Export zwitserse horloges gedaald sinds aankondiging Apple Watch

De Federatie van de Zwitserse Horlogeindustrie (FSWI) heeft statistieken vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de export van Zwitserse horloges het afgelopen halfjaar flink is gedaald. In oktober 2014 (de aankondiging van de Apple Watch) zette de daling in en in april 2015 (het moment waarop de Apple Watch in de verkoop ging) is opnieuw een daling te zien. Het kan natuurlijk best zo zijn, dat er geen enkel verband is met de Apple Watch. De interesse in Zwitserse horloges kan om andere reden plots zijn gedaald. Maar de tijdstippen vallen wel heel mooi samen.

Vooral de export naar Hongkong zakte in met 33,6%. Bij horloges van goud en staal was de grootste daling te zien: er werden 16,6% minder gouden horloges geëxporteerd vanuit Zwitserland en bij de stalen horloges was de afname 11,6%.

Ook opvallend is dat de grootste daling te zien is in de prijscategorie waar Apple zich op richt: bij horloges boven de 3.000 euro was de daling 14,2% en bij horloges tussen de 500 en 3000 euro was de daling 10,9 procent. Het gaat daarbij om een afname in geëxporteerde exemplaren; de totale waarde van de export nam ook af. De daling in mei 2015 wordt volgens de Federatie ook veroorzaakt door het feit dat er die maand minder werkdagen waren dan in mei 2014. Maar één ding is duidelijk: voor het eerst sinds 2009 is de export van traditionele horloges flink aan het dalen en dat komt vast niet omdat mensen opeens het dragen van horloges zat zijn.

Bron : http://icultu.re/1LrWDrL

3 likes

Het zal waarschijnlijk meer te maken hebben met de dure Zwitserse franc.

6 likes

Me zwager loop sinds een maand met zo,n gedrocht om ze pols met een bandje gemaakt zo te zien van een binnenband van een fiets.
Is handig want dan kan die aan ze pols zien wie er belt
koek koek!

6 likes

Intressante ontwikkeling. Er is al veel geschreven over de Smartwatch en volgens analisten zou de Apple Watch de markt gaan (open) breken. Sommige voorspelden zelfs dat Apple na 1 jaar meer watches zou verkopen als de complete Zwitserse horlogeindustrie.

Nou denk ik persoonlijk dat dit toch wat minder snel gaat als sommige beweren. Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben, maar ik denk dat er meer factoren zijn waarom Zwitserland even minder exporteert. Wat dacht je van de stijging van de Zwitserse Franc? Swiss Made wordt duurder dat zal zeker ook invloed hebben. Maar op langere termijn vraag ik mij ook wel af of nieuwe generaties nog wel interesse hebben in traditionele producten als auto’s en horloges. De tijd lezen ze wel af op hun Smartphone. Misschien dat deze generatie inderdaad voor een belangrijk deel de traditionele horloge links laat liggen en een SmartWatch koopt. Sommige analisten spreken zelfs over een nieuwe crisis voor " Swiss Made" na de jaren 70 en 80 toen de Quartz opkwam.

Ik denk dus dat het nog wel zal meevallen. Er zal wel verschuiving plaatsvinden naar de Smartwatch maar meer geleidelijk. En in Zwitserland zitten ook knappe koppen te broeden op nieuwe innovaties, daar kunnen ze denk ik prachtige Smartwatches maken van de gerenommeerde merken met de befaamde kwaliteit en looks.

Ik denk meer evolutie dan revolutie, maar kan het ook helemaal mis hebben!

Mijn beste,

Denk ik in eerste instantie ook aan!!
De waarde van een Zwitserse frank is in het eerste kwartaal van 2015 naar recordniveau gestegen nadat de Zwitserse centrale bank (SNB) heeft besloten de koers los te laten.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Dat denk ik ook, maar bron is een Apple fanboy pagina dus zo klinkt het leuker denk ik :wink:

1 like

Apple is in staat gebleken mensen die:

  • Altijd per se een ‘gratis’ toestel bij een budget abonnement wilden en niks gaven om features, snelheid, schermkwaliteit en looks, 500 euro af te laten tikken voor een iPhone of een 75 euro/mnd abonnement te laten nemen
  • Nooit iets om computers/laptops gaven en alleen maar internetten en hun mail checken, 2000 euro te laten neertellen voor een iMac/Macbook
  • Nog nooit een MP3 speler/walkman/discman hebben gehad (omdat ze simpelweg nauwelijks muziek luisteren en al helemaal niet onderweg), een iPod touch van 400 euro te laten kopen

Dus dat klokje zal ook wel lukken, hoogstwaarschijnlijk aan mensen die géén horloge dragen, of eentje van onder de 100 euro. Of ie nou mooi is of niet, of de batterij nou lang mee gaat of niet, of ie lekker zit of niet, Apple heeft namelijk (onder andere) een fantastische doelgroep, die bijzonder weinig kritisch, met een stapelverliefde blik alles kopen wat ze maken en zich een stuk meer hip en cool voelen doordat ze het product hebben.

Marketing in optima forma.

:smiley:

7 likes

Gaan we nu binnenkort overal Appel Watches zien met een enorme barst in het scherm, zodat die weer mooi matched met de veel te makkelijk gesneuvelde aaiPhone schermpjes?

1 like

Haha, die mensen die op hun telefoon kijken hoe laat het is en nu eindelijk op hun horloge kunnen zie wie er belt


4 likes

Als ik dat over een bepaald horlogemerk durf te zeggen krijg ik het halve forum over me heen
 :wink:

3 likes

Op zich is een schermpje van je telefoon aan je pols handig, maar absoluut geen sieraad. En hoe je het ook wend of keert: een horloge is bij mij in belangrijke mate een sieraad, en ik vind een stuk plastic aan m’n pols niet echt “sierlijk”. :grimacing:

1 like

Zoals eerder gezegd, dit is zeker niet de oorzaak. Belangrijkste factor zal de dure Frank zijn.

Boven de €3K is niet de doelgroep voor de Apple Watch. Huidige bezitters van zo’n apparaat kunnen overigens al gaan sparen voor de deze week aangekondigde Mark 2.

Pretentious clap-trap :wink:

Het verhaal is duidelijk geschreven door mensen die niet kunnen lezen. Het artikel verwijst naar gegevens van de FH over mei 2015 (link)
Hoe je daarmee iets kan zeggen over dalingen in oktober '14 en april '15 volg ik niet.

In het artikel zit een tabel, overigens wel uit het stuk van FH.

Dit is een 12 maands voortschrijdend gemiddelde, waarmee je juist bewegingen in een specifieke maand er uit haalt. Zegt dus weinig. Laat eerder zien dat er een langer gaande trend is.
Verder zie ik in de grafiek nog een piekje in oktober '14 en een beperkte daling in april ten opzichte van de daling in mei :flushed:

1 like

Koersverloop Zwitserse Franc afgelopen jaar:

Inderdaad, de Zwitserse Franc zal daar de oorzaak van zijn en niet dat Apple gedrocht.
Een horlogeliefhebber zal nooit zijn automatische schatjes in de winkel laten liggen om een apple geval(met kinderbloed/kinderarbeid) om de pols te hangen.
Twee totaal verschillende werelden!

1 like

Ik post enkel een artikel :wink:

Om eerlijk te zijn, ik heb leuke mechanische klokjes maar toch ook de Apple verzameling iPhone/iPad/AppleTV etc en dacht toch echt dat ik vooraan zou staan als de Apple Watch er kwam. Maar na het lezen van wat recensies toch maar even pas op de plaats. Ook ik zie een horloge meer als sieraad als puur functioneel. Die IPhone is al akelig nauwkeurig qua tijd😜

Vooral de verhouding frank/euro is veranderd. Verhouding frank/USD of frank/GBP is niet zo sterk veranderd.

Je neemt dat artikel wel integraal over. Een artikel waar heel makkelijk gaten in te schieten zijn.

Ja boefje ben ik he


Er staat toch nergens dat ik de mening deel? Ik vond het een interessant artikel, en het gaat over horloges dus het delen waard
 Dat er meer oorzaken voor deze daling zijn lijkt me duidelijk.

1 like