Fiffer 2026: Revelot Admiral GMT Damascus Meteorite

Ik doe ook graag mee

1 marnixmoed :point_left:
2 Bram95
3 R_B
4 Cav
5 Knoopje413
6 Patrick010
7 xfactory
8 Robinj
9 Kouco
10 H-Dirk
11 EddieC
12 Tijdspraak
13 Roland1982
14 Boer96
15 wimm5
16 watches4life
17 Plees
18 Gipie

Tof intiatief @marnixmoed !

Ook deze fiffer wil ik graag eens proberen, eerdere fiffers zijn ook erg goed bevallen.

2 Bram95
3 R_B
4 Cav
5 Knoopje413
6 Patrick010
7 xfactory
8 Robinj
9 Kouco
10 H-Dirk
11 EddieC
12 Tijdspraak
13 Roland1982
14 Boer96
15 wimm5
16 watches4life
17 Plees
18 Gipie
19 Bottero

1 like

Ja wil ik ook wel eens bekijken!

2 Bram95
3 R_B
4 Cav
5 Knoopje413
6 Patrick010
7 xfactory
8 Robinj
9 Kouco
10 H-Dirk
11 EddieC
12 Tijdspraak
13 Roland1982
14 Boer96
15 wimm5
16 watches4life
17 Plees
18 Gipie
19 Bottero
20 Berend

1 like

Revelot Admiral is mij wel bekend, tof horloge!

5 likes

Leuk initiatief weer @marnixmoed ik zet mezelf ook op de lijst

2 Bram95
3 R_B
4 Cav
5 Knoopje413
6 Patrick010
7 xfactory
8 Robinj
9 Kouco
10 H-Dirk
11 EddieC
12 Tijdspraak
13 Roland1982
14 Boer96
15 wimm5
16 watches4life
17 Plees
18 Gipie
19 Bottero
20 Berend
21 Horlogista

1 like

Realiseer me n beetje laat pas die kleuren combi…

6 likes

Zo, deze fiffer heeft mij vandaag weer verlaten. Foto’s maken is niet mijn hobby dus dat heb ik dan ook niet gedaan, dat zal ik overlaten aan iemand die het horloge meer eer aan kan doen.

Ondanks dat het horloge niet mijn eerste keuze zou zijn om aan te schaffen heb ik er van genoten. Vooral de meteoriet wijzerplaat heeft echt indruk op me gemaakt.
Ook heb ik een aantal leuke gesprekken gehad over het horloge en het fiffer concept. Vooral het doorgeven op basis van vertrouwen maakte indruk en is iets dat ik een erg mooi concept vind.

Ik wil @marnixmoed nogmaals bedanken en ook bedanken voor de persoonlijke overdracht.

Veel plezier er mee @R_B !

8 likes

Fijn om te lezen dat je t leuk vond om t horloge te hebben ervaren. En zeker gezellig mini meet.
En nogmaals bedankt vh biertje. Die ga ik met wat warmer weer gekoeld nuttigen :wink:

P.S. Het zou wel fijn zijn als iedereen bij ontvangst even n overzichtsfoto maakt ter controle dat alle inhoud er nog bij zit.

Al zal deze met bandjes swappen wel minder snel gaan, gezien t ontbreken v lugholes en springbars.

5 likes

Inmiddels is hij aangekomen in Den Haag. Netjes verpakt en in goede orde. Binnenkort volgt de eerste fotoreportage en review incl. overzichtsfoto op verzoek :wink:

1 marnixmoed
2 Bram95
3 R_B :point_left:
4 Cav
5 Knoopje413
6 Patrick010
7 xfactory
8 Robinj
9 Kouco
10 H-Dirk
11 EddieC
12 Tijdspraak
13 Roland1982
14 Boer96
15 wimm5
16 watches4life
17 Plees
18 Gipie
19 Bottero
20 Berend
21 Horlogista

2 likes

@marnixmoed ik richt hem even aan jou aangezien jij de rechtmatige eigenaar bent:
Het is de eerste keet dat ik de eer ga krijgen mee te doen aan een fiffer. Het roept bij mij de volgende, wellicht overbodige vraag op maar ik stel hem toch.
Ik sta over grofweg 4 weken op de planning, en dat is precies tijdens een vakantie (resort Gran Canaria met kids, niks spannends op zich). Is dat ongewenst, of onveranderd een kwestie van goed vertrouwen?

2 likes

Hoi K,

Ik schenk mijn Fiffers altijd aan t forum/de forumleden.
Ik laat t daarom in goed vertrouwen over aan jullie inschattingen. De 1 neemt em zorgeloos mee naar werk, want hij/zij werkt op kantoor, waar t grootste gevaar is dat er koffie overheen gemorst wordt. De ander neemt em liever niet mee naar werk bij de infanterie…
En net zo de 1 neemt em mee op vakantie luilekkerland aan t zwembad. De ander neemt em liever niet mee op vakantie tijdens n survival tocht door modder, rotsbeklimmend, etc door de wildernis.

Dus als jouw inschatting is dat t goed moet gaan, heb je mn zegen. Natuurlijk kan n ongeluk in n klein hoekje zitten, dan is jammer voor de rest/anderen.
Als je liever t risico niet wilt lopen/risico’s op schade groot acht, lijkt t mij ook geen probleem als je je plek n paar zetten opschuift. Hoeft wat mij betreft niet helemaal onderaan aan te sluiten. Dus je staat nu op positie 5, je gaat een paar weken weg en hebt bij terugkomst eventjes nog druk met inhaal werk, dan kun je bv jezelf naar positie 9 zetten. De rest schuift dan naar voren.
Dus Patrick gaat naar positie 5, Xfactory naar positie 6, etc.

Hoop dat t zo duidelijk is?

3 likes

@Knoopje413 wat mij betreft kan dat :+1:

1 like

@marnixmoed dank :white_check_mark:
@Patrick010 dan kijken we even hoe het uit komt. Heb ik hem op tijd, geniet ik juist ook even van dat prachtige Damascus aan het zwembad. Zo niet, wisselen wij ff van plek en neem ik hem daarna graag van je in ontvangst :+1:

2 likes

Dan zorg ik dat je hem op tijd hebt voor je vakantie. :+1:t3:

3 likes

De fiffer met de lange naam is bijna 2 weken in huize R_B en gaat morgen weer op reis. Dus hoogste tijd om mijn ervaringen en wat foto’s te delen!

Allereerst nogmaals dank aan onze leenheer @marnixmoed voor wederom een hele leuke fiffer die we allemaal gratis en voor nop mogen uitproberen. Het blijft een bijzonder en bijzonder leuk initiatief, dank voor het vertrouwen. :pray:t3: :slightly_smiling_face:

Dan tijd voor een eerste visuele teken van leven sinds de Revelot uit huis is (het blijven toch je kinderen hé):

Keurig netjes en stevig verpakt zoals een fiffer betaamt ontvangen van Bram95. Snel even uitgepakt natuurlijk en meteen een positieve indruk. Visueel is het eigenlijk precies wat je verwacht van de foto’s, zo op het eerste oog. Veel om te zien, leuke lijnen op de kast en zo ook op de wijzerplaat. Een leuk en sympathiek horloge. Verder nog even geen tijd om er beter naar te kijken de eerste dag, maar daarna dus best vaak gedragen en ervaringen opgedaan. Dus plenty draagtijd voor een review:

Kwaliteit
Jazeker, gewoon meteen met de deur in huis; hoe is de kwaliteit? Nou, niet verkeerd wat mij betreft. De kast is goed afgewerkt met nette strakke vlakken en randen. Het materiaal in de bezel ziet er goed uit (doet denken aan een Tudor Pelagos) en de achterdeksel is mooi gedetailleerd. Dus niets op aan te merken zover. Daarbij komt het allemaal extra goed uit door het damascus materiaal. Ook mechanisch is het dik in orde. Solide gevoel in de duikring, en net zo voor de kroon. Fijne feedback voor beide, maar ook soepel. Het kristal ziet er op het eerste oog ook goed uit en geeft een tikkeltje extra kwaliteitsbeleving doordat hij net iets hoger ligt dan de duikring. Daardoor zie je net de scherpe rand van het kristal wat lekker strak oogt. Tegelijk ook de eerste minpuntjes hier; dit is natuurlijk wel ‘chip’ gevoelig. Tweede punt is dat het glas wel wat reflectie geeft.

Dan verder naar de band. Daar kan ik kort op zijn. Goede solide band, leuke eigen uitstraling en goed passend bij het horloge. Zeker ook door de matching gesp in damascus staal. Helemaal goed. De extra band is hetzelfde, het zij met rvs gesp en oranje detail, dus ook prima. :+1:t3: De derde band heb ik erbij gedaan, dus die mogen mijn opvolgers beoordelen. (let op heren, geen quick release dus voorzichtig (de)monteren aub!)

Als laatste de werking. Eigenlijk heb ik daar niets op aan te merken. Zoals gezegd voelt het instellen en opwinden prima solide aan. Wat je verwacht van het Seiko werkpaard onder de kap. Gangreserve lijkt ook prima. Ik weet eigenlijk de specificatie niet, maar in de dagen waarop hij stil lag is hij niet stil komen te staan en 2 weken nadat ik hem op tijd heb gezet loopt hij in ieder geval nog op de minuut goed.

Alles bij elkaar een dikke voldoende qua kwaliteit.

Details
Als dit horloge ergens om draait, dan is het wel om de details. De vele details. Want het moet gezegd; er is wel heel veel te zien. Je kunt dat als positief zien als ook als kritiekpuntje. Hij is niet saai, maar zeker ook best druk. Als ontwerp is de Admiral GMT al vrij sportief en uitgesproken. Met het lijnenspel van het damascus staal en de meteoriet wijzerplaat wordt het een beetje veel in mijn optiek. Ik denk dat één van de twee voor een wat evenwichtiger geheel had gezorgd. Aan de andere kant zijn beide meer dan prima uitgevoerd en zou het zonde zijn om het te moeten missen. Na twee weken ben ik er nog niet helemaal uit.

Waar ik wel uit ben is dat de wijzerplaat zelf echt erg goed is. Hij is fantastisch levendig, geeft je in ieder soort licht weer een nieuwe beleving en verveelt gewoon niet. Echt de moeite/meerprijs waard. ::ok_hand:t3: Dan verder naar de lume ‘radar’ ring: zoals Marnix eerder al benoemde helpt hij niet heel erg met de afleesbaarheid, maar toch vind ik het een leuke toevoeging. Niet persé vanwege het radar concept (ik vind het thema eigenlijk iets te gekunsteld), maar het geeft wel een sterke eigen identiteit mee aan dit model. De GMT ring eromheen geeft ook een goede overgang richting de duikring zodat het geheel visueel in balans is. De radar ring het wel een nadeel; doordat hij best dik is ligt de datum erg diep verzonken. Dat geeft schaduw op de datum die toch al klein is en van een dun font. Amper afleesbaar dus helaas.

Ik noem de lume even apart, want dat verdient het wel. Omdat het mooie heldere lume is (super luminova), maar vooral omdat het onderdeel van het concept is natuurlijk. De kleur (blauw) past mooi bij de uitvoering en oogt modern en sportief, alhoewel je voor het radar thema groen zou verwachten. Ik vind het passen. De lume op de duikring doet goed mee en oogt ook hier kwalitatief goed. Misschien wel iets te goed, want in het donker is de lume van de radar ring iets zwakker dan de rest van de lume. Maar dat is maar net aan. Nog twee bonus details hier; de oranje secondewijzer doet mee met het lume feest en oogt dan als ‘de lijn die het radarscherm ververst’, en de oranje tekst “ADMIRAL GMT” licht mooi op onder UV.

Als laatste kom ik dan bij de wijzers uit. Dat is eigenlijk wat het hele concept dat gebaseerd is op het ‘Litoral Combat Ship’ van de lokale marine (en een beetje van 007 toch?). Eerlijk oordeel; ik haal het er niet uit. Deze wijzers zijn een soort van inde vorm van het schip, maar ook weer niet. Of niet genoeg om het concept duidelijk te maken. Daardoor komen de andere delen ook niet samen als concept, alhoewel ze op zichzelf mooi zijn. Een verder minpuntje wat ik moet noemen is dat ik de kwaliteit van de wijzers duidelijk minder vind dan die van de rest van de onderdelen. Ze zijn te dun en lijken gestanst. En dan doet de blauwe glanzende lak van de wijzers (en de GMT ring) ook nog iets goedkoop aan.

Draagbaarheid
Dit gedeelte heeft me verrast. Toen ik vooraf de specs zag van het horloge en in het bijzonder de afmetingen had ik m’n twijfels. Ik heb dunne polsen en meestal vind ik het bij 40mm wel mooi geweest. Deze gaat daar dik overheen. Maar op de pols ziet het er ineens heel anders uit. Om te beginnen is de wijzerplaat best klein in diameter met alle ringen er omheen. Maar de duikring die voor het oog de diameter van de kast bepaalt is ook weer wat smaller dan de kast zelf. Maar wat denk ik het horloge het laatste beetje kleiner laat ogen en tegelijk ook heel fijn draagbaar maakt is de kast. De vorm mag dan geïnspireerd zijn op de vlakken van een stealth schip, in de praktijk is het een mooie moderne kastvorm die het geheel minder log maakt en de toch forse maat van 43.5mm verhult. Hij ligt daardoor wat vlakker op de pols wat ervoor zorgt dat hij comfortabel draagt en minder massief voelt.

Dus fijn draagbaar op de pols. Maar wanneer doe je hem om? Ik moet zeggen dat dit weer een minpuntje bloot legt. Door de combinatie van modern strak, duikring en op rubber, en heel druk is het zeker geen GADA horloge. Het is echt een sportief ding wat lekker past bij een bezoekje aan de sportschool, een middagje op de bank, een potje tennis of iets anders actief. Maar het moet niet te ruw worden, want die mooie damascus kast wil je niet krassen (het is immers geen titanium). En dat sluit eigenlijk ook deskdiven wel uit, want die gesp is van hetzelfde spul. En eigenlijk vind ik het ook niet iets voor in de kroeg of bij nettere kleding. Dus ondanks de fijne kastvorm wel echt een horloge voor erbij.

Beste en minste eigenschap
Wat me echt tegen blijft vallen na 2 weken zijn de wijzers. De vorm mist doel (pun intended), ze zijn te fragiel en de lak is het ook niet. En door het drukke geheel ook nog eens niet heel goed afleesbaar. Jammer, maar in theorie door de fabrikant makkelijk op te lossen met een nieuwe wijzerset :man_shrugging:t3:

Het beste vind ik toch die fijne kastvorm. Hij doet me wat denken aan de nieuwe Seamaster. Die oogst welliswaar nog niet veel lof. Maar na deze ervaring ga ik er toch eens één passen denk ik. Het is een soort moderne versie van een Seiko Turtle kast. Op de foto oogt het apart en groot, maar in het echt werkt het gewoon.

Final thoughts
Ik verwachte een aziatisch horloge wat misschien een beetje een ali-allegaartje zou zijn. Samengesteld uit beschikbare onderdelen zoals vaak bij kleine nieuwe merken in het betaalbare segment. Maar ik ben positief verrast met een goed samenhangend geheel wat duidelijk en doelgericht lijkt te zijn ontwikkeld voor/door Revelot. Het stealth schip concept komt niet goed uit de verf, maar dat maakt me eigenlijk niet veel uit. De kwaliteit is heel solide op de wijzers na en de kastvorm overtuigd. Maar hij is wel echt te druk. Als ik kon kiezen zou ik er eentje bestellen in titanium met de meteoor dial, en zonder de glanzende blauwe lak. En een beter wijzersetje. Maar de conclusie is dat ik er in de juiste samenstelling er wel één zou bestellen, dus dat is gewoon een hele solide :ok_hand:t3: voor deze fiffer met een veel te lange naam :grin:

Dat was het voor mijn tijd met de Revelot. Morgen wordt hij met de hand bezorgd aan huize @Cav voor weer een nieuw avontuur. Dank en hulde aan TS voor de gelegenheid en de leuke ervaring. Keep up the good work! :pray:t3:

Oh, en nog even de verzoekfoto:

12 likes

Wow, dat is me een review van jewelste. :clap:t3: Ik zal vooral foto’s maken en hem vergelijken met mijn Seiko’s, waaronder een Turtle, en de door jou aangehaalde Tudor, maar ook met enkele quirky horloges.

Tot morgen! :pray:t3:

Met @Knoopje413 ben ik al in contact, dus we zitten op schema. :muscle:t3:

2 likes

Ja dat is dan weer niet mijn sterkste kant, dus dan moet je ergens mee compenseren hé :grin:

Tot morgen!

2 likes

Prima foto’s toch? Geeft een goede indruk zo, ik word wel nieuwsgierig.

2 likes

@R_B bedankt voor de gezellige kennismaking, erg leuk om je te ontmoeten en top dat je langs wilde rijden.

@marnixmoed wat een ontzettend leuk horloge heb je uitgezocht, je hoort over een paar dagen mijn volledige ervaring, maar de eerste indruk is positief. En dit Fiffer concept is goud! :pray:t3:

6 likes

Nog even voor de administratie:
De Fiffer kwam vandaag in perfecte staat vanaf @R_B naar mij. Compleet met doos, boekje en bootje. Met twee originele rubberen bandjes en zijn fraaie Ingersoll “Flieger” band als toevoeging. Alledrie de sets met eigen pins.

Ik heb er alvast twee pins bijgedaan met een wit- lichtblauw gestreepte Nato.

5 likes