die tweede… da’s wel een heel typerende… Pop-quiz… wie zou je NU blij kunnen maken met een Vintage Apple Telefoon? of over 5 jaar met een eerste generatie Apple watch?.. terwijl een Vintage mechanisch horloge wel gewild is…
Typisch voorbeeld van flut journalistiek.
‘Zwitserse kaas al jaren in nose-dive’
Grt.
Heb je al gezien wat een eerste generatie iPhone NU kost? …
Ik sta ook niet te trappelen om een iWatch, maar al die argumenten gaan zoeken om toch maar dat nieuwe dingetje de grond in te boren… nee, dat hoeft toch niet? (niet slecht bedoeld he ;))
Geloof dat je Jan bewust verkeerd begrijpt. Uiiteraard zal de originele Iphone verzamelaarswaarde hebben. Dat geld voor veel dingen. Maar met de generatie(s) erna niet. Die zijn overleeft & maak je echt niemand blij mee…
Doe mij maar een Apple computer, android phone en een “gewoon” polshorloge
Oh, ik twijfel er niet aan dat de Apple Watch zich wel een weg naar mijn collectie zal weten te banen. Gewoon omdat het over een paar jaar vast nuttig zal zijn. Maar ik wacht nog even de eerste drie generaties of zo af.
een “eerste” van iets kan een prima belegging blijken te zijn:
Het artikel is geschreven door iemand die geen benul heeft van de horloge industrie en eigenlijk is het kwalijk dat zoiets gepubliceerd kan worden, maar ik neem aan dat het blog waar ze voor schrijft geen hoofdredactie heeft (of in ieder geval geen hoofdredactie die van meer verstand heeft dan van elektronische apparaten).
Buiten de stijging van de prijs van de CHF, waardoor de inkoopprijzen van de horloges vlak voor Baselworld in maart dit jaar door veel horlogemerken met 20% werden verhoogd (en Baselworld is de plaats waar veel van de jaarlijkse wereldwijde inkoop plaats heeft), mogen Chinezen sinds dit jaar tijdens buitenlandse trips nog maar maximaal 10.000 dollar (privé) uitgeven, is de “import” vanuit Hong Kong naar het vaste land (China) aan banden gelegd en zijn Russen door allerlei sancties beperkt. Ook dat zijn zeer belangrijke factoren voor de export van Zwitserse kwaliteitshorloges.
Maar ik vind de ontwikkeling van de smartwatch wel interessant (Apple, Samsung, Sony, wie dan ook, om het even). Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik er ooit een zal dragen, maar zo dacht ik wel over meer dingen die ik nu dagelijks gebruik. Zodra het nut zodanig is, dat je er niet meer omheen kunt (zoals een smartphone inmiddels), zou ik niet weten waarom niet.
Zo, dit is wel de genadeslag voor het stukje proza.
Differentiëren kun je leren…
Thuiscomputer: Linux
Werklaptop: Windows
Werktablet: OSX
Werktelefoon: OSX
Privételefoon: Android ‘puur’ (dus zonder telefoonfabrikantenschil)
Horloges: lekker ouderwets analoog mechanisch
Vind dat je als je hier een artikel post, ik aan mag nemen dat je het de moeite waard vindt om dit te delen.
Als je dan zegt dat je niet achter de inhoud staat, stel ik voor, het gewoonweg niet te posten.
Dat weet je niet. Wacht nog een paar jaar… Er zijn trouwens ook vintage horloges zat die niemand meer wil. Ik zie de waarde van beide wel in.
Lexor zegt verzamelaarswaarde. Dat is wellicht iets anders dan een hoge prijs. Maar dan wacht je een paar jaar & het heeft geen enkele waarde. Iedereen gooit het weg. Vijf jaar later is er geen meer te vinden en hebben ze een grote (verzamelaars-) waarde. Wie weet. Wat zijn overigens die horloges die niemand meer wil?

Zodra het nut zodanig is, dat je er niet meer omheen kunt (zoals een smartphone inmiddels)
Je kunt er inderdaad niet meer omheen, de smartfoon. Zie hier de mijne en smart is-ie! Een zaklamp, radio, Snake spelletje en stand-by tijd van maar liefst ene volle maand!
Dat er geen causaliteit is tussen de inzinking in verkopen van Zwitserse
horloges en de introductie van de Apple watch hebben we denk ik naar
genoegen vastgesteld. Dat het een blip is lijkt waarschijnlijk, ondanks
de dure Frank.
In de afgelopen 30 jaar is de Frank 130% duurder geworden, maar
daarentegen is de export (inflatie gecorrigeerd) 200% toegenomen. Dat de
Frank ze deze keer de nek zal omdraaien, lijkt met niet waarschijnlijk.