Exclusiviteit

Inderdaad lijkt het op Horloge Forum wel of de horloges zoals Speedmasters, Seamasters, Rolexen en nog veel meer geweldige merken die je hier vaak tegenkomt niet zo bijzonder zijn.
Maar in het echt ben ik sinds ik lid van HF ben (april 2017) ook nog maar 2 Rolexen en 1 Omega tegengekomen.

Exclusiviteit is denk ik een combinatie van verschillende factoren. Grönefeld kun je gerust een exclusief merk noemen, zo exclusief zelfs dat er niet een horloge in hun etalage ligt😀!(ik loop daar wel eens voorbij). Maar als je alle eigenaren van een Grönefeld met hun horloge om in een ruimte bij elkaar zet, heeft dan bijvoorbeeld die ene aanwezige met een ander merk horloge om, een exclusief horloge?

Voor mij vooral de geproduceerde aantallen, en deels de hoge prijs. Exclusiviteit met name dat je t niet ziet/vaak tegen komt.

Verder speelt exclusiviteit deels mee in de keuze, maar als bv n limited Speedmaster een bijzonder gegraveerde achterdeksel heeft, dan gaat mijn voorkeur toch uit voor n reguliere sandwich sapphire uitvoering.

Kwa gelimiteerde nummering vind ik het zwaarder wegen als bv v n uitvoering een gelimiteerde serie heeft v 1000 st, dan dat Laurette bv een gelimiteerde serie heeft v 100 stuks.

Gelimiteerd kan ook wel doorslaan, zoals omega dat wel es doet met een limited van 10.007 stuks.

1 like

Dat stukje ging even niet helemaal goed, bedoelde:

Kwa gelimiteerde nummering vind ik het zwaarder wegen als bv een groot merk Omega v n uitvoering een gelimiteerde serie heeft v 1000 st, dan dat een klein merk als Magrette bv een gelimiteerde serie heeft v 100 stuks.

1 like

Ik ben benieuwd. Jinek was er vandaag. Ik hoop dat ze er niet ondersteboven van waren.

Zoals ik bij het starten van dit topic al schreef, ben ik “voorzichtig” al weer een beetje aan het kijken naar een NA. Ondanks dat Omega mijn favoriete merk is, zag ik deze week een Tissot waar ik erg onder de indruk van was. Het model lijkt een beetje op de sportmodellen van Tissot uit de vijftiger en zestiger jaren, die ik altijd mooi heb gevonden. Ook zie ik iets terug van de Tissot PRS 516 GL, wat vroeger mijn favoriete Tissot model was.

Deze Tissot Gentleman Automatic Powermatic 80 Silicium heeft een roestvrijstalen kast met een 18 karaat rosegouden lunette.

Dit vind ik eigenlijk wel een exclusief model en het is ook nog eens een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Omega DeVille Prestige.

Nu ben ik ben ik best wel nieuwsgierig wat jullie vinden van deze Tissot (€ 1.260,00), het is een nieuw model.

3 likes

Ik geef zelf niet om exclusiviteit, maar als je daar wel naar op zoek bent dan zullen geld en oplage wel de belangrijkste factoren zijn ja.

Toppunt is natuurlijk een horloge van iemand als Masahiro Kikuno maar dat is wel heel extreem.

Ik denk dat mensen die om hun horloge geven al redelijk exclusief zijn vergeleken met de massa. Wil je binnen die groep exclusief zijn dan kun je gaan voor obsceen duur of inderdaad iets met een lage oplage. Is het natuurlijk wel de vraag of de geschiedenis van een horloge je iets uit maakt, doet het dat niet dan is een micro brand toch gewoon de beste keuze?

Een standaard merk kan een lage oplage hebben van een bepaald model, maar het zal nooit zo “exclusief” zijn als een microbrand. De totale productie daarvan ligt laag, de designs zijn vaak wat frisser en je hebt een relatief onbekende naam op je horloge staan.

Mocht ik een exclusief horloge willen dan nam ik denk ik die route, dat of ik zou voor een gelimiteerd model gaan van een van de normale merken.

Waarom zoek je naar iets exclusiefs en voor wie moet het exclusief zijn?

2 likes

Ik kies met name microbrands, ik vind het leuk om niet hetzelfde merk horloge snel tegen te komen in mijn nabije omgeving, qua geproduceerde aantallen doorgaans exclusief. Daarnaast heb ik diverse “ltd” steinharts, ook eentje waar er in totaal 2 van gemaakt zijn, aardig exclusief. Exclusiviteit hoeft niet automatisch onbetaalbaar te zijn, voor menigeen. Ik heb persoonlijk niets met de “gevestigde merken” en mijn zoektocht naar dat ene model welke niet veel anderen hebben en/of kennen maken het voor mij exclusief en spannend.

2 likes

Wat is exclusief?
In het vintage-segment vind je merken waar internet nog niet van gehoord heeft, 0 resultaten.
Ik heb een paar Seiko’s Credor die, in elk geval in Europa, ook best exclusief zijn, denk ik.
=edit= Eigenlijk is bijna elk horloge, ongeacht het geproduceerde aantal, exclusief. Je komt namelijk zelden tot nooit iemand tegen met een horloge dat hier op HF geshowd wordt… ik niet tenminste

4 likes

Dat klopt, ik voel me in de “echte wereld” ook vaak alleen wat betreft mijn hobby en passie, daarom kijk ik regelmatig op mijn ipad en krijg ik elke dag weer de bevestiging dat dit niet zo is.

3 likes

AP ging in enkele jaren van 20K naar 40K per jaar. Dat ze aan de 40000 zitten, hoorde ik begin vorig jaar live bij een presentatie van het merk op de SIHH.

Wat een voetballers-merk is dat geworden trouwens, qua presentatie en branding… De CEO zelf was ook al zo kamervullend qua “aanwezigheid”. Maar OK, ieder z’n meug. Had me opgegeven omdat ik er toch was, en in 2007 in Le Brassus was voor een rondleiding. Het hotel naast AP aldaar is ook van AP. :roll_eyes::smile: Prima keuken hoor!

Heb pics trouwens…

IMG_2146

Ik zit hier tweede van links, tegenover Machiel Kalf, berucht/beroemd uurwerk-docent. :sweat_smile:

En nog wat pics in de manufactuur - wordt het weer wat on-topic. :wink:

IMG_2158

IMG_2123

IMG_2160

IMG_2130

:slight_smile: Pics uit 2007 dus! Het gebouw waar de meeste foto’s in genomen zijn, is er al niet meer. Mega-complex geworden, werd toen net gebouwd.

We waren ook nog bij/in een of andere massa-fabrikant. Hadden wel een leuke vijver. :upside_down_face:

IMG_2167

IMG_2170

Foto’s binnen waren bij deze grootgrutter streng verboden… De lunch in het directie-gedeelte van de kantine staat me nog bij. :star_struck:

8 likes

Ha cool!

2 likes

Directie gedeelte van de kantine…

Dan weet je meteen waar je sta als werknemer.

Mijn Sinn 856, die is ook redelijk exusief hier.

Als Belg kan ik ze via het net kopen of je dient je te verplaatsen naar een winkel/fabriek in Duitsland. Weinig mensen kennen het merk, het model zelf is ook niet zo populair als pakweg een UX duiker.

Kortom, exclusief onder de radar vliegen.

Is nu binnen voor onderhoud.

2 likes

Je hebt het buffet niet gezien voor de “gewone” werknemers. Zoiets heb je in NL al (vrijwel?) nergens. Directie-deel was haute cuisine, zonder overdrijven. Je hebt ook het dakterras met ruime planten/struikenbegroeiing niet gezien, ook voor de werknemers. Niet te snel conclusies trekken…

E.e.a. was in de toen vrij nieuwe kasten/bandenmanufactuur, in Geneve. Beneden stond tijdens onze rondleiding net iemand een ketel goud af te gieten, in brandwerend pak. :no_mouth:

En we kregen een spectrum-analyse te zien van een partij ingekocht staal, waar enkele moluculen titanium in aanwezig bleken. Hele lading was inmiddels al retour gezonden. :sweat_smile:

Maar, eerlijk is eerlijk. We waren ook bij PP. Daar zat het kader tussen het personeel, en iedereen at uit dezelfde keuken. Bij PP ook geen stropdas gezien trouwens. Bij Rolex - iedereen die geen witte jas aan had.

Die keuken stond, net als de horloges, op nog weer een wat hoger plan… :+1:

5 likes