Er is iets aan horloges dat mij telkens opnieuw raakt, iets dat verder gaat dan functionaliteit of techniek. Het is geen fascinatie voor het uurwerk zelf, geen bewondering voor de miniatuurmechanica die onder de wijzerplaat tikt. Nee, mijn liefde voor horloges is subtieler, stiller, meer geworteld in vorm dan in functie. Het is een liefde die ontstaat in de lijnen, in de reflecties, in de manier waarop licht en schaduw elkaar ontmoeten op een klein object dat je elke dag met je meedraagt.
Het begint bij de scherpe facetten. Die kleine, precieze vlakken die een kast laten schitteren alsof het een sculptuur is. Ze vangen het licht niet zomaar; ze breken het, sturen het, laten het dansen. Een horloge met scherpe facetten voelt voor mij als een object dat bewust is vormgegeven, alsof de ontwerper met elke snede een gedachte heeft willen vastleggen. Het is een soort helderheid die ik zoek — een geometrische eerlijkheid. Geen afgeronde anonimiteit, maar uitgesproken randen die zeggen: hier ben ik, precies zo bedoeld.
En dan zijn er de strakke, eigentijdse wijzers. Ze hoeven niet te fluisteren over traditie of nostalgie; ze mogen vooruit kijken. Ik houd van wijzers die in hun eenvoud kracht vinden, die met één vloeiende lijn de tijd aanwijzen zonder zichzelf op te dringen. Ze zijn als minimalistische penseelstreken op een canvas: doelgericht, helder, modern. Als de wijzers kloppen, klopt het hele ritme van het horloge.
Het uurwerk daarachter? Dat mag voor mij gerust onzichtbaar blijven. Zolang het maar goed werkt, hoeft het geen verhaal te vertellen. Ik hoef geen exotische complicaties, geen technische bravoure. Het mechanische hart mag bescheiden zijn, zolang het betrouwbaar klopt. Mijn waardering ligt aan de oppervlakte, in wat ik zie, in wat ik voel wanneer ik het horloge om mijn pols schuif.
Die pols vraagt om bescheidenheid. Niet groter dan 38 mm breed, niet hoger dan 11,5 mm, dat is de grens waarbinnen een horloge voor mij tot zijn recht komt. Groter dan dat, en het verliest zijn subtiliteit. Het wordt een object dat aanwezig wíl zijn, in plaats van een object dat eenvoudigweg is. Kleinere horloges hebben een soort ingetogen elegantie, een verfijning die ontstaat uit beperking. Ze dwingen tot keuzes, tot balans, tot harmonie.
En harmonie is precies waarom datums mij zo weinig doen. Een datumvenster voelt vaak als een verstoring, een kleine onderbreking in een verder perfecte compositie. Ik zie ze liever zonder: een wijzerplaat die ademt, die symmetrisch blijft, die niet wordt doorbroken door een getal dat ik toch wel ergens anders kan vinden. Een horloge zonder datum is rustiger, zuiverder, meer in lijn met de eenvoud die ik zoek.
Maar misschien zijn het vooral de indices die mijn hart winnen. Ze vormen de taal van de wijzerplaat, de stille markeringen die de tijd leesbaar maken. Duidelijk, maar nooit schreeuwerig. Elegant, maar nooit fragiel. Goede indices zijn als sterren aan een heldere hemel: ze leiden je blik zonder dat je je afvraagt waarom. Ze zijn precies waar ze moeten zijn, in de juiste vorm, in de juiste proportie. Ze maken van een horloge geen instrument, maar een klein universum van orde en schoonheid.
En zo ontstaat mijn liefde voor horloges niet uit techniek, maar uit poëzie. Niet uit complicaties, maar uit eenvoud. Niet uit wat er binnenin gebeurt, maar uit wat er aan de buitenkant wordt verteld. Een horloge is voor mij een miniatuurarchitectuur, een draagbaar kunstwerk, een stille metgezel die met zijn lijnen, vlakken en proporties een gevoel van rust en precisie oproept.