Fake horloges op grote veiling? Volgens Perezcope wel.

Dit is toch wel weer even een artikel zeg:

13 likes

Nogal. Triest ook dat hij elke keer hopen vrijwel onweerlegbaar bewijs voorlegt, en dat de veilinghuizen er maar zelden of nooit iets mee doen. Centen binnenharken vóór alles dus, zowel bij Christies als Marktplaats.

4 likes

dit is toch de veiling waar Jasper van AVW twee youtube video’s over heeft gemaakt? volgens mij heeft hij die JPS zelfs in zijn handen gehad.

4 likes

Daar zat ik ook aan te denken. Sterker er nog; er zijn meerdere experts die de afgelopen dagen video’s hebben opgenomen en een aantal van de hier genoemde horloges daarin in hun handen hebben. Ben erg benieuwd hoe Jasper en andere collega’s hierop reageren.

2 likes

Kunnen we toch gewoon vragen :upside_down_face:

@AmsterdamVintageWatches kassa 3 a.u.b.

7 likes

Jasper heeft net een nieuwe bril gekocht zag ik, hij zal het wel goed zien nu.

7 likes

Zolang die man geen multimiljonair is neem ik hem niet serieus.

4 likes

Zo. Die is hier echt al 4 jaar niet meer geweest hoor…

Perezscope onderhoudt een database met foto’s van honderden vintage horloges en met name Daytona’s. Als de catalogi worden uitgebracht voor het veilingseizoen doet hij niets anders dan plaatjes vergelijken en speuren naar discrepanties of juist overeenkomsten.

Als men willens en wetens de boel besodemieterd dan kan je een Jasper toch niet kwalijk nemen dat hij niet ziet dat bezel X ooit op horloge Y zat of visa versa. Dat is simpelweg gewoon niet te doen. Dat vind ik zelfs een beetje victim blaiming.

Je inlaten met zulke dubieuze veilingen is wellicht een tweede, maar eigenlijk geldt voor een veilinghuis hetzelfde : als iemand van drie vintage Daytona’s er eentje maakt en het laat lijken alsof het Marilyn Monroe in een gouden nachtjapon is dan is het bijna onmogelijk zonder zo’n database als die van José Pereztroika om sommige stukken te herleiden.

Natuurlijk is het voor sommigen vet leuk om te roepen dat het allemaal Jasper zijn schuld is maar die hele veilingconstructie deugd gewoon voor geen meter.

Uiteindelijk gaat het erom dan men miljoen betaalt voor iets dat niet is en dat is wel foute boel.

22 likes

Vier dagen :innocent:

Klopt. Maar dan mag je uiteraard ook niet doen alsof je neus bloedt, en zou er minstens een rechtzetting moeten komen. Anders help je de fraudeurs passief mee - wel ruchtbaarheid geven aan de leugen, zwijgen over de waarheid :slightly_smiling_face:

2 likes

Die heb ik dan weer in de database :drooling_face:

8 likes

Origineel of niet, de notie dat er een miljoen betaald wordt voor een vrij basale chronograaf is sowieso van de pot gerukt.

Ik zou bijna zeggen dat wie vier miljoen op één of ander oud barrel van een horloge stuk slaat wel een “verzonnen” horloge verdient.

Jullie zijn oud. Tegenwoordig is het Billie Eilish in een spijkerbroek ter grootte van een heteluchtballon. Zelf ben ik meer van de vroege Mw. C Santini, maar OK.

4 likes

Waar het mij meer om gaat is dat de verschillende youtubers die deze stukken in hun handen hebben een bijdrage leveren aan de credibility van deze stukken. En daar komt wel due diligence bij kijken.

Het is te makkelijk om dan te zeggen; tja, zij kunnen ook niet alles weten.

4 likes

Ja eens, wat ik wel vreemd vind is dat de wijzers van de subdials niet schijnen te kloppen. Dat zal toch wel meer Daytona kenners dan moeten opvallen?

1 like

precies, net als de OCC / SCOC tekst op de 6511

1 like

Dat zal jij nooit gaan begrijpen. Dus leg je erbij neer en go with the flow. We weten dat je de Paul Newman dials nog niet helemaal begrijpt en waarom ze allemaal net iets anders zijn en dat daardoor de ‘waarde’ (zoals worth en niet value) kunnen verschillen.

Laat het los.

Perez doet gewoon goed onderzoek. En gelukkig maar want daar waar knaken te verdienen zijn is altijd wel iemand die denkt ook rijk te kunnen worden met gerotzooi. Helaas.

4 likes

Ik heb het nooit vast gehouden. Maar dat neemt niet weg dat een mens die onzin kan aanschouwen en het hoofd kan schudden, toch?

Horologisch interessante modellen die verzamelwaardig zijn genoeg, in de wereld, maar of er een dot over ninety is, of dat dat ene lettertje nou dunner is dan dat andere… Tja. Da’s voor sommigen onder ons geen horologisch fenomeen.

Zo waren de eerste Cintrees cool wegens de kromming en het uurwerk, zeg maar.

1 like

jij mag het onzin vinden, maar dat betekent niet dat het onzin is. Sterker nog, het is heel simpele marktwerking.

maar laten we het on-topic houden.

1 like

True.

Maar het gaat niet om dot over de 90, of het ene lettertje.
Het gaat om de dial. Als die in topstaat en bijzonder is door veroudering dan heb je een winnaar. Daarna moeten de details kloppen.

Daar gaat dat hele verhaal van perezcope ook over.
Zijn natuurlijk allemaal originele onderdelen maar bij elkaar geraapt. En dan is het toch minder.

Zoals dat verhaal van die CSL 3.0.
Er zijn genoeg andere bijzondere auto’s om te verzamelen. Maar die wilt een bepaalde liefhebber van een csl 3.0 niet. Die wil de perfecte. En ja die betaald dan graag meer dan een miljoen voor een BASALE auto.

:beers:

Gegeven de hoeveelheid frankenwatches, mods en mumbai specials die er gemaakt zijn om de prijs in de ogen van de verzamelaar op te drijven is het absoluut onzin. Of op z’n minst een mijnenveld wat door piraten bevolkt wordt. En dat hoeft niet bij een veiling te zijn, he?

Ik bedoel, genoeg mensen die op forums zoals dit horloges verkopen door ergens een ouwe Rollie te ritselen, en één of ander bandje, en dan een wijzerplaatje ergens van de baai, om ze vervolgens door een horlogemaker in elkaar te laten sjoppen, om zo 4 keer de waarde van de gesprokkelde onderdeeltjes naar binnen te harken.

Zo lang het onderdelen zijn van de fabrikant in kwestie heb ik geen moreel probleem met dit soort creatieve verkoop. Maar dat het gevoel je dan niet bekruipt, zo langzamerhand, dat dit onzin is? Tja.

Marktwerking is geen maatstaf voor rationeel denken.

Nee, die betaalt een miljoen voor een slap aftreksel van wat in 1973 ooit mooi was.

3 likes