Haha
Laten we dan maar helamaal stoppen met deze hobby. Want horloges kopen is grote onzin. Rationeel gezien hebben we ze niet nodig en al helemaal niet in meerdere aantallen.
Bedankt fate. Perfecte conclusie van je op een liefhebbersforum
Haha
Laten we dan maar helamaal stoppen met deze hobby. Want horloges kopen is grote onzin. Rationeel gezien hebben we ze niet nodig en al helemaal niet in meerdere aantallen.
Bedankt fate. Perfecte conclusie van je op een liefhebbersforum
Het ƩƩn is een poepie onzinniger dan het ander, Henk. Da witte gij ook. Dat zit 'm niet alleen in de ordegrootte van de prijs van de onzin, maar ook in de astronomisch hoge kans dat je genaaid wordt.
Dat is toch dezelfde en hetzelfde. Een miljoen is metaforisch.
Was het maar zoān feest. Ik zou me graag van vele metaforen bedienen.
Als je er honderd op de bank staan hebt dan is dat al meteen een pak minder moeilijk te begrijpen. Idem autos van een miljoen, huizen van tien miljoen, etc, etc.
Of omgekeerd is een kasjmier truitje van 250 euro ook voor het overgrote merendeel van de wereldbevolking een gruwelijke, bijna godlasterlijke verspilling van centjes. Maar daar vallen we zelf intussen niet meer over.
Alles is relatief.
Wel vervelend als je het lot koopt en een miljoen erop stuk slaat en je net het filmpje niet gezien hebt. Je hebt je onderzoeksplicht niet goed genoeg gedaan, dus zal er ook niks uitgekeerd worden door een verzekeraar (is zoiets uberhaupt te verzekeren?).
Maar ja, grote kans dat het bye bye zwart geld is.
Geen idee. Maar het is triviaal aan te tonen dat de verkoper wist dat hij een fake verkocht, dus dan spreek je over fraude. Voor zoān som kan je al eens dreigen met effectieve gevangenis enzo.
Goed punt. En dat maakt het zwarte geld ineens wit, omdat het terugbetaald isā¦
en gelukkig maar want er wordt al genoeg belazerd in die handel. Ik weet het, veilinghuizen zijn maar ādoorgeefluikenā vinden ze zelf, maar dat ontheft hen niet van een onderzoeksplicht, bewust nep of Franken doorschuiven lijkt wel erg op heling zo.
FF terug naar de realiteit; het is al niet altijd makkelijk tegenwoordig om een betrouwbare en zorgvuldige GD te vinden. De notie dat vloggers een soort journalistiek proces toepassen om de integriteit van hun content te borgen is wel een beetje wereldvreemd ben ik bang. Ik zou al positief verrast zijn als meer dan een handvol vloggers weet wat de term due diligence betekend
Wat @AmsterdamVintageWatches betreft: ik volg hem of dit soort dingen niet, maar heeft hij specifiek dit horloge of deze veiling gepromoot? (als in betaald) Of heeft hij gewoon een vlog gemaakt waar hij wat laat zien van wat er wordt aangeboden? (Als in leuk om even achter de schermen te kijken) Als ik zo een beetje mee lees komt het een beetje raar over dat het vooral hem wordt verweten terwijl iemand anders de boel belazert en de veiling natuurlijk garant zou moeten staan voor de echtheidā¦
Goed punt en ik ben het met je eens. Aan de andere kant; als iemand met waarschijnlijk te veel geld dat wil besteden aan een horloge dat ik toch al niet wilde⦠who cares Liever dat dan dat ze huizen opkopen en leeg laten staan in Amsterdam
Het voorbeeld van MLG en Perezcope is helaas exemplarisch voor de hele vintage horlogewereld - je zult altijd zelf je huiswerk moeten doen, want geen aanbieder is 100% accuraat.
Je ziet het bij alle veilinghuizen met enige regelmaat fout gaan. Dan worden er stukken aangeboden die zijn aangepast met de juiste onderdelen, gemodificeerd met verkeerde onderdelen, of zelfs onderdelen bevatten die volledig aftermarket zijn.
Maar daar blijft het niet bij. Ik volg de vintage Rolex markt al best een tijdje. En ik volg ook het assortiment van de verschillende professionele aanbieders wereldwijd. En ik kan je vertellen dat ik (vrijwel) overal āverkeerdeā stukken in de digitale etalage heb zien staan, zonder dat dit expliciet wordt vermeld. Bij sommige handelaren heel soms, bij andere heel regelmatig. Maar ik zie het vrijwel overal. Dus het credo "koop je vintage horloge bij een betrouwbare handelaar, zodat je zeker weet dat je goed zitā gaat helaas niet altijd op. Je zult zelf donders goed je huiswerk moeten doen.
Waarom gaat het mis bij die bekende internationale handelaren? Soms vermoed ik opzet, soms is het een gebrek aan kennis, maar vaak is het āde beschrijving dusdanig opstellen dat je er later niet op gepakt kan wordenā-strategie.
Een paar voorbeelden van deze strategie rondom vintage Rolex horloges:
All original Rolex parts - dit betekent dat alle onderdelen zijn geleverd door Rolex. Het betekent niet dat alle onderdelen in het horloge thuishoren. Het zou zelfs kunnen betekenen dat je te maken hebt met een redial (want de plaat is nog steeds de originele plaat geleverd door Rolex).
All original parts of the era - dit betekent dat de onderdelen komen uit hetzelfde tijdperk als de kast, maar dit betekent niet dat deze onderdelen ook passen bij het betreffende horloge. Bijvoorbeeld: een bepaald type wijzer is vaak maar een of enkele jaren gebruikt, terwijl een referentie langer is geproduceerd. Je kunt dus een wijzer hebben die alleen hoort bij een vroege iteratie van de betreffende referentie. Als je die wijzer op een late iteratie aantreft, klopt het geheel niet meer.
fully original watch - dit betekent dat het horloge alleen originele Rolex onderdelen bevat, maar dit zouden prima service parts kunnen zijn.
ābeautifull original tritium lumeā - dit is een instinker die ik regelmatig voorbij zie komen bij gerelumede horloges. Eigenlijk horen deze horloges radium lume te hebben, maar in plaats te vertellen dat het om een relume gaat, vertelt de koper dat er prachtig tritium op de wijzerplaat en wijzers zit. Dus de verkoper is eerlijk, maar je moet hier dus zelf weten dat het eigenlijk radium zou moeten zijn.
De kern is: in de vintage horlogewereld kun je gedeeltelijk aan op de betrouwbaarheid van veilinghuizen en handelaren, maar niet volledig. Bij sommige aanbieders is de kans groot dat het stuk eerlijk is beschreven, bij sommige aanbieders moet je extra scherp zijn. Maar je zult altijd zelf je huiswerk moeten doen.
Ik neem hem nooit serieus.
Uitstekend beschreven
Natuurlijk niet
Ja, want iedereen die op een veiling een horloge koopt van een miljoen doet dat met zwart geld ? Ik zie het al bij Christies, hier een koffertje met geld, tel maar na.
Hoe denk je dat dat veiling huis die zwarte betaling wenst te ontvangen? Cash?
Edit: @superC was mij al voor.
Is dat zo erg dan? Als ik hier onderdelen van een vintage horloge kapot heb, dan pak ik ook wel eens wat uit een donor. Dan maak ik feitelijk van twee een goede. Zie het probleem niet.
Als het drie identieke zijn dan niet echt. Als het drie verschillende zijn, en je begint stukken bij elkaar te gooien die nooit zo uit de fabriek samen geleverd zijn⦠ja, dan heb je een frankenwatch.
Ik heb zomaar de indruk dat jij dat ene horloge dan niet verkoopt voor een miljoen.
Ehm, hoe werkt deze logica precies? Of je hem nou uitgegeven hebt of terugbetaald gekregen, de belastingdienst wil nog steeds graag even weten hoe je er nou aan kwam, dat miljoen. Sterker nog; een miljoen zwartgeld in cash is (nog) geen probleem want daar weet de belastingdienst (nog) niet van. Maar een terugbetaling van een miljoen op je bankrekening die je niet kunt verklarenā¦