Exclusiviteit

Als je rustig opzoek bent naar een mooie Oris met moonphase, ik heb er een in de aanbieding! :grin:
Die mag weg, zodat ik weer een andere Oris kan kopen, ik blijf toch wel voor die exclusiviteit :wink:
Erg leuk topic dit ook, weer eens iets nieuws.

2 likes

Leuk om te lezen.
Voor mij is exclusiviteit het aantal horloge dat geproduceert wordt.
Of bepaalde uitgaves van een model.
Van mijn uitgave van de Breitling Superocean weet ik gewoon zeker dat er niet meer dan 2000 geproduceerd zijn en van mijn G-Shock Frogman niet meer dan 350.
Daarvan zullen er ook nooit meer geproduceerd worden omdat ze genummerd zijn.
Bij mijn Stowa Flieger is het net anders daar staat juist het nummer op dat sinds de eerste uitgave geproduceerd is, op het moment van aanschaf waren er 723 stuks geproduceerd.

Persoonlijk spreekt mij dat heel erg aan, een uitgave waarvan je weet dat niet de halve wereld het draagt. Dat je altijd net iets anders hebt dan een ander.
Dat is voor mij exclusiviteit.

9 likes

Als je wil heb ik nog wel een super exclusieve werkende EMG HFLE17 in de aanbieding.

5 likes

Jaarproductie heeft niks met exclusiviteit te maken. Exclusiviteit is de beschikbaarheid versus het aantal gegadigden voor het product.

Dus als je 1.000 mensen heb die het product willen kopen, dan is met een oplage van 10 stuks een product exclusief te noemen. Heb je 50.000 mensen die je product willen kopen en produceer je er 45.000 dan is je merk niet zo exclusief.

Dus dat oris bijvoorbeeld minder exclusief is met een lagere oplage komt doordat er minder mensen een oris willen dan bijvoorbeeld een Patek Philippe.

Het word interessant als je doelgroep onverwachts groeit, maar je oplage niet.

3 likes

Prachtige reclame maar ik haak af zodra ik de taalfout zie. Had zo mooi kunnen zijn!

4 likes

Ik lees zojuist een reactie van Mike Stuffler eind 2018 op Watchuseek over productie aantallen Damasko…

In 2004 they produced app. 13.000 watches (source: Uwe Ahrendt, Freie Presse 24 Dec 2014). Currently it is about 20.000, more likely 25.000, pieces per anno, more than ALS and less than Rolex though.

1 like

Als een horlogehuis een slecht jaar draait, stijgt deze op de exclusiviteit ladder? Denk dat Breitling ook die 1 miljoen stuks per zou willen produceren.

1 like

Die oplage van breitling geloof ik eerlijk gezegd niet
Staat ook geschatte !
Van waneer is deze lijst ?
Naar mijn idee komt rolex op 1 en dan zie ik.toch breitling op 2 staan . Ik heb het dan over een horloge va 3 a 4 k
Seiko is ook zeer populair. Ben ook wel benieuwd naar de oplage van Tag heuer weet iemand dat ?

1 like

De cijfers op de lijst voor Breitling is door hun zelf eind 2018 opgegeven.

1 like

Weet je ook de productie aantallen van Glycine en Archimede ?

1 like

Ok
Maar ik zie vrij veel breitlings . Dus is voor mij moeilijk te begrijpen. Mischien hebben ze die jaren ervoor veel geproduceerd en staan er nog een hoop.pallets in de opslag

1 like

Cijfers die ik heb gevonden, maar wel dateren uit 2013.

1 like

Nee. :slight_smile:

1 like

De Keizer :+1:

2 likes

Denk persoonlijk dat exclusiviteit niet zo zeer met productie aantallen te maken heeft. Dat laatste is veelal gebaseerd op de vraag.
Dan heb je een trucje die oa Rolex toepast om bewust minder dan de vraag te produceren, om het product zo meerwaarde mee te geven, want het is (kunstmatig) slecht verkrijgbaar.

Een exclusief horloge, voor mij, is een horloge wat eigenlijk alleen voor een beperkte, selecte groep te verkrijgen is. Die selecte groep is vaak de happy few die zich een exorbitant hoog bedrag kunnen veroorloven voor een horloge…

Beste horloge voorbeeld wat ik kan verzinnen is de oude Panerai, welke vroeger alleen voor de (oa. Italiaanse) marine officieren te verkrijgen waren…

3 likes

Prachtig, ik ga op een rustig moment de hele film bekijken, dank je wel voor het delen!

1 like

Come to think :grin: een limited edition is exclusief, er zijn er tenslotte maar weinig van gemaakt… aan kop dus qua exclusiviteit gaat volgens mij dan Omega met al hun limited editions… ehhhh… maar dat maakt de limiteds van Omega weer een stuk minder exclusief :thinking:
Lastig hoor …

1 like

Sinds ik in augustus vorig jaar mijn SKX007 kocht, heb ik verschillende positieve reacties gehad, ze vonden het een erg mooi horloge en omdat ze mij kennen, dachten ze dat het om een duur horloge gaat.
Als ik dan vertel wat de SKX ongeveer kost, dan vinden ze de prijs meevallen. Maar de meesten vinden dat dan nog veel te duur. Dus Lars het klopt wat je schrijft, ook onze SKX is een exclusief horloge😀.

4 likes

Exclusiviteit is nogal een ruim begrip blijkt maar weer en wat men er persoonlijk onder verstaat. Hetzelfde hebben we met instap, mid tier enz.

Voor mij kan exclusiviteit betekenen dat de prijs ernaar is of de aantallen die werkelijk in omloop zijn. Zo vind ik een horloge wat je niet vaak tegen zult komen exclusief. Voor ons op HF is dat al weer anders dan real life. Hier zien we tenslotte dagelijks horloges passeren die we ook niet zo snel in real life zullen spotten.

Dus er is geen onderlinge consensus te bereiken over wat exclusiviteit nu is denk ik.

4 likes

Precies, aan een Rolex op de Zuidas is niets exclusiefs. Diezelfde Rolex zal in Loppersum wel wat losmaken. :wink:

5 likes