Fifty Fathoms voor Failliete Fans

Beste forumgebruikers,

ik ben vast niet de enige die de Blancpain Fifty Fathoms als droomhorloge heeft. In mijn geval is dat niet de Mil-Spec of de Bathyscape maar specifiek referentie 5010 12B30 B64B. Esthetisch is dit helemaal het van het voor mij. Maar net zoals ik niet de enige ben die hier van droomt ben ik zeker ook niet de enige die juist niet kan dromen van de soort prijzen een Blancpain uurwerk opeist. Ik weiger clones of “homages” uit principe, dus is het zoeken naar iets dat de look emuleert maar niet kopieert.
In mijn zoektocht zijn er ondertussen twee opties boven gekomen, In veel aspecten zijn ze gelijk maar toch zijn het de details waar de verschillen liggen.

Als eerst hebben we de Nezumi Baleine.

Vervolgens hebben we de Galo Super 200 Dark Edition

Zowel de Nezumi als de Galo staan aan 39mm doorsnee (de kast van de Nezumi komt net aan 40mm), lug to lug van 47mm, geborsteld stalen kasten, en hebben een Miyota 9039 binnenin. De foto’s tonen de esthetische gelijkenissen en verschillen prima denk ik. Ja de omgevallen 3 op de Galo is een opzettelijke keuze maar optioneel, kijk ook zeker naar de kastvorm tussen de twee. De Nezumi is gemaakt in Duitsland en loopt aan ~€800, de Galo is gemaakt in Hong Kong zal waarschijnlijk aan een €500 liggen na import.

Zijn er nog alternatieven die ik mis? Welke zouden jullie kiezen? Ik denk dat ik de Nezumi verfijnder vind ogen maar puur op specificaties heeft de Galo een merkbare voorsprong.

11 likes

Geen van beide hebben een zwembandbezel lijkt het.
Een FF-hommage moèt een zwembandbezel! :blush:

2 likes

Die galo vind ik oerlelijk.

3 likes

De nieuwe Islanders hebben een zwemband en zijn prettig geprijsd en veel waar voor het geld:

Is een SuperSquale interessant? Ook 38, volgens de overlevering een oude leverancier van de kasten van Blancpain.
1400 Euro heb je ze wel.

2 likes

14 likes

Zwembad-bezel is voor de moderne FF…

De mijne heeft geen obesitas bezeltje :rofl:

18 likes

Nice!
Vind de zwemband juist zo karakteristiek.

2 likes

De Swatch Blancpain versie is dan beter lijkt me dan die 2 voorbeelden.

Of zelf bouwen ;

[Blancpain Homage: How to Build a “Fifty-Five Fathoms” – namokiMODS]

3 likes

Ik ben dol op Galo!

1 like

Bulova Milships?

2 likes

De Meraud die @NOADHF laat zien komt wel in de buurt dankzij de bezel

6 likes

Gek dat ik nog niet van Meraud had gehoord, heb ik nog zitten zoeken naar Belgische horlogemerken maar deze is precies nooit opgekomen. Interessant alternatief op de Baltic, die al lang op het verlanglijstje staat.

4 likes

Er zijn er wel een paar op het forum :+1:

1 like

Ben zelf niet op zoek naar Blancpain-lookalikes, voor een prettige prijs. Maar mocht je dat wel zijn. Dan is idd Squale het merk waar ik naar zou kijken. Gewoon heel goede horloges en ooit de

Maar sowieso een ontzettend leuk horlogemerk. Ook als je niet per se into Blancpain-achtige horloges bent. Maar gewoon een leuk stuk historie, goed dragende horloges, een boel kwaliteit en fijne looks wil, voor een prima prijs.

2 likes

Dan kan je niet om de spinnaker heen
image
Met een leuke twist :ghost:

2 likes

Present :ok_hand: :wink:

5 likes

Zeno AS 2063, dus met het AS 2063 uurwerk, zoals in de vroege Fifty Fathoms gebruikt werd.
Veel dichter bij het origineel kom je imo niet met een kleine beurs :grinning:.

2 likes

Ik zou vooral iets kopen met een eigen smoel en van behoorlijke kwaliteit… Genoeg microbrands die iets maken wat aan een Fifty Fathoms doet denken. Dat, of heel lang doorsparen tot je je droomhorloge wel kunt veroorloven.

In ieder geval zou ik die Galo waarvan ik al draaierig word van het kijken naar de wijzerplaat en waarvan de ‘3’ nu al op half zeven hangt, lekker aan me voorbij laten gaan…

1 like

Met zwembandje …