Falende springbars?

Naar aanleiding van het leuke en interessante artikel over de historie van de springbar van TS tourbilloncab,
vroeg ik me af (na eerst de zoekfunctie te hebben gebruikt) wie heeft er wel eens een horloge (bijna) verloren
door een falende springbar.
We hangen tenslotte horloges van honderden zoniet duizenden euro’s aan een paar verende pennetjes van pakweg een paar euro.
Ikzelf heb eenmaal een klokje op de kasseien laten neerstorten doordat een bandpen brak.
Zijn ze zo betrouwbaar als ze ons willen doen geloven?

1 like

Eenmaal gehad maar toen zat tie gelukkig op een nato :innocent:

Daarom geef ik de voorkeur aan fixed bars. Maar helaas vind je die bijna nergens :stuck_out_tongue_winking_eye:

Overigens nooit problemen mee gehad.

1 like

Heb t gehad met mijn Orient Mako Ray.
De eindstuk van de stalen band was toen kwijt en heel dat bandje kan ik niet meer gebruiken.

Is dit niet onze ergste nachtmerrie? :wink:

Ik heb het wel al een keertje gehad met mijn Speedmaster. Gelukkig klemmen de eindstukken van de band tussen de lugs, zodoende de band niet helemaal los kwam.

Daarnaast ook wel eens gehad met pushpins van Ebay, maar het horloge - kan niet herinneren welk - zat toen om een NATO; OEF!!

Groet, Glenn

Ik had speciaal eens dikke veer"pijpen" gekocht voor m’n Seiko’s. Ik had een leuke “5” overgenomen van een forumlid hier en daar de “fat spring bars” op gezet. Bleek dat er een iets iets dikker puntje had aan één kant en dus niet ruim in het gaatje viel. Pats! Op de toilettegels. Wijzers eraf, zelfs de rotor was er afgesprongen… :astonished:

Is gelukkig weer hersteld, maar heb het horloge toen op MP doorverkocht…

Afgelopen oud en nieuw nog, mijn Seiko viel van zijn bandje af en heb met een zaklamp over de grond gekropen in de kroeg om hem te zoeken :sweat_smile:

1 like

Nog nooit gehad.

Standaard procedure bij mij is om al mijn aangekochte klokken van nieuwe dikke springbars te voorzien.
Als je ziet hoe sommige SBs eruit zien (zo vuil en doorgevreten dat een kniptang de enige optie is snap ik het wel.

Ik had het eens bij een nieuwe Cadence. Ik wilde de rubber band vervangen voor staal, maar de veerpennen hadden geen “schouder” en het horloge geen doorboorde lugs. Het kostte mij naast de gebroken veerpennen óók het bandje… :-1:

Verder was het een heel goed horloge moet ik wel zeggen!

Toevallig gisteren een nieuw klein springertje van 2 cm gekocht voor de sluiting.
Kostte mij 5 euro! Dat zal dan wel een goeie zijn :grinning:

Vorig jaar bijna mn Tag Heuer zo verloren boven het water!
Gelukkig remde de mouw van mn jas de val waardoor ik nog net de klok en band te pakken had…oef…

Ik had een doosje vol uit China voor minder! :grinning:

Dit is slecht inderdaad. Nog slechter is als een of ander genie veerpennen zonder schouders gebruikt in een bracelet met end-pieces, zonder lugholes uiteraard.
Dat zit vast voor een jaar of 40 tot bovengeschreven vintage verzamelaar de band wil kuisen.

Met mijn beste bandafnemers e.d. onmogelijk en een kniptang geen optie.

Fijnste bit op de dremel, door dat minieme gaatje in de endlinks om de veerpennen te breken.

Mijn nr 1 grootste ergernis.

Vorige week is m’n SMP300 nog op de grond gepleurd omdat één van de pinnetjes uit de stalen band kwam… Klein butsje en krasjes op het glas, leuk die klokjes hoor.

De oudere band met bandpennen dan ? Toch niet de geschroefde?

Die bandpennen zijn echt een klote systeem naar mijn mening. Als je ze 2 keer uit en inklopt zie je al dat er wat sleet op zit.
Geen enkele reden om niet met schroefjes te werken.

Ook hier al 2 keer gehad. Was aan het juichen bij het voetbal. Voor ik het wist lag hij op de grond.
Heb het soms, dat als ik me arm in een bepaalde stand beweeg, dat de springbar ook een raar geluid maakt. Hebben hier meer mensen last van?
En waar kopen jullie betere?
Weet op ebay niet zo snel waar ik moet zoeken.

Ja het oude type band, ik heb al een prijsje opgevraagd voor die kleine pennen en busjes…ik houd m’n hart vast.

Daarom gebruik ik nato banden of soortgelijk, al een paar keer ergens blijven hangen waarbij er 1 (dikke) springbar losschoot!
Met een nato blijft de boel nog aan 1 pen hangen…
Dat is ook de reden dat ik in mijn eigen ontwerp een bandpen wil waar je 100 kilo aan kan hangen :wink:

1 like

Voordat ik een horloge omdoe trek ik altijd even flink aan de horlogebanden om problemen met de springbars en/of strap voor te zijn :ok_hand:

1 like

Grinn…bij bandafnemers denk ik aan deze:

5 likes