Fiffer Solo White (2019)

:wink::v:

:see_no_evil:

Shhhhht… :shushing_face::shushing_face:

Nop het is niet the One watch to rule them all

[Link]https://a1.amlimg.com/MzUyMWVmMDYzMTQ0MTI0ZTg4MzgyNjc2YzJhMGQzOWYd3hbkDlNcYTJc0JCkyyT2aHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vZWNjOTVlMDgwYjhhZTliN2U2ZDM5MTY0NjkwMWFjZDI1YjYyYTJhOThiN2VkM2ZhMmFjOTk3OGEwZjc5NzQ2YS5qcGd8fHx8fHw0MjF4NTI1fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg[/link’]

:wink:

Het is in ieder geval fout goud… :joy:

1 like

Tja, dr waren er n hoop die daar om vroegen :see_no_evil:

1 like

Hmmmm ben nieuwsgierig! :thinking:

Het was me een flinke trip geworden. Zoals jullie al hebben kunnen lezen, wisten bepaalde leden dat de reis door het binnenland van Cambodja ging, gevolgd door een genieperige grensoversteek, waarbij de Fiffer Solo White verborgen op een plek dat het daglicht nimmer ziet, hierdoor vrij van invoerheffingen het land is binnengesmokkeld. En dat verborgen plekje had flink te leiden, aangezien de Solo een heeeeeele dikke pil is.

Wat ik wel niet allemaal over heb voor mijn mede forumleden en heb moeten doorstaan.

Nou ja, soort van dan…
:wink:

Zo spannend ging het er gelukkig niet aan toe. Ik was vroeg aangekomen en hoopte geen douaniers aan te treffen. Dat geluk had ik helaas niet, aangezien m’n koffers niet heel vlot op de band stonden.
Gelukkig stond er maar 1 man, en die had op de vroege ochtend geen zin om zo een berg aan bagage door te moeten ploeteren, of hij zag aan mijn goudeerlijke blauwe ogen dat ik een brave vogel ben…

Eenmaal in Nederland kon ik pas wat meer het horloge dragen. Mijn schema was namelijk dusdanig druk, dat ik pas op de 1 na laatste dagen het horloge kon ophalen. Helaas was Thomas die dag niet aanwezig om het horloge te overhandigen. Gelukkig werd ik opgevangen door een medewerkster en een horlogemaker die me nog wat over het horloge vertelde.
Zoals je al hebt kunnen zien is het een dikke klatser. Er zit echt een flinke dome over de wijzerplaat heen. Die is zelf al 8mm hoog, en de bolle wijzerplaat heeft een dikte van 15,6mm. En dat voor een stalen kastje met 40mm doorsnee.

Door het glaasje heen is de enigste wijzer die het horloge heeft zichtbaar. Juist ja, het is een Einzeiger geworden. Hence z’n benaming Solo. Heeft dus niks met Han van Star Wars of vh forum te maken :wink:
Ik vind n Einzeiger wel n apart iets, omdat ondanks de gelijkenis met n normaal horloge zeer groot is, het aflezen toch ff anders is. Wellicht dat ook n groot deel vd leden geen Einzeiger heeft (gehad). Tel daarbij het aparte ontwerp bij op. En zodoende kwam de herinnering aan deze Solo, waar ik vorig jaar al ontwerp foto’s van had gezien, weer naar boven toen ik t lijstje doornam met wensen voor mn Fiffer voor 2019.

Er is ook een zwarte uitvoering, maar ik vond wit wel goed passen bij een beetje oubollig uitziende wijzerplaat en wijzer. De wijzer heeft mooie golvende lijnen en volgt de gigantische bolling van de wijzerplaat. Ik vroeg nog even voor de zekerheid aan de horlogemaker of die bolling in de wijzer en plaat optisch bedrog zijn door het zeer hoog gebolde glas. Maar nee, ze zijn echt zo bol.
Achteraf gezien wel benieuwd hoe ze het uurwerk dan op zn plek hebben weten te houden. Normaal zit ie met een spacer ring vast op zn plek. Die vangt wat kleine spelingen met de kast op. Maar bij dit horloge gaat dat niet 123.

Het uurwerk is trouwens n Belarus handopwinder met 34-38 uur gang reserve. Opwinden gaat verrassens soepel en licht. Bovendien is ie binnen no time ‘vol’.
Fijn dat er voor n handopwinders is gekozen. Vind ik wel passen bij zo n horloge. Geeft beetje dat ouderwetse gevoel.
Nauwkeurigheid schommelt tussen de -5 en +35 per dag. Best veel, maar door het ontbreken vd seconde, minuten wijzers, en de schaalverdeling op de wijzerplaat valt dat allemaal niet zo gauw op.
Die is overigens per 10 minuten afleesbaar. In de praktijk betekent dat voor mij in dit geval dat als t klokje meer dan 10 minuten per maand afwijkt t pas opvalt. Want heel nauwkeurig de tijd aflezen zit er niet bij. Met wat betere ogen kun je misschien nog een schatting doen v 5 minuten. Maar tja, als we tegenwoordig de tijd nauwkeurig willen weten, staat ie overal om ons heen wel weergegeven. Bovendien heeft zo wat iedereen wel zn mobieltje bij zich.

In t begin was deze ene wijzer erg wennen, maar op vakantie waren er eigenlijk weinig momenten waar t v belang was om te weten of het nu 11:58 of 12:02 was. Ergens rond 12 uur eten was meer dan zat.
Anders zou t zijn als je de trein ofzo moet halen. Dan is n nauwkeurige tijd weergave wel zo prettig. Dus ik zou niet zeggen dat t de ideale vakantie horloge is. Bovendien is t horloge zo waterdicht als n blik met koekjes: paar regendruppeltjes houdt ie wel tegen, maar dompel m niet ergens in.

Daarbij komt dat t (kunst?)lederen bandje vermoedelijk niet waterbestendig is. Kwa kleur vind ik t wel goed passen bij t horloge. De kast en hardware vd band zijn bead blasted, wat m n tool uitstraling geeft. De kleur vd wijzerplaat vind ik ook mooi gekozen. Iets v gebroken wit.ofzo. het draagt samen met die.sierlijke Arabische cijfers bij aan de uitstraling v iets ouderwets.
Waar k niet helemaal uit ben is dat gebouw op de achtergrond. Vermoed dat het iets met het ontwerp van het ontwerp te maken hebben.

En een echte Fiffer herken je natuurlijk aan

Just kidding, een Fiffer is gewoon een horloge die gefifferd wordt. Maar persoonlijk vind ik het wel meer bijzonder als het er op staat.
Bovendien schijnt het soms een heeeeele nuttig alibi te zijn:



:wink:

Al met al best n geinig klokje. Het ontwerp schreeuwt om n opmerking v anderen, positief dan wel negatief.
En leuk om es n keertje te ontstressen. Maar ik zou een einzeiger niet graag als daily wear willen. Enerzijds dat ik met mn slechte oogjes nog minder nauwkeurig de tijd af kan aflezen. En bovendien mis ik de minuten EN seconde wijzer. Vind t wel fijn om te kunnen zien dat n horloge loopt.
1 negatief puntje imho is het gebruikte materiaal vd dome. Ik ben er redelijk voorzichtig mee geweest, en toch zich er ergens bovenin op t mineraalglas al n krasje. Als t plexi glas was, kon dat zelf nog weggeboend worden. Bovendien kan plexi beter tegen stoten. Ik heb er toch wat vrees voor dat t mineraal n keer bij n tikje barst.

Enfin, voor zo ver mijn ervaring met deze aparte eigenzinnige einzeiger.
Morgen… ik bedoel vandaag gaat ie mee naar de Rikketik. Hij gaat dan een poosje op bezoek bij @Spierbundel. Ben benieuwd naar zijn en jullie ervaringen.

Laat het Solo Fifferen maar beginnen!

15 likes

Nah!

:x: Ongeschikt

Hell no!

Mhhh, stiekem gedoe!

“The one watch to rule them all” ? Dream on

image

image

2 likes

Een dikke Einzeiger! :blush:

Dit horloge gaat een hoop reacties uitlokken bij de dragers waar hij gaat passeren! Gave keuze!

1 like

Zoooo, wat een review meteen! Leuk verhaal en leuk dat het een ‘solo’ is geworden, dat was mijn voorkeur. Ik ben heel benieuwd! Mischien dat ik er straks al een blik op kan werpen.

1 like

Daar zou ik mee uitkijken met kras gevoelig mineraalglas…

6 likes

Hahahaaa, jij bent wakker! :joy::joy:

2 likes

Zo dat is zeker een dikke klatser! Ben benieuwd hoe dat draagt.

De klassieke uitstraling van de wijzerplaat vind ik op het eerste gezicht erg mooi.

Nog gevraagd of die bolling van het glas en de wijzerplaat een functie heeft? Of is het puur esthetisch?

In ieder geval weer een mooi verhaal en een aparte nieuwe Fiffer!

1 like

Héél apart die gebolde wijzerplaat en een bijzondere keuze; ongetwijfeld meest excentrieke Fiffer to date!!! (En daarmee een geweldige keuze!)

Let the fiffering begin!!! :sunglasses:

2 likes

Gaaf hoor! Echt weer eens iets anders. Mag ik mezelf op de lijst zetten zoals voorheen of doe je dat dit keer zelf?

2 likes

Leuk ding! Nu nog in het echt.

1 like

Dit is het lijstje en volgens mij mag je jezelf er gewoon weer opzetten. Ik ben alvast zo vrij geweest. :wink:

:point_right:Spierbundel
Jaroen
Thijsie
W.E
Chlorophyl
wilfox
denvro
Blauwbeer
Alcos
SeikoFrank
Jarl
Eddio
Sjerome
Galf
CDG
RBK
GiveMeYourDough
Spooler
NielsV
Sjoerd_K

3 likes

Jawel, namelijk uitlokken v zoveel mogelijk reacties bij omstanders :wink:

1 like

Thanks, ik zag hierboven een aantal keer dat marnix het zelf deed vandaar dat ik het eerst ff vroeg

3 likes