Ik ben al een tijdje bezig met een Fidus horloge waar een Parrenin 87 uurwerk in zit. Heb hem gekocht omdat ik het een leuk horloge vind en ik hoop dat ik er wat moois van kan maken.
Zo kwam hij binnen
Onder het glaasje schuilt een mooie wijzerplaat.
Er is denk ik een hoop “geprutst” aan dit uurwerk. Met name de balans … en de kloof met deksteen.
De deksteen lijkt wel in gezaagd (helaas een foto van).
Wel een foto van de regulator waar het blokje en pin op te zien zijn. Ook hier geen gleufje om een schroevendraaier te zeggen en met een tang de boel moeten verdraaien zo vast dat het blokje zit. Niet fijn om zo te moeten werken.
Na de servicebeurt zag ik dat de balans zo’n enorme wobble had en tegen de platine aanliep waardoor het uurwerk vrij snel stopte.
Een tijdje geleden op de Rikketik een B.H.T. Trupois gekocht. De balansveer en de roller van de balansas afgehaald.
Het balanswiel in de trupoise gezet en vooraf een beeld gemaakt.
Daarna de trupoise gesloten en het balanswiel zo goed als mogelijk gericht. Overigens is het voor mij de eerste keer dat ik alles op deze wijze uit elkaar haal.
Het balanswiel na het richten. Nog een minimale “wobble”, maar redelijke recht.
Vervolgens de balans met veer en roller weer in elkaar gezet met de ponsset.
Daarna de balans weer in het uurwerk gestoken, maar het bleef helaas niet lopen. Heel kort en daarna stopte het. Na lang zoeken kwam ik erachter dat wanneer ik druk op de veerton bleef houden het uurwerk wel bleef lopen. Het arbre had ook te veel speling in de veertonbrug. Ik had dat al wel gezien, maar wilde eerst eens zien wat het uurwerk deed.
Dus veertonbrug eraf gehald en de Boley ponsset erbij gehaald. Van de week eens wat gelezen en beken hoe je dat op de meest goede manier kan doen. Kalle heeft er een mooie video van gemaakt.
Dus het spul in de ponsset gezet.
Het uurwerk bleef na mijn aanpassing in ieder geval lopen, maar nog niet denderend. De originele veer (spiraalveer) zat er nog in. Deze eruit gehaald en er een nieuwe veer in gezet.
Et voila, het uurwerk liep stukken beter en we hadden nu zelfs beeld.
Bovenstaand beeld is na wat manipulatie van de balansveer. En nu komt eigenlijk de hamvraag:
Wie heeft er tips voor me om dit beeld beter te krijgen. De regulator werkt, maar die beeld is in de uiterst “snelle” stand en nog loopt het uurwerk te langzaam. Wat ik wil is dat de regulator ongeveer n het midden van de inregeling komt en rondom nul seconden komt te zitten.
Een tweede vraag :
Ik kwam er ook achter dat de kloof een schroefje mist om de piton van de balansveer vast te zetten. Ik had hier wel wat schroefjes liggen, maar zijn allemaal te groot. Is er iemand die voor dit type uurwerk of soortgelijk een schroefje voor de kloof heeft?
Vandaag een hele hoop geleerd en ben er blij mee dat ik van een niet lopend uurwerk dit resultaat heb gehaald. Het uurwerk draait al een heel aantal uren in het rond en zie morgenochtend wel of het nog steeds loopt.
Ik zou het toch wel heel fijn vinden als ik de afregeling op orde weet te krijgen zodat ik dit horloge kan gaan dragen. Een nieuw glaasje heb ik mede dankzij @TKH ook al liggen.
Ik lees jullie tips graag.