Er zijn een hoop iconische horloges, die ieder op zijn/haar eigen manier een bijdrage hebben geleverd (en nog steeds leveren) aan de wereld van horlogeliefhebbers.
Hierbij kan men denken aan bijvoorbeeld de: Speedmaster, Submariner, Reverso, Monaco, G-Shock, Constellation etc. etc. Maar een model dat wat mij betreft niet in dit illustere rijtje mag ontbreken is een horloge dat eind jaren 80 de horlogewereld met zijn lage prijsstelling en multifunctionaliteit heeft veroverd, namelijk de Casio F-91W.
De F-91W wordt wellicht door velen als ‘vloeken in de kerk’ gezien doordat het een digitaal quartzhorloge is en derhalve helemaal niets met haute horlogerie te maken heeft. En ja, van hoogstaande uurwerken en het gebruik van de mooiste edelmetalen is hier allerminst sprake. Maar desondanks is dit wat mij betreft een iconisch horloge die niet in mijn collectie mocht ontbreken en wat betreft een jaarlijkse productie van rond de 3 miljoen zijn er meer mensen die de F-91W kunnen waarderen (al was het maar om de absurd lage aanschafprijs).
Het horloge meet 37,5 x 33,5 mm en heeft een dikte van nog geen 9 mm. Deze afmetingen met het kleine display maakt het voor mij met mijn 18 cm polsen eigenlijk een te klein horloge, maar de iconische looks en het pragmatische gebruik ervan hebben toch gewonnen.
Ook ik heb zoals een hoop van jullie een redelijke collectie horloges waarbij mijn collectie van Vostok tot Rolex reikt echter, ben ik dus ook met een horloge van nog geen €15,- superblij en zal deze dan ook met regelmaat dragen (al was het maar voor tijdens het klussen of tuinieren).
Ik ben benieuwd of jullie de F-91W ook zien als een iconisch horloge of toch meer als ‘vloeken in de kerk’
Wie heeft deze niet gehad! Ik heb er ook nog eentje liggen met een leeg batterijtje. Toch maar snel vervangen, wel weer eens leuk om te dragen.
Overigens ook erg populair onder de terroristen F91W aka the Terrorist Watch…
Dit horloge is het toppunt van menselijke vooruitgang. Vergeet de Apple Watch, de rolex of de grote 3.
Eeuwenlang is de mens beperkt geweest door gebrekkige tijdregistratie bij het ontdekken van de wereld - een oceaan oversteken kan bijna niet zonder goede klok. In de middeleeuwen was het duurste apparaat van een dorp vaak de kerkklok. Alleen notabelen hadden in de 18e eeuw een klok op de schoorsteenmantel.
Maar nu, in deze wonderlijke tijd, kun je voor de prijs van een krat bier of een paar broden een horloge kopen dat preciezer is dan 99% van alle klokken die in de geschiedenis van de mensheid zijn gemaakt. Het is waterdicht en loopt een jaar of 8 op één batterij. Je kunt het in de brugklas aanschaffen en er je hele middelbare schooltijd mee doen. Koop je een nieuwe voor tijdens je studie.
De mijne ligt in een la, niet eens in de doos, maar gaat stiekem nog vet vaak om. Je hoeft er niet naar om te kijken. Hij staat nog steeds op tijd en de datum klopt ook nog steeds. Hoef je bij de automaten niet om te komen!