Expert opinion: montblanc of JLC

Een van grails is de PP annual calender.

Gezien de stevige prijs blijft dit (voorlopig) een grail.

Ben een meerjaren project aan het opzetten
Ik ben een tijd aan het kijken naar andere annual calenders en ben uit gekomen op JLC Master annual calender en montblanc heritage chron quantieme complet. Ze lijken heel veel op elkaar. JLC heeft wel een seconde wijzer meer. De adviesprijs is €9700 voor JLC en €4700 voor montblanc.

Wat vinden jullie ervan? Is de JLC het dubbele waard? Behoudt het zijn waarde of de montblanc?

Nu nog paar plaatjes erbij
JLC

Montblanc

4 likes

Of Davis … haha :slight_smile:

4 likes

Nice one!
Hoe is die?

1 like

Ik zou zeggen JLC

1 like

Heb hem nu bijna 2 weken en bevalt prima! maar ± 5 seconden per week afwijking!

1 like

Merk dat de Montblanc naam toch slecht blijft plakken bij mensen… "dat pennenmerk?"
Natuurlijk zit er een hele heritage achter door de prachtige Minerva uurwerken -en kennis -, maar dat is toch niet wat liefhebbers voldoende schijnen te herkennen.

JLC is natuurlijk prachtig, maar of dergelijke complicaties hun waarde vasthouden, ik gok van nee. Zal sowieso wel wat zakken in (2e hands-) prijs, Maar dat zal de Montblanc ook doen.

Ben wel onder de indruk van de Montblancs, en voordeel is ook dat Hodinkee veel aandacht aan de horloges besteedt, dat lijkt een garantie voor succes.

Zou mooi die Montblanc kopen, rest van hetgeld beleggen met wat meer gegarandeerd rendement (Zonnepanelen, Rolex, of Lego ofzo :slight_smile:)

3 likes

Dat is geen keuze, JLC natuurlijk. Mont Blanc moet doen waar ze goed in zijn, fantastische vulpennen maken :wink:

5 likes

Serieus…je vraagt de mening over een 5k of 10k horloge en er komt een 100 euro klokje voorbij en je bent om :joy: (just kidding)

5 likes

Ik heb 'm hier al eerder geplaatst, maar doe het nog maar een keer.
Deze Baume & Merciers Clifton kwam ik een week of wat geleden tegen bij Gassan op Schiphol en was helemaal verkocht. Dit zou wel eens mijn eerstvolgende aanschaf kunnen worden.
Persoonlijk vind ik 'm minstens zo mooi ald de JLC, maar dan voor een fractie (…) van de prijs. (+/- 4800 euro)
Hij is overigens in meerder kleurcombinaties leverbaar.

@Kenleaf, deze zou je ook in overweging kunnen nemen.

4 likes

Mooie. En voor ongeveer dezelfde prijs als de Montblanc. Dan spreekt Baume&Mercier mij toch meer aan als horlogemerk dan Montblanc. Maar goed, dat is natuurlijk ook persoonlijk.

2 likes

Onmogelijk kiezen voor een ander natuurlijk, zeker als het één tweemaal zoveel kost. De JLC zal als een ‘edeler dier’ worden gezien en is in afwerking en uiteraard uurwerk altijd top. If funds allow…

1 like

Makkelijke, de Jlc. Montblans is van de pennen en daar veranderd een Minerva uuwerk niets aan. Terwijl de Jlc msnufactuur is. Logisch dus het prijsverschil. Ik xou zrlf kijken naar Master Moon, zo’n 1000 hours uitvoering in 37mm van enkele jaren terug. Best of both worlds: een Jlc voor het geld van de Montblanc. Hier een voorbeeld http://m.ebay.nl/itm/Jaeger-LeCoultre-Master-Moon-140-8-98-S-Triple-Date-Moonphase-w-Box-Papers-/121785125372?nav=SEARCH

Tussen de twee, de JLC zonder twifelen.

1 like

JLC…

Montblanc is mooi om mee te schrijven :wink:

1 like

Ik opteer voor de JLC. Het is kiezen tussen een high end horlogemerk en een vulpennenmerk. Prijs is weliswaar het dubbele maar de afschrijving van de JLC zou beperkter moeten zijn. En aangezien je naar de Patek omhoog aan het flipperen bent zou ik dat ook in overweging nemen.

1 like

MontBlanc is van de pennen… Ja ja, maar ondertussen hebben ze de afgelopen jaren toch meer mooie modellen gemaakt dan menig wel “gerespecteerd” horlogemerk. Ondertussen blijft de geest van Minerva onder meer via hun horloges in leven.

We hebben geen problemen met opgewarmde oude lijken; lege hulzen die soms al decennia ter zielen zijn en waarvan de nieuwe eigenaren heel slim gebruik maken van de klinkende merknaam, maar die geen hol te maken hebben met het oorspronkelijke horlogemerk (voorbeeldjes: A. Lange & Blancpain). Maar MontBlanc wordt niet gepruimd, hoewel ze wel degelijk wat toevoegen aan het aanbod in horloges.

5 likes

Als je omhoog aan t flipperen bent moet je JUIST geen JLC kopen… die krengen worden echt niet meer waard.

Absoluut de JLC omdat het een prachtig merk is met historie en eigen uurwerken. Zo’n Montblanc is leuk voor even, maar je moet toch steeds tegen die pennennaam aankijken op je wijzerplaat. Niet doen dus.

Tja…lastige keus. In het verleden heb ik een master calendar gehad en heb hem weggedaan omdat hij te dressy was. Waardetechnisch zijn beiden niet super interessant.

Bij William Wien staat al een tijd een Blancpain Leman te koop met een vergelijkbare plaat. Die zou ik preferen boven de mont blanc. Ook gezien de prijs.

De Montblanc heeft geen secondenwijzer. Dat is de enige reden waarom deze voor mij afvalt.