Fascinerend leesvoer Tudor fabriek

Oh jawel, maar ik wil begrijpen waarom TS vindt dat dat duidelijk maakt waar de waarde van een Tudor vandaan komt. Artikel was prima, maar ik voel gewoon niet waar de differentiatie in zit.

1 like

Dat schrift TS dan ook niet. @jan13 schrijft letterlijk:

Als je dit leest begin je ook te begrijpen waarom deze horloges een prijs moeten hebben.

En dat begrijp ik ook volledig. De technisch-complexe, precisie processen bij Tudor en de verschillende bedrijven die erbij betrokken zijn. Dan begrijp ik waar de prijs (iig deels :wink:) van die 2 Tudors om mijn pols vandaan komt.

4 likes

Vrolijke Adam Smith-geluidjes bij dit topic.

Werd dat in het artikel gezegd, dat het bij Tudor anders gebeurt dan bij alle andere merken? Ik heb fabrieken (dit zijn geen ateliers meer) gezien die er identiek uitzagen als deze bij Tudor.

En, mind you, Tudor maakt misschien 500 horloges per dag, maar wat denk je van Rolex die meer dan 3.000 horloges per dag, iedere dag, produceert. Dat gaat helemaal niet anders dan volledig geautomatiseerd. Weg authentieke charme, maar dat is wat het is, en waar de prijzen voor betaald worden die gevraagd worden.

In het tonen van dat proces is Tudor overigens niet uniek; er zijn vergelijkbare artikelen over Omega (ca. 1.500 horloges per dag) en Rolex. Waar ik nog wel een ouderwets gevoel kreeg was in de manufacture (niet fabriek deze keer) van Jaeger-LeCoultre, daar gebeurt nog veel met ouderwetse gereedschappen en met de hand. Daar heben ze in verhouding ook veel meer werknemers en maken ze veel minder horloges (ca. 200 per dag)

7 likes

Kopje scheerschuim? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik weet nog dat sommige riepen dat 80% van tudor uit China kwam :rofl:

Tudor is top.

3 likes

Heb je toevallig links naar deze artikelen?

Leuk verhaal om te lezen, maakt het dragen van een Tudor nog moooierđŸ‘ŒđŸ»

Ik heb geen uitspraken gedaan over wat Tudor of het artikel zeggen. Ik heb TS een vraag gesteld over de redenering achter zijn formulering, waarbij ik wel aangaf dat het artikel gewoon een normaal gemechaniseerd proces illustreerde om horloges te maken met gebruikmaking van diverse onderleveranciers.

Kom op. Iets met verstaanders en halve woorden. :smiling_face:

Ik zie dat Robert-Jan z’n Omega manufacture artikel niet meer online is. Staat nog wel in de zoekresultaten, maar de link verwijst niet meer naar het artikel.

JLC manufacture artikelen vind je hier A journey through Jaeger-LeCoultre's premises and factory in 60 photos. en hier 【F】 Manufacture Visit: The VallĂ©e De Joux And Jaeger-LeCoultre

En het artikel op Hodinkee over Rolex vind je hier: Inside The Manufacture: Going Where Few Have Gone Before – Inside All Four Rolex Manufacturing Facilities - Hodinkee

Veel plezier met lezen :+1:

1 like

Ook een mooie.

2 likes

Tudor heeft volgens mij ook niet eerder zo uitgebreid uitgewijdt over het gedeelte van de produktie wat buiten de deur - zij het vaak bij ‘eigen’ bedrijven - gebeurt.

De kleinere horlogemerken waren daar vaak wel at wat transparanter in. Een goed voorbeeld is Czapek: Visit Report: Czapek's Horizontal Manufacture

1 like

Jij weet toch ook wel dat deze studies gewoon uit dezelfde fabriek komen rollen als die van San Martin? Datzelfde geldt voor Rolex.

Heb je wel eens in een oude fiat gezeten?

Precies.

Bedankt voor de verwijzingen Gerard, ga ik (ook) lezen/bekijken!

Ik had er eentje. Een Tipo. Tienduizenden probleemloze kilometers mee gereden. En ik zit in Istanbul, elke taxi waar ik in klim is een oude Fiat. Geen probleem.

Hahahaha. Je begrijpt mijn opmerking niet. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vergelijk eens een oude fiat met een oude Mercedes. Dat was de clou.

Als jij beweert dat huidige Fiats voldoen aan de standaard van moderne Mercedes, wat natuurlijk an sich al gewoon BS is, maar soit, dan mag je van mij ook oude Mercedes en oude fiat vergelijken.

Want daar weten jij en ik zeker van dat die niet te vergelijken zijn. :heart_hands:

Dus een vergelijkbaar productie proces an sich is geen argument.