraag mij hardop af of de 14k van Sinn klopt? Lijkt mij (m.n. tov andere merken) wel enorm laag.

En wat zouden de cijfers van Damasko eigenlijk doen…? :thinking:

1 like

Gewoon opzoek gaan naar wat jezelf wil en waar jezelf achter staat Hans.
Succes met de keuze.
(Ps mijn likes zijn weer eens op, dus bij deze :+1:)

1 like

Hans,

Volgens mij heb jij reeds een Oris en een Hamilton? Longines nog niet? Dan zou ik wellicht in die hoek kijken…vind ik wel bij jou passen.

Oh en exclusiviteit is voor mij persoonlijk compleet niet interessant als weegfactor bij een nieuwe aanschaf.

1 like

De @RLC’tjes van deze wereld.

Dikke Breitling, mien jong! :sunglasses:

3 likes

Ja gewoon 1 horloge. Dus zeg maar ultiem exclusief.

2 likes

In een artikel uit 2016 vermeldt Damasko dat zij met 25 medewerkers ongeveer 3000 horloges per jaar maken.

2 likes