Exploration watch

Al sinds langere tijd ben ik gek op ‘exploration’ watches - en dan met name de modellen met een wat meer vintage uitstraling. In mijn optiek hebben deze horloges een perfecte balans tussen charme, simpliciteit, no-nonsense en robuustheid voor gebruik in elke situatie. Denk hierbij aan modellen zoals de Tudor Ranger 7995/0 of de klassieke Rolex Explorer 1016 of 6150.

Gezien deze modellen onbetaalbaar zijn ben ik op zoek naar een nieuw & betaalbaar alternatief. Eigenschappen zoals hierboven genoemd spreken me daarbij dus erg aan, als ook een kleiner formaat. In mijn ogen doet een ‘simpel’ tijd-only horloge het nou eenmaal beter in een kleiner formaat.

Modellen die ik zelf ben tegengekomen:

Traska Summiteer 36

• kleiner formaat
  • anti-scratch coating handig voor all-round gebruik
  • leuke details zoals het domed saffierglas
  • simpel 3, 6, 9
  • bouwkwaliteit
  • de lume-block indices ogen heel modern op veel foto’s, i.p.v. vintage
  • sector dial - al weet ik niet hoe prominent dit zichtbaar is, zeker op het zwarte model
  • lichte twijfel hoe deze oogt op leder / suede gezien de modernere look

Hanhart Preventor HD12

• bouwkwaliteit lijkt heel erg goed
  • beste anti-scratch treatment
  • leuke design details zoals de ‘rode tip’ op de secondewijzer
  • 12-indices vs 3, 6, 9 oogt een stuk drukker
  • 39mm is een stuk minder compact

Tudor Ranger

• design geweldig
  • geschiedenis van model (alhoewel niet het meest belangrijk voor me)
  • oogt enorm robust
  • in het formaat van 39mm toch minder compact en een hoop lege ruimte op de dial
  • stukje duurder dan de andere alternatieven

Farer Black Velvet 36

• mooi design & details
  • lekker compact 36mm
  • domed crystal
  • oogt wel echt meer dress watch dan exploration watch
  • 50mm WR

hq720
Smiths Everest

• erg mooi design
  • lekker compact 36mm
  • strap monster
  • bouwkwaliteit lijkt wat meer basic dan de andere modellen
  • geen (of in ieder geval heel beperkte) domed glass

Nivada Super Antarctic 35

• mooi design
  • bouwkwaliteit
  • lekker compact
  • unieke look (al weet ik niet of ik de case en de lugs net zo mooi vind als bij de oyster-vorm)
  • enorm kleine crown
  • 50mm WR
  • manual movement

Benieuwd naar ervaringen van eigenaren van de bovenstaande modellen. Als ik iets gemist heb, sta ook zeker open voor andere suggesties.

17 likes

De Farer is het voor mij.

Voor mij de Nivada!

1 like

Ik zou deze alpinist er toch bijzetten.

Ikzelf ben grote fan van de alpinist in emerald met de interne compasbezel, maar ik begrijp dat dat niet iedereen zijn meug is.

3 likes

Nivada maakt ook deze:

Komt nog meer in de buurt van een 6350 of 6610.

1 like

Ik vind die Farer erg leuk! Exploration en toch ietwat dressy maakt het een geschikt horloge voor alle dagen. Het bandje spreek me ook aan.

1 like

Tudor Ranger :ok_hand:
Je kunt tevens de Hamilton Murph in 38mm overwegen

5 likes

Zelf de Nivada en de Smiths gehad en tussen deze twee vond ik de Smiths het tofste.
De Ranger ook gehad maar die is wel weer een heel andere prijsklasse.

100% eens - een echte wannahave voor een brede groep liefhebbers. Helaas, dat niet iedereen het geld er voor (over) heeft maakt de tribuut-, kloon-en Frankenstein-markt wel enorm groot; en daarmee ook behoorlijk negatief van imago…
My two cents:
Heel lang geleden van een snelle Chinese handelaar een prachtige Ranger gekocht - wel een Frankenstein naar later bleek :zipper_mouth_face:. Resultaat is dat ik qua uitstraling misschien mijn grail heb, maar met zo’n negatieve bijsmaak dat het dragen echt geen polsplezier biedt…
De zoektocht naar een mooi alternatief vind ik uiteindelijk ook veel meer bevredigend dan het scoren van een zo goed mogelijk gelijkende kopie…

2 likes

de Murph is ook zeker een leuk horloge inderdaad maar mocht ik voor deze stijl gaan dan denk ik toch dat de Hanhart Preventor de betere optie is. Hardness coating en toch wat betere afwerking. Toch niet helemaal over uit of een 12 indices horloge dezelfde wens gaat vervullen als een 3, 6, 9 of 12, 3, 6, 9.

De Smiths lijkt een erg tof horloge inderdaad - qua bouwkwaliteit lijkt hij echter alleen wel het meeste basic. Hoe heb je dat ervaren?

2 likes

Ik mis de forum favorite CWC G10 volgens mij?

3 likes

Leuk horloge maar meer een military watch dan een exploration. Niet helemaal waar ik naar op zoek ben.

1 like

:point_up_2:inderdaad een leuk horloge, maar irl viel deze mij tegen. Mist diepte in de wijzerplaat vind ik

Sinn 556

556.014_385_20_mit_band

Ook op staal.

Ook wel een sneaky 12

3 likes

Zag die Hanhart en maakte daar de associatie mee. Maar zou dan op een 3-6-9 wijzerplaat focussen inderdaad.

Waar zat dat hem in dan? De kleur?

Geheel andere stijl in mijn ogen, maar zelfde functie. Ik vind hem op zich wel heel cool. Jammer alleen dat die niet in 36mm is en dezelfde anti-scratch treatment heeft zoals sommige duurdere Sinn modellen.

2 likes

Het horloge zelf was prima maar de bracelet was minder en dan vooral de sluiting die vaak los ging.

Vergeet de Grand Seiko SBGX261 niet in overweging te nemen.
Makkelijke onderhoudsarme top quartz.
Op deze foto van Instagram, niet toevallig naast de Rolex Explorer.
Ook nog eens goed combineerbaar met allerlei andere bandjes, lijkt mij.

6 likes

Destijds wel gepast, maar geen foto gemaakt. Stelde mij teleur. Oogde zeer vlak en miste diepte in/op de wijzerplaat

De ranger is mij echt.mega bevallen. Echt super fijn, robuust horloge. De dial is wat.leeg maar niet saai.
Structuur in deze maakt het wat spannender.

De Smiths is voor.kij de grootste verrassing sinds horloges.
Betaalbaar, echt.mooi, mega draagbaar, comfortabel en spannend (de gilt)

De vergelijking is niet geheel eerlijk.
Waar de Smiths mega is voor de centen is de Ranger een echte Tudor.
Dit betekent stuk duurder en echt wel een grote stap beter in het geheel.

Neemt niet weg dat ik de Smiths roep om te kopen.
Veel mooier ga je niet krijgen voor dat geld.

2 likes