Exclusiviteit

Dag Hans,

Wat een leuk topic!

Voor mij speelt exclusiviteit wel degelijk mee in mijn keuze (maar is geen hoofdzaak). Ik kijk daarbij vooral naar hoe vaak ik het betreffende horloge ‘in het wild’ tegen kom, niet naar productie-aantallen.

Mede daarom koos ik bv een Sea-Dweller ipv een sub en vind ik vintage leuk. Net even anders dan wat veel andere mensen dragen.

1 like

Geef mijn vader een Submariner en binnen 5 jaar is die stuk. Band uitgesleten, glas kapot, lasspetters en diepe krassen overal. En dat is als het uurwerk alle klappen overleeft.

3 likes

Wanneer was je voor het laatst in Loppersum? :joy::joy::joy:

Klinkt als een man naar mijn vader’s hart. :thinking::+1::+1:

1 like

Leuk om op deze manier eens naar horloges te kijken.

Exclusiviteit hangt voor mij ook voor een deel af van de “eigenwijsheid/eigenzinnigheid” van een merk. Iets wat je niet zo vaak ziet of een relatief onbekend merk wat in een zekere stilte al decennia een behoorlijke afzet markt heeft.

Ik heb dat wat met Edox. Ik heb geen idee van de productie aantallen, die liggen volgens mij niet zo heel hoog. Maar de horloges die ze maken zijn vaak net een tikje anders dan van andere merken, terwijl kwaliteit er toch (bij de meeste modellen, uitzonderingen daargelaten) van af spat.

Overigens, bij GS is het ook weer een dingetje met die exclusiviteit.
De productie ligt op 40.000 per jaar waarvan slechts de helft voor de wereld buiten Japan. (bron: Europese GS directeur in een gesprek op het GS-event 7 december 2018 in Amsterdam).

Kortom, exclusiviteit hangt voor mij meer aan het niet zo gangbare dan aan waarde of prijs.

1 like

Edox heeft inderdaad een eigen gezicht, met name de Les Vauberts La Grande Lune met een adviesprijs van € 1150,00 is een prachtig horloge.

De productie van Edox wordt geschat op 50.000 stuks per jaar.


3 likes

Grappige vraag.
Het aantal geproduceerde horloges doet mij persoonlijk niks. Er is zo veel variatie dat ik niet met regelmaat anderen met hetzelfde horloge tegen zal komen.

De enige mij bekende uitzondering daarop is wellicht Rolex (bv. een Sub) wanneer je bijvoorbeeld naar Carré gaat of iets dergelijks. Verder hoef je geen moeite te doen om uniek te zijn want dat ben je bijna vanzelf. Die bijna oneindige variatie is een van de dingen die ik mooi vind aan horloges.

Ik bedoel: Een Speedmaster Professional is het horloge dat zo een beetje iedere verzamelaar heeft. Maar hoe vaak zie je die in het wild? Ik kan het aantal keren dat ik in de afgelopen 10 jaar iemand zag met een Speedy om zijn pols met een hand, nou vooruit misschien met twee handen tellen. En dan ben ik nog iemand die let op wat anderen dragen.

4 likes

Nee dit soort productieaantallen per jaar zeggen mij niet zo veel en zijn voor mij zeker niet bepalend. Wel vind ik het leuk om een horloge te hebben waar je niet zo vaak een tweede van tegenkomt, vandaar ook mede mijn voorkeur voor vintage. De horloges uit mijn onderstaande collectie kom ik echter -buiten het forum uiteraard- nooit tegen.

In de afgelopen 7 jaar ben ik de speedy 1x, seamaster 1x en de pie pan ook 1x tegengekomen bij een ander om de pols en de rest simpelweg nog nooit. In die zin is het sowieso een maar door weinigen gedeelde -exclusieve- liefhebberij, al lijkt het op dit forum niet zo.

4 likes

Precies dat😉

Zou raar opkijken als ik iemand zie lopen met een Pie-Pan zelfs :stuck_out_tongue:

2 likes

Heb ik gek genoeg 1 keer gehad. Wel apart inderdaad.

2 likes

Op de rikketik of een ander evenement lijkt me niet bijzonder, maar ‘in het wild’ lijkt me wel gaaf :joy: nog iets van gezegd ook?

1 like

Zeker! Was bij een vriend van mij ook nog. Geen idee dat hij ook liefhebber was. We zaten in een restaurant te eten.

3 likes

Deze man, wat een kunstenaar, en een geduld heeft ie.

2 likes

Ik begin het steeds leuker te vinden om horloges in de collectie op te nemen waar relatief kleine productie van is. Net weer wat anders.

Ik vind dit een aardig artikel. Wel iets gedateerd, maar ok.

3 likes

Wow wat is Cartier een grote speler! Wel apart dat je zo’n vertekend beeld van de realiteit kan hebben!

3 likes

Dan is mijn Squale of Archimede wellicht exclusiever dan de Nomos of GS, wel betracht. :grinning:

1 like

Exclusief en lage productieaantallen zijn niet hetzelfde, Fate. Zo werkt het niet ;anders zou men hier over elkaar heenbuitelen om een Aramar te bemachtigen.

2 likes

Precies mijn punt. :thinking::+1::+1:

Waarbij, iemand zei hier al eens dat er waarschijnlijk geen sluitende definitie van exclusiviteit gaat komen.

It’s in the eye of the beholder, als het ware.

1 like

Exclusiviteit zit tussen de oren.
Ik vind mezelf bijzonder exclusief bijvoorbeeld.
Verder niemand dus dan weet ik dat ìk gelijk heb…

2 likes

De geschatte jaarproductie in 2018 van Tag Heuer is volgens de opgave van “Watch” met zo’n 600.000 stuks ook een horlogemerk van de grote aantallen.

Op HF lees ik regelmatig dat dit merk niet zo geliefd is bij de leden, ik begrijp dat niet helemaal, omdat het toch ook een heel respectabel merk is. De Calibre 5 Date is bijvoorbeeld een heel keurig horloge, maar wel behoorlijk aan de prijs met het Heuer Kaliber 5 uurwerk ( basis: ETA 2824-2).

2 likes

Ik heb er 2 gehad
Alle 2 binnen 2 maanden problemen
1 met waterschade en de andere viel gewoon stil
Absoluut niet de goedkoopste rond de 4k
Dus je begrijpt wel dat ik het vertrouwen had verloren. Na de reparatie wat wel snel is afgehandeld zijn er nooit meer problemen geweest tot nu toe… Ik denk dat eind controle daar wat te wensen over laat

1 like