Fietsen en fotograferen tegelijk is toch lastig, maar het is dan ook een actionshot ![]()
Nog eentje met iets meer aandacht dan:
Fietsen en fotograferen tegelijk is toch lastig, maar het is dan ook een actionshot ![]()
Nog eentje met iets meer aandacht dan:
Dat is juist het leuke ervan
Aha… dus zo smeer je het uurwerk ![]()
Mijn tijd met de Fiffer zit er weer op ![]()
Ik heb al een jaar of 2 met het idee rondgelopen om een 1521 aan te schaffen, maar ik merkte dat ik mijn grotere horloges (zeg >41mm) bijna niet meer droeg.
Dus toen deze Fiffer 5 maanden geleden aangekondigd werd heb ik me meteen ingeschreven, daarbij heb ik dan ook plechtig met mezelf afgesproken dat ik geen 1521 ging kopen totdat ik deze geprobeerd heb…
En ja zoals de meeste voornemens op HF is deze ook niet gelukt, want er zijn ondertussen al twee 1521s in huize TKH.
Vandaar dat ik heb besloten geen twee weken maar één week van de Fiffer te genieten, zo krijgen de andere mensen sneller de kans om aan de beurt te zijn.
Nou daar gaan we, er stond een giga doos klaar:
Eens spieken wat erin zit:
Damn wat een pak banden zit erbij zeg!!
Eerst welkom heten in de familia ![]()
Dan het autistische trekje uitvoeren wat ik met elk horloge doe, de timegrapher:
Hij loopt iets achter, heb helaas niet in alle standen foto’s gemaakt maar in de praktijk kom ik uit op ongeveer 12-15 seconde verlies per dag. Niet onoverkomelijk maar was het mijn eigen horloge geweest had ik hem iets bijgeregeld.
Dan gaan spelen met de UV lamp om de lumen eens te proberen, daar draait het natuurlijk allemaal om bij dit horloge!!
Wow dat is wel gaaf ![]()
Wat? Vier wijzers? Oh nee dat is de schaduw ![]()
Het oranje knalt er wel af als je de UV lamp erop zet:
En grappig hoe verschillend het drietal er uitziet qua lumen
Daarna een andere band erop, deze kreeg ik toevallig dezelfde dag binnen voor mijn blauwe 1521:
Maar het grootste deel van de week heeft hij toch op rubber gezeten, dan draagt hij het lichtst en gezien de vele gebruikers is dat ook wel lekker afwasbaar ![]()
Vanochtend als afsluiting een rondje mee over de singletrack, gevolgd door een kleine fotosessie:
Daarna het horloge even goed afgewassen en netjes terug in zn bedje gelegd voor de volgende gebruiker. Vanmiddag geef ik hem af bij stadsgenoot @Chlorophyl, die mag er op zijn beurt van gaan genieten ![]()
Als laatste nog mijn bevindingen van deze knapperd, gezien het formaat draagt de Von Buren kast super comfortabel en oogt veel kleiner dan de afmetingen zou doen vermoeden. Eigenlijk ben ik zeer allergisch voor horloges waar de kroon niet op 3 zit maar op de een of andere manier werkt het hier wel. De wijzerplaat heeft afhankelijk van het licht een wat meer cremekleur of is ineens spierwit, dat geeft toch wel wat levendigheid aan de anders wat fletse plaat.
De oranje accenten maken veel goed, want eigenlijk hoort een Squale natuurlijk wel iets oranjes te hebben.
Ik denk dat ik wat meer onder de indruk was geweest als ik niet al 2 dezelfde horloges in bezit had met een echt levendige wijzerplaat, maar acht de kans toch groot dat de full lume uitvoering nog eens in de verzameling komt… maar aan de andere kant zo’n titanium Master is ook wel iets bijzonders of een Matic of of of of zooooveel keuze, misschien wordt het wel ooit een heel Squale museum ![]()
Aan @Petteflet en anderen die dit mogelijk hebben gemaakt een zeer grote dank voor dit geweldige initiatief en ik ben blij dat ik hem een weekje als “de mijne” heb mogen beschouwen. Voor nu mag hij op naar het volgende avontuur!!
Leuk verhaal weer, mooie fotos ook! ![]()
![]()
![]()
![]()
Ik volg de Fiffer met plezier !
Weer even de actuele lijst. Nadat ik die heb gehad mogen jullie het zelf doen.
Bakelse bossen?
Yes! Daar woon ik praktisch naast ![]()
En met deze kan ‘superman’ gerust n duik nemen ![]()
Al een paar dagen omgehad. Ik wou hem proberen vanwege de maatvoering maar hij ligt prima op de pols. Hij is wel beduidend dikker dan de BB54 die ik normaal draag maar het draagt heel comfortabel. Dit is niet de uitvoering die ik zou willen maar in het echt is het toch wel mooi met die witte wijzerplaat. Ik hou hem nog een paar daagjes om!
Ik sla even over als je het niet erg vindt. Beetje fris! ![]()
![]()
Zojuist het horloge overhandigd gekregen van @Chlorophyl. Bedankt!
Eerste impressie komt, daarna vergelijk met andere horloges, omdat het kan ga ik de accuratie bijhouden en na 1 week gaat het naar @Jos.
Eerste impressie:
Heel fijn om de pols wat ik niet had verwacht met die dimensies. Ik heb wel vaker een horloge met 48mm lug to lug gehad die ik niet mooi vond uit zien op mijn pols. Doordat de lugs van de 1521 best heftig ronden draagt het geweldig en oogt het niet te groot.
Ook een punt, de kroon op 4 zorgt er ook voor dat het geweldig draagt. Maar het zit erg goed weggestopt waardoor het lastig kan zijn om de tijd te verzetten.
1 minpunt misschien:
Ik had verwacht dat die een meer stevige klik zou hebben met het draaien van de bezel. Het doet het en het klikt, maar er is wat speling merkbaar. Het gevoel van klikken voelt iets aan de holle kant. Niet wat ik had verwacht van een horloge van deze prijsklasse.
Verder is te zien dat het horloge inderdaad goed gebruikt is met als grote beschadigingen een buts op de bezel en een kras op de linker onder lug.
Een beetje gespeeld met de bandjes en de hond was nieuwsgierig:
Nog een wristshot:
De gehele inhoudt:
Waar het mee vergeleken gaat worden:
Even buiten geweest de Fiffer. Wat vuurwerk rook laten opnemen.
Even de jongere generatie geleerd hoe een bezel van een duikhorloge gedraaid moest worden.
Maar dat kan beter!
De accuratie na 1 dag. Tijdens het dragen lijkt het horloge ongeveer 4.5 seconde per dag te verliezen.
Ik heb even de ervaringen van de voorgangers van de Fiffer zoveel mogelijk proberen te lezen. Ik ga mijn best doen om niet in herhaling te vallen.
Het is nu wel duidelijk dat het horloge erg goed bevalt om de pols en dat het horloge niet perfect op tijd loopt.
Leuk om te zien dat het eerst een andere koffer en andere banden had. Door @Tijdspraak heeft het een hele andere vorm heeft gekregen. Toen ik alles ging bekijken voelde het als een Squale unboxing. Daarvoor wil ik @Tijdspraak wel even voor bedanken.
Ook ik hoef geen lumeshots meer te doen dankzij @TKH. Het is wel duidelijk dat de Squale leuk oplicht.
Interessant om te zien dat de Timegrapher die waardes geven. In de praktijk zal moeten blijken wat het doet in 1 week wanneer ik mijn laatste tijdcheck ga doen voordat ik het doorgeef.
Wat ik wel wil doen is het vergelijken met 2 horloges die ik heb die in de buurt komen van de Squale. Mijn eerste mechanische horloge was een SKX007 die ik nog steeds in bezit heb. Door de vele overeenkomsten perfect voor dit vergelijk. Daarnaast ook de Sinn 104. Was ooit mijn grail (zo veeleisend ben ik niet, ik hoef geen Rolex grail of een horloge waarmee je een huis mee kan kopen) en toch wel mijn favoriete horloge.
Wanneer ik een horloge krijg, time ik met een app hoe het loopt in de praktijk. Ook leg ik het soms neer op andere posities en laat ik het over nacht lopen en time ik het in de ochtend weer. Zo ook gedaan met de SKX en de 104 in het verleden. De Fiffer ontkomt hetzelfde lot niet.
Hier onder wat specificaties bij elkaar verzameld:
Ik had ooit de SKX voor €160 gekocht in 2017. Het is belachelijk dat het nu zo duur is. Voor €665 vind ik het geld niet waard, hoe iconisch het ook is.
De Sinn 104 had ik ooit van een zeer gewaardeerd forum lid gehaald voor een hele schappelijke prijs ver onder list in nieuwstaat (als je mee leest, je weet wie je bent, ik ben je nog steeds dankbaar).
Het is erg leuk om te zien dat alle horloges keurig op tijd lopen gezien de toleranties.
En dan om de pols:
Ik had ooit gehanteerd dat de max lug-to-lug persoonlijk op 47mm zit. Dit is gebaseerd doordat ik ooit een 48mm duiker had en vond dat het te lomp uit zag zien om mijn pols. De Sinn 104 is 47mm en paste voor mijn gevoel perfect. Maar deze mening is bijgedraaid.
Het draagcomfort van de SKX wordt bepaald door de band. De lugs zijn aanwezig, het curved naar beneden maar het raakt amper de pols. Voornamelijk de screwback raakt de pols maar dit zorgt er niet voor dat het horloge op 1 plek blijft om je pols. Voelt een beetje aan als een hockeypuck om je pols.
Dat is bij de Sinn 104 anders. De lugs zorgen ervoor dat het horloge goed om de pols blijft liggen. Dit zit ideaal. Bij de Squale is dat nog fijner.
Hockeypuck:
Squale 1521 - Sinn 104:
Van de drie horloges, draagt de Squale in eerste instantie het best en het fijnst. Na een tijd dragen is mijn persoonlijke bevooroordeelde mening dat de Sinn toch beter valt. Ik vermoed dat het komt doordat de Sinn platter is. Nadeel is wel de kroon die uitsteekt waar de Squale geen last van heeft.
Dit neemt absoluut niks af van het draagcomfort van de Squale 1521.
De overduidelijke laatste plaats in draagcomfort van de drie is dus de SKX007.
In de loop van de week zal er nog wel wat foto’s komen van de Fiffer en komt er uiteindelijk een eindreview.
Leuk verslag en vergelijking! ![]()
Hoe kom jij trouwens aan die nieuwprijs van
voor een SKX007? Voor zover ik weet, wordt deze al een aantal jaren niet meer nieuw geleverd.
Overigens, in defense van de SKX (heb er zelf ook meerdere gehad), ik zou die prijs nog steeds niet heel idioot vinden, voor een professioneel duikershorloge. Sowieso heeft dit horloge, volgens mij, nooit voor de door jou betaalde 160 euro bij Nederlandse AD’s gelegen. Daarnaast denk ik dan, zo lang we lachend bijna 7K betalen voor een Omega Seamaster, vind ik een prijs van nog geen 700, voor een horloge dat hetzelfde kan, nog niet zo gek. Ik blijf het bijzonder vinden dat voor sommige horloges men extreem ‘prijsbewust’ is en voor andere totaal niet.
Maar goed, horlogegekkies blijven bijzondere mensen. ![]()
Ik had mijn SKX007 nieuw gehaald op CreationWatches. Bedrijf komt volgens mij uit Singapore. Destijds was ik zeker prijsbewust, nog erger dan nu.
Vandaar dezelfde bron gebruikt, natuurlijk wel op voorraad. Op Monsterwatches was het volgens mij ook rond €600, niet op voorraad.
Maar het klopt. Ik ben absoluut niet eens bewust wat de prijs waren voor de SKX in NL.
Dank voor de lof, maar ik had de fiffer op dat moment in bezit. Alle lof dus naar @Petteflet die heeft deze mooie set weten te regelen met de squale distributeur. En we hebben dit op onze gtg mogen ontvangen. En heb ik dus mogen verpakken en door mogen sturen naar de volgende ! Wel echt een upgrade en mooi te horen dat dat ook echt wat toevoegt in de beleving !
Hongkong dacht ik, heb er ook wel eens wat gekocht een jaar of 10-15 terug.
Leuk verslag alvast!!
Hallo allemaal!
Ik zou deze Fiffer 1 week dragen zodat ik mijn “mijn tijdslot” van 2 weken kon delen met een gewaardeerd forumlid, Jos. Zo wordt er niemand opgehouden die erna komt.
Mijn week zit er bijna op en morgen gaat het door.
Allereerst bedankt voor Petteflet, Louis, Paul, TagEd en Tijdspraak voor het mogelijk maken van deze Fiffer. Dit is de eerste Fiffer waar ik aan mee doe en tevens ook meteen een horloge waar interesse in was. Perfect voor het uitproberen.
Even de vragen beantwoorden:
Waar heb je het horloge gedragen?
Zuid-oost Brabant, Den Haag, Utrecht, Driebergen-Rijsenburg.
Wat was je eerste indruk toen je 'm omdeed?
De eerste indruk tijdens het overhandigen van Chlorophyl naar mij, viel op dat de plaat best subtiel is. “Huh? Deze gozer is gek…” zou je denken. Wat ik ermee bedoel is dat ik de plaat erger wit en erger opvallend had gevonden dat nu blijkt. Ik vind dat het horloge heel veel kast heeft ten opzichte van de plaat. Dat maakt de plaat vrij netjes en subtiel. Natuurlijk zou zwart of blauw meer understated zijn.
Wat vond je het meest verassend of prettig aan dit horloge?
Het draagcomfort is altijd gebleven. En wat erbij komt is hoe makkelijk het horloge af te lezen is.
Wat zou je zelf anders willen zien?
Eigenlijk niet veel maar als ik moet zeiken: Ik had de bezelclick wel wat steviger gewild. En het horloge mocht wat accurater. Dit baseer ik omdat ik geluk hebt met een Sinn 104 die nagenoeg perfect loopt. Ze zitten allebei in dezelfde prijsklasse.
Heb je gewisseld van bandje? Welke beviel het best?
Ja, elke andere geleverde band plus een paar lerenbandjes en NATO’s van mijzelf. Voor mij doen waren NATO’s toch het comfortabelst.
Heb je 'm gebruikt waarvoor hij bedoeld is? (zwemmen/duiken/sports), of juist totaal niet?
Nee, ik doe niet aan zwemmen en duiken. Tijdens het sporten draag ik geen horloge. Voor de rest heb ik het gedragen al daily watch.
Eindindruk in één zin?
Comfortabel.
Hier nog een wristshot:
Hier de eindstand met WatchCheck:
Er komt van mijn kant een leren Zuludiver band bij.
(Ik heb alle @ van leden weggehaald omdat ik anders geen post mag plaatsen.)