Beste allemaal,
Helaas, mijn tijd met de fiffer-travel-watch, de Glycine Airman Noon, zit er al weer op. Op deze Flieger-friday is hij onderweg naar @Petteflet , de volgende op de lijst. Dus tijd voor een verslagje.
Ik was al lang benieuwd naar het antwoord op de vraag of een 24-uurs horloge mij zou bevallen.
Kort en goed: jazeker! Het aflezen van de tijd vond ik prima te doen.
Ook de maat van deze Airman is, ondanks zijn redelijk lange lugs, prima. In het echt ziet het er ook altijd nog wat beter uit dan op een ingezoomde foto.
De dubbele kroon en de 24uurs-bezel vind ik erg mooi en het is leuk om in een oogopslag twee tijdzones af te kunnen lezen.
Deze Glycine draagt comfortabel en is lekker licht op de pols. Wat mij wel iets verbaasde was de hoorbaarheid van het uurwerk, meer in het bijzonder dat van de rotor. Waar ik zelf gewend ben aan het geluid van een Miyota 80xx (die bekend staat om zijn luide rotor), vond ik de aanwezigheid van het rotorgeluid opvallend. Weliswaar windt hij naar beide kanten op (en heeft hij dus geen last van het snelle spinnen van de Miyota), toch is het goed hoorbaar als de rotor draait. Had ik niet verwacht.
Wat ik ook niet had verwacht was dat ik, ondanks dat ik het echt een mooi en fijn horloge vind, vrij snel een beetje uitgekeken raakte op deze Glycine. Ik denk dat zijn kracht ook een beetje zijn zwakte is: dit horloge past - afhankelijk van de band die je er op zet - in bijna alle situaties en bij allerlei kleren. Hij is weinig uitgesproken en eigenlijk vond ik hem daarmee toch ook een beetje saai worden. De plaat is zwart en heeft geprinte cijfers/letters. Er is niets opgelegd, geen indices of logo en ook geen lume. Daarnaast is geen sprake van sunburst of iets anders spannends op de plaat. Alhoewel ik de wijzers erg mooi vind, maken deze de afwezigheid van iets spannends op de plaat niet volledig goed. In het geval ik ooit een Glycine aanschaf dan zal deze sowieso een 24uurs-plaat moeten hebben, maar ook een mooie sunburst of kleurverschil op de plaat, liefst met wat opgelegde indices of iets dergelijks. En dan vergeet ik nog bijna te melden dat ik eigenlijk een datumpukkel ook niet echt top vind. Wat mij betreft belemmert de pukkel meer dat daar je er gemak van hebt, aangezien je er echt recht op moet kijken.
Ik heb het horloge op verschillende banden gedragen. De zwarte velcro was mijn favoriet: lekker plat en perfect op maat te stellen. (@Chlorophyl : is dat een velcro van CNS?)
(Hier staat hij op een single-pass nato)
(Hier op leer)
(Op staal)
De leren band staat mooi op de foto maar is mij veel te dik en de gesp vind ik te lomp om mooi te zijn. De Glycine-nato waarop hij standaard geleverd wordt staat hem erg goed maar zit minder fijn dan de velcro. Een eigen stalen band had de goede maat, maar stond vanwege de rechte endlinks niet zo goed. Wat mij betreft is het ook echt een horloge om op stof of leer te dragen. Past ook bij zijn karakter.
Al met al heb ik wel echt genoten van deze Glycine. @marnixmoed, bedankt voor deze mogelijkheid!