Fiffer 2022: Travel Watch

Hoe kan ik deze Fiffer nou gemist hebben!? Count me in! :star:

1 marnixmoed
2 Chlorophyl :point_left:
3 Bottero
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy

Het zal nog wel ff een poos duren voordat ik eindelijk aan de beurt ben, maar toch bij voorbaat alvast dank voor het initiatief @marnixmoed. :+1:

2 likes

Dit is al de derde of vierde fiffer van @Marnixmoed die ik mag proberen. Nu heb ik hem zelfs als eerste persoonlijk mogen ontvangen. Erg leuk je een keer te ontmoeten!

De Airman heeft z’n eerste HF luchtreis achter de rug met een trip naar Xabia/Javea. Zie de foto’s hierboven.

Wing heeft er al het nodige over geschreven waar ik me wel in kan vinden maar hier toch nog even mijn bevindingen.

Allereerst vind ik het een mooi horloge met een eigen look. Hij oogt lekker vintage maar ook zonder faux patina zou ik hem mooi en vintage vinden. De maat is ook perfect. 42mm zou voor mij te groot zijn.

De 24-uurs schaal vraagt wel even gewenning met aflezen. Na een paar dagen lukt het overdag vrij aardig maar in het donker is het toch wel echt slecht aflezen. Omdat ik tegenwoordig gebruik moet maken van een leesbril was dit het eerste horloge waarvan ik de tijd nav de stand van de wijzers niet direct kon aflezen. In de schemer wordt dit allemaal nog wat lastiger. Misschien zou een 42mm dan toch beter zijn.

De rode datumweergave is leuk maar de datumpuist had voor mij achterwege moge blijven. Daar ben ik niet zo’n fan van.

De 24-uurs ring kan je vastzetten met een schroefkroon welke je goed moet aandraaien anders is deze snel weer los hoewel de ring nooit is verdraaid in die paar dagen.

De kroon is wat klein om op te winden. Als een horloge stilvalt geef ik altijd een paar slagen om het weer op te starten. Deze kroon is voor mij te klein om makkelijk op te winden. Dan maar een paar ‘Seiko swings’ geven om de automaat op te starten. :wink:

Het bandje zit prima en past goed bij het horloge.

Conclusie: De lastige afleesbaarheid maakt het voor mij niet een horloge dat ik snel zal kopen. Ik heb eerder een ‘gewone’ GMT gehad en daar vind ik de afleesbaarheid toch fijner van. Wel jammer want ik vind het wel een mooi horloge.

@marnixmoed, bedankt voor het lenen. Ik heb het zwemmen deze keer maar achterwege gelaten. We hadden een prachtig zwembad maar helaas niet verwarmd. :cold_face:

Ik heb twee bandjes bijgevoegd zodat jullie wat kunnen proberen.

@Bottero het pakketje is onderweg. Veel plezier ermee!

7 likes

En aangekomen! Sorry voor de brakke foto, maar nu even geen tijd. Op een later moment voor een betere post. Moet zeggen dat de eerste snelle indruk zet positief is. Alvast bedankt @marnixmoed voor dit zoveelste geweldige initiatief tot een mooie fiffer en @Chlorophyl voor de goede verzending!

4 likes

Voor alle dragers van de Airman NOON.
Ik zou toch sterk afraden te gaan zwemmen met een 5 ATM waterdicht horloge , dat is vragen om problemen.

2 likes

Ik dacht dat horloges vanaf 5 atm geschikt zijn om mee te zwemmen?

Zwemmen doen we met een Combat Sub 20 ATM, een 5 ATM waterdichte Airman kan best een keertje nat worden maar zwemmen met grote temperatuurverschillen in de zomer en eventueel wilde bewegingen in het water tijdens het zwemmen en in het water springen / duiken geven toch erg veel kans op problemen.

1 like

afbeelding

2 likes

Ik zet mezelf graag op de lijst om deze stijl een keer te proberen.

1 marnixmoed
3 Bottero
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234

1 like

Deze was ik blijkbaar vergeten of had ik gemist. Leuk man!

1 marnixmoed
3 Bottero
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234
21 Blauwbeer

1 like

Ter verduidelijking; de Fiffer bevindt zich momenteel al bij nr 3; 3 Bottero :point_left:

De volgorde is dus…

1 marnixmoed
2 Chlorophyl
3 Bottero :point_left:
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234
21 Blauwbeer

1 like

Beste allemaal,

Helaas, mijn tijd met de fiffer-travel-watch, de Glycine Airman Noon, zit er al weer op. Op deze Flieger-friday is hij onderweg naar @Petteflet , de volgende op de lijst. Dus tijd voor een verslagje.

Ik was al lang benieuwd naar het antwoord op de vraag of een 24-uurs horloge mij zou bevallen.

Kort en goed: jazeker! Het aflezen van de tijd vond ik prima te doen.
Ook de maat van deze Airman is, ondanks zijn redelijk lange lugs, prima. In het echt ziet het er ook altijd nog wat beter uit dan op een ingezoomde foto.

De dubbele kroon en de 24uurs-bezel vind ik erg mooi en het is leuk om in een oogopslag twee tijdzones af te kunnen lezen.

Deze Glycine draagt comfortabel en is lekker licht op de pols. Wat mij wel iets verbaasde was de hoorbaarheid van het uurwerk, meer in het bijzonder dat van de rotor. Waar ik zelf gewend ben aan het geluid van een Miyota 80xx (die bekend staat om zijn luide rotor), vond ik de aanwezigheid van het rotorgeluid opvallend. Weliswaar windt hij naar beide kanten op (en heeft hij dus geen last van het snelle spinnen van de Miyota), toch is het goed hoorbaar als de rotor draait. Had ik niet verwacht.

Wat ik ook niet had verwacht was dat ik, ondanks dat ik het echt een mooi en fijn horloge vind, vrij snel een beetje uitgekeken raakte op deze Glycine. Ik denk dat zijn kracht ook een beetje zijn zwakte is: dit horloge past - afhankelijk van de band die je er op zet - in bijna alle situaties en bij allerlei kleren. Hij is weinig uitgesproken en eigenlijk vond ik hem daarmee toch ook een beetje saai worden. De plaat is zwart en heeft geprinte cijfers/letters. Er is niets opgelegd, geen indices of logo en ook geen lume. Daarnaast is geen sprake van sunburst of iets anders spannends op de plaat. Alhoewel ik de wijzers erg mooi vind, maken deze de afwezigheid van iets spannends op de plaat niet volledig goed. In het geval ik ooit een Glycine aanschaf dan zal deze sowieso een 24uurs-plaat moeten hebben, maar ook een mooie sunburst of kleurverschil op de plaat, liefst met wat opgelegde indices of iets dergelijks. En dan vergeet ik nog bijna te melden dat ik eigenlijk een datumpukkel ook niet echt top vind. Wat mij betreft belemmert de pukkel meer dat daar je er gemak van hebt, aangezien je er echt recht op moet kijken.

Ik heb het horloge op verschillende banden gedragen. De zwarte velcro was mijn favoriet: lekker plat en perfect op maat te stellen. (@Chlorophyl : is dat een velcro van CNS?)

(Hier staat hij op een single-pass nato)

(Hier op leer)

(Op staal)

De leren band staat mooi op de foto maar is mij veel te dik en de gesp vind ik te lomp om mooi te zijn. De Glycine-nato waarop hij standaard geleverd wordt staat hem erg goed maar zit minder fijn dan de velcro. Een eigen stalen band had de goede maat, maar stond vanwege de rechte endlinks niet zo goed. Wat mij betreft is het ook echt een horloge om op stof of leer te dragen. Past ook bij zijn karakter.

Al met al heb ik wel echt genoten van deze Glycine. @marnixmoed, bedankt voor deze mogelijkheid!

6 likes

Ja klopt. Zit wel lekker inderdaad.

1 like

Kan ik ook nog meedoen zo ja dan ben ik nummer 22

1 marnixmoed
2 Chlorophyl
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234
21 Blauwbeer
22 SJW

1 like

Het horloge binnengekregen! Eerste indruk… heel mooi en hoogwaardig.

Nu maar eens rustig de tijd nemen om eraan te wennen.

3 likes

Uit de CWC G10 instructions:

1 like

De tijd aflezen is even wennen. Je gaat automatisch wat langer naar de dial kijken, wat natuurlijk een leuk bij-effect is. :smile:
Het rode datumvenster met cyclops vind ik ook erg leuk. :ok_hand:

4 likes

Dat is dus t verwarrende. t ene merk zegt wel zwemmen met 50m wr, t andere merk weer niet.

Datzelfde gold vroeger voor oude horloges, was bv 30m al om mee te zwemmen en 150m om mee te duiken.

1 like

[quote=“SJW, post:94, topic:423503”]
1 marnixmoed
2 Chlorophyl
4 Patrick
5 Engel
6 Calm007
7 Vigorelli
8 fat_elvis
9 Roland1982
10 PDB
11 Plees
12 iNeedaWatch
13 JeWe
14 Tomdenh
15 Chronoloog
16 Horlogista
17 RobinJ
18 wimm5
19 ElderRuwy
20 Hans1234
21 Blauwbeer
22 SJW
23 Aequitas1981

Ik doe graag mee!

1 like

Tja, omdat de G10 zo lang de standaard was ga ik er van uit dat ze wel een drupje water kunnen weerstaan.
Die Britten zijn geen watjes en er zal ongetwijfeld mee gezwommen zijn tijdens oefeningen en operaties.

Die opmerking over hete douches en sauna’s is wel relevant, ongeacht het merk. Je zal de HF-ers de kost moeten geven die dagelijks met hun horloge om badderen…

2 likes

Grappig dat je het zegt, had er met Chlorophyl over dat ik een G-shock al meer dan een decennium als douche horloge gebruik. En vorig jaar met een dagje wellness omgehad. Hete sauna’s, koude dompelbaden, pootje baden, bubbelen in de jacuzzi en dat kreng had geen last v condens ofzo. En dat terwijl t bandje al haarlijn scheurtjes begint te vertonen…

3 likes