Fiffer: Casio Duro

De ervaring met de Duro was heel goed,

Het voelt echt aan als een duiker, bouwkwaliteit is zeker goed en de looks zijn tof. Heb er zelfs complimenten op gehad van meerdere collega’s.

Ik zet hem zeker op mijn wishlist maar ga niet uit mijn weg voor er eentje aan te schaffen, heel leuk dat ik hem zo kon testen. Nu weet ik hoeveel waarde ik eraan zou willen geven.

Wel ontdekte ik dus een nieuwe “opening” in mijn collectie, ik heb geen Quartz duiker en de ik doe hem om de pols in volle haast en hoef geen opwinding of seiko-shake te doen heeft zeker zijn voordelen.

5 likes

Heerlijk is dat inderdaad.

En voor alle nieuwe Duro fans, hij is er ook in zilver

Edit: het is alleen een zeldzame rakker.

2 likes

Maar waar aan te komen? En hoe is die rubberen band?

1 like

heb er al een toevoeging bij gezet, deze is namelijk zeldzaam. Deze kwam samen uit met de zwarte destijds, alleen was die wel 2x zo duur. Door tegenvallende verkopen is hij maar kort op de markt geweest. Maar absoluut de moeite waard, in het echt is die wijzerplaat echt prachtig!!
Af en toe zie je ze voorbij komen op de veilingsites.

1 like

Dit is een zuludiver rubber band. Goede kwaliteit maar wel stug. Hierdoor geeft het enorm vertrouwen dat er niks zal gebeuren maar het voelt daardoor niet zo comfortabel. Ik vindt het geweldig maar kan me voorstellen dat iemand dit niks vind. En er zit een heerlijk geurtje aan :grin::grin::grin::grin:

1 like

Ik kreeg een week geleden ongeveer de Casio Fiffer van Owen die bomb proof verpakt was, welke ik vandaag naar @Blauwbeer heb gebracht. Even kort langs brengen is er bij Chris niet bij… Dat is niet erg, was erg gezellig! Grappig feitje, ik heb 2 jaar terug aan Chris zijn eerste automatische hoogte verkocht, maar wat een fantastische, mooie, gebalanceerde, niet alledaagse collectie heeft hij tegenwoordig :heart_eyes:! Erg gaaf om te zien, en excuses als ik je heb aangestoken, maar volgens mij heeft het hele forum je daarbij geholpen! Nu mag hij de Casio Fiffer proberen. Veel plezier er van!

Maar wat vond ik nou van de Fiffer, nou daar kan ik kort en krachtig over zijn. Ik vond hem, zeker prijs technisch, erg leuk. En mooie zwarte sunburst ( @RLC ik zou de R. OP in zwart laten voor wat het is en voor deze gaan, weg verdriet van 1 september), de maat lijkt heel groot, maar valt op de pols heel erg mee. De korte lug to lug zal hierbij zeker helpen en de bezel draait beter dan menig duurder horloge. Kortom gaaf ding!

Tot slot wil ik @WernerManuel bedanken voor het te leen stellen van deze Fiffer, erg gaaf en er zitten nu 2 banden bij de Casio met dank aan @Mafkees

7 likes

Ik heb deze ooit gehad. Top horloge! Zeker voor zijn prijs. Kun je geen buil aanvallen :sunglasses::+1:

2 likes

Dit is de positieve benadering. Ik vermoed dat sommige anderen meer op de lijn “er is geen lijn in zijn collectie te ontdekken” zitten. :grin:

2 likes

Ik heb een hele zwik Casio’s gehad en ben met je eens, dat zij geweldige kwaliteit leveren voor een spotprijs, meestal roestvrijstalen kasten (ben niet zo van de plastic kastjes) en goede quartz uurwerkjes. Inmiddels heb ik alleen nog maar G-Shock MR-G’s, een paar stapjes hoger en meest automaten en solar horloges. Casio is ook mijn instap geweest in de horlogehobby, hoewel ik daarvoor Seiko, Citizen, Timex, Lorus e.d. merken als enige horloges heb gehad.

Ik kreeg net bericht dat ik de volgende ben dus het horloge komt mijn kant op … ben benieuwd.

Van het weekend had ik al bijna een duikhorloge nodig … zo veel regen in Zeeland maar gelukkig hebben de dijken het gehouden en zijn we geen openlucht zwembad geworden :grin:

2 likes

Ah, weer een zeeuwse broeder gespot op het forum!

1 like

Ook mijn duiker is getest hier in Vlissingen😆

1 like

De Casio is inmiddels in Zeeland. Ik heb hem maar heel kortstondig gedragen.
Het horloge werd dus gebracht door @Phoenix.bas, wat al leuk was omdat hij ooit het eerste lid was van wie ik een horloge kocht, een heel fraaie Orient Bambino. Die is later geflipperd omdat de doos te vol werd en ik wat andere horloges wilde kopen.

Bas hoefde geen koffie want had al liters op op het werk, maar bleef toch twee uur gezellig ouwehoeren. Zoals dat meestal gaat als je een HF-lid op bezoek krijgt. In die zin was het meedoen aan de fiffer al geslaagd.

En tja, het horloge. Ik heb ooit een Vostok gehad (ook al verkocht, maar ik kan tot mijn stomme verbazing mijn eigen verkooptopic niet meer vinden) maar verder ben ik niet bekend met duikers.
Bas overhandigde het horloge op blauwe nato. Dat vond ik niks, maar gelukkig had @Mafkees de bond-nato nagestuurd, zodat ik het horloge daar op kon zetten.

Dus ik hem enthousiast op de Bond gezet. Prikte dat ding steeds in mijn pols. Wat was dan nou weer? Een naad van het bandje stak een beetje uit en dat veroorzaakte dit ongemak. Ik ging met mijn twee linkerhanden in de weer met een afbreekmesje, en dat gaf enige verlichting toen ik hem daarna omdeed. Maar toch voelde het bandje niet fijn. Toen dacht ik wat interesseert het mij ook. Ik ga lekker de rebel uithangen en draag die duiker op leer.

Even gezocht in mijn bandjesmap. 22mm is de lugmaat. Ik had wel wat zwarte rallybandjes, maar ja, zwart op zwart. Boring. En een racestrap op een duiker… waarschijnlijk zou dat scheve gezichten geven. En dus:

TADAA! :partying_face: :see_no_evil:

Een frisse kleur, en volledig ton sur ton met wijzers en indices. Wat wil een mens nog meer?
Maar ja.
Leuk, die zwaardvis op de dial, ik waardeer dat soort details. En een fraaie secondewijzer. Maar de kast is maar liefst 44mm. En ik heb 16,5 polsen. Ik heb nog nooit zo’n groot horloge gedragen, zelfs de CCCP (verkocht) was nog een millimeter kleiner.
Ik heb hem twee dagen gedragen, alleen binnenshuis. Maar voor mij is dit het niet. Hij past ook niet in mijn collectie, ook al is die

om niet te zeggen

Wat ik altijd al dacht is voor mij waarheid gebleken: zwarte dial + zwarte duikring =

Dus dat enorme gedweep dagelijks met hun Rolex van al die Submarinerbezitters …

Jullie begrijpen het al, dit was gewoon niet mijn smaak. Hopelijk heeft @Oystein er meer plezier van.

Okay, dat was dan de vierde fiffer die ik in bezit heb gehad. De Seagull vond ik zo leuk dat ik er eentje heb gekocht, de Solo White vond ik zo raar dat ik nog steeds zit te broeden op een recensie, de Seiko 5 vond ik vreselijk lelijk en de Casio Duro is gewoon niet mijn soort horloge. Over enige tijd de Brunmontagne (officieel geen fiffer, maar zelfde idee), die ik uit handen van onze eigen fifferkoning @marnixmoed ga ontvangen. Dat horloge gaat me hoogstwaarschijnlijk meer bekoren.

Oystein, Galf, Ari, JayJayVo en allen die nog volgen, veel plezier met de Casio, benieuwd hoe jullie hem vinden!

8 likes

Jij moet nog een keer zo’n Big Black en Ceramic submariner gaan proberen.

Ging het daar niet bij de dagbrakers over? :thinking:

image

3 likes

Nadat ik vorige week van @Blauwbeer de Casio Duro heb ontvangen heb ik er de afgelopen week veel me gelopen en indrukken mee opgedaan.

Maar laten we bij het begin beginnen:

Ik kreeg een mooi klein en doosje binnen waarin naast het horloge nog een extra Nato zat en nog een extra kadootje … :+1:

De donkerblauwe Nato vond ik al erg goed staan dus heb de grijs/zwarte in het plastic laten zitten.

Het was duidelijk dat het horloge groter draagt dan mijn andere twee horloges.
Mijn collectie is nog niet veel en een duiker is nog wel iets wat een leuke aanvulling zou kunnen zijn vandaar dat de Casio Duro zeker welkom was voor een 1e indruk.

Thuis aan het werk:

Wat vind ik er dan van … waarmee kan ik het vergelijken ??
Omdat ik nog nooit een duiker heb gehad kon ik de Casio alleen vergelijken met wat ik al had, mijn Stowa Flieger en de Wolbrook Worldtimer.

Om het verschil in kast dikte te zien even de Nato’s verwijderd voor een zuiverder vergelijk.
Op de foto’s is het wellicht niet heel duidelijke maar tijdens het dragen merkt ik wel verschil dat door de dikte dit horloge eigenlijk nooit onder je mouw van je overhemd verdwijnt wat ik met de andere twee horloges meestal wel heb.
Met de Casio loop je dus altijd zichtbaar met je horloge om en de gepolijste kast van de Casio valt wel meteen op en geeft een duidelijke “aanwezigheid” op je pols.

Ik merkte op een gegeven moment dat de datumwisseling midden op de dag gebeurde dus heb het horloge 12 uur vooruit gezet. Het is een screw-down kroon maar het opnieuw dicht draaien moet je best moeite voor doen om die kroon weer op het schroefdraad te laten pakken.

Verder kwaliteitsindrukken:
Voor het geld is het zeker een heel goed horloge, de dial is verder wel rustig en iets te simpel om mij aan te spreken.
De bezel ziet er verder basic uit met gedrukte schaal. De indices op de bezel zijn natuurlijk mooier als ze gegraveerd zijn maar snap wel dat je niet alles kan hebben voor dit geld en dat zal ik waarschijnlijk in mijn beperkte budget niet gaan vinden.

Wat ik verder wel ontdekt heb na ondertussen vele duikhorloges online te hebben gezien dat ik voor mezelf een aantal triggers heb waar ik op afknap.

1. Een duiker moet altijd minimaal 200m/20 bar rating hebben
  2. De bezel moet een toolwatch uitstraling hebben, dus de grip gemachined i.p.v. gestampt
  3. De bezel moet strak (uniform) zijn dus geen “versiersels”
  4. 60 minuten schaal op de bezel met 15-20 min met minuten markering of niks … geen muniten markering over de hele 60 min.

Op punt 1, 3 en 4 scoort de Casio goed.

De punten 2 en 3 hebben hiermee te maken:

Met punt 2 bedoel ik de twee linker duikers met wat ik een goedkopere uitstraling vind hebben alsof de bezel vertanding gestansd is o.id.
De twee rechter horloges zien er wel “gemachined” uit en zo hoort het ook :wink:

Punt 3 zijn o.a. de bezels van de Citizen NY0040 waar de vertanding niet doorloopt over heel de bezel.
En de sommige Orient duikers hebben ook dat de bezel op de 5 - 15 - 25 - 35 - 45 - 55 min markering een iets andere vorm heeft waardoor er een inkeping ontstaat in de schaal verdeling.
En de Orient voldoet ook matig aan punt 2.

Ik weet heel goed wat ik wil maar dat nu toe alleen als desk-research maar een echt horloge bevestigt nu wel wat ik al wilde.
Ik heb al eens zitten loeren op de Citizen Promaster Eco-Drive BN0190-?? van hierboven (meest rechtse afbeelding) maar de diameter van >44 mm twijfel ik nog over. Wanneer komt deze als fiffer ??

Ik heb nog even in de garage de bouwlamp erop gehad om de lumen te laden en direct een foto en ca. 3 minuten later. De Casio doet aardig mee maar legt het wel af.

Wie is er nu aan de beurt ?? … @Galf ? … ik zal hem een PM sturen voor zijn adres.

Nog bedankt voor degene die deze fiffer mogelijk heeft gemaakt :+1:

6 likes

Graag gedaan! Leuk om te zien dat jullie er iets aan hebben!

Vandaag is het horloge doorgestuurd aan @Galf

1 like