Deze warme dagen zorgen voor een hoop dikke polsen. Draag je je stalen band en zit er geen verstelknop op, dan is het een beetje schipperen met de maat.
Nu zit er op de 16570 de mogelijkheid om, met een tooltje, de maat tot perfectie af te stellen aan de hand van gaatjes. Je hebt 5 verstelmogelijkheden op de sluiting. Zoals je ziet zit er tussen het 4de en het 5de gat de grootste ruimte. Laat ik nou net tussen deze twee gaten qua perfectie inzitten. Het 4de gat is net aan te krap met warmte en het 5de gat te ruim wanneer de pols weer slinkt.
De vraag is redelijk simpel: Zou het wat uitmaken als ik een gaatje laat stempelen tussen deze 2 gaten? Ik denk dat dit qua afmeting perfect zou zijn.
Ik zou met het warme weer een biertje of 2 extra drinken en wat meer patat eten om je zoutgehalte op pijl te houden. Dan zit je binnen no-time aan dat 5e gaatje.
Een terugkerend item dit, wel of niet te strak. Uitermate irritant als je er van houd dat je horloge gewoon fijn om je pols zit. Onbegrijpelijk dat er nog zo weinig merken micro afstelling gebruiken, dat is zoooo prettig!
Het lijkt op de foto dat de eerste verstelgaten dichter op elkaar zitten dan de laatste. Dan zou je met een extra schakel waarschijnlijk net iets fijner kunnen afstellen dan je nu kunt doen.
Een 0,8 mm gaatje wordt meestal geboord. Ponsen in taai RVS is voor zo’n kleine diameter zonder vervorming vrijwel niet te doen zonder dure machine. Maar als je eerst eens een stukje dik leer neemt van 12x40 mm met afgeronde hoeken en dat met Bisonkit (liefst de heldere all purpose) op de clasp lijmt, dan kan je zelf kijken of dit voldoende is. ‘Schaamhaar’ lijkt me overdreven. Je kunt bij het dragen niets zien en het draagt waarschijnlijk veel comfortabeler dan nu. Overigens gaat de totale waarde door het maken van een extra gat wel achteruit.
Een leren bandje op een Explorer (2) is vloeken in de kerk. En een leren strookje is zo weer weg te trekken bij verkoop. Daarom altijd afgeronde hoeken tegen opkrullende hoeken bij veelgebruik.
Ik draag afentoe Schwarzkopf, een horloge links en eentje rechts, gewoon voor de lol.
Wat me dan opvalt is dat het een paar dagen duurt voordat mijn rechter pols gewend is aan het gewicht en het dragen van staal.
Met warm weer of erg koud weer is het hetzelfde links. Het is even wennen als hij net wat losser of strakker zit.
Ik heb dezelfde Rolex clasp en bij mij doet de fijnafstelling het wel. Zomer en winterstand scheelt 1 gaatje en draagt daarna heerlijk. Ook de andere stalen banden hebben dat … behalve mijn Omega Seamaster. Die heeft maar 1 stand. Na een hoop gedoe met halve schakel enzo zit die nu zeer acceptabel tussen zomer- en winterstand in.
Ik zou de schakel aan de 12 proberen en anders genoegen nemen met net iets te strak of net iets te los (wat je het minst erg vind, persoonlijk vind ik te los het meest vervelend).
Gaatje erbij zou ik zeker niet doen. Losse clasp kopen kan maar is voor dit type erg prijzig.
Ik zou afknappen op een pre-owned clasp waar een gaatje bij is geprikt.
Schaamhaar was 10 jaar geleden nog acceptabel maar nu niet meer. Dat is echt in de categorie plakband oplossing.
Een serieus probleem Robert, maar wel een serieus luxe probleem.