Fijne ratel bij opwinden Tudor BB58

Beste Horloge fanaten,

Sinds kort is er bij het opwinden van mijn Tudor BB58 (Dec. 2019) een fijne ratel hoorbaar, kan ook zijn dat mij dit niet eerder is opgevallen. Dit hoor ik niet bij het opwinden van een mijn Rolex DJ 126200. Weet iemand van jullie of dit normaal is?

1 like

Klopt, dat is een soort van beveiliging. Uurwerk is dan ver genoeg opgewonden.

Ik hoor geen ratel bij de mijne. Een ratel, zoals ik een ratel lees, is nooit goed nieuws.

@pasd

Twijfel of dit is wat de TS bedoelt. @ts: Hoor je dit vanaf het begin of alleen als het uurwerk flink opgewonden is? Zeg na een slag of 30 a 40.

1 like

Ik hoor /voel dit bij die van mij heel lichtjes als deze dus vol opgewonden is.

Als hij helemaal vol is heb ik dit ook.

1 like

@pasd heb deze 2 a 3 weken niet gedragen en toen 20 slagen gegeven. Nu weer een dag niet gedragen en vanochtend weer opgewonden en is direct hoorbaar.

1 like

Tudor is een dochteronderneming van Rolex, kwalitatief zal je geen verschil zien, buiten dat zijn de uurwerken nagenoeg identiek. Het prijsverschil zit puur in de marketing/branding.

1 like

Tudor BB58 gebruikt toch een heel ander movement?

Visueel iets anders, functioneel zal het niet veel schelen.

2 likes

Het was ovigens niet mijn bedoeling om de tudor vs rolex discussie aan te zwengelen :wink:

2 likes

Ok, dan moet ik misschien even geduld hebben voordat ik er weer aan draai :smile:

Visueel lijken ze erg op elkaar in elk geval. Ik heb net even gegoogled, maar heb jij een bron of vergelijking van de verschillende movements toevallig?

Dit is direct hoorbaar, maar misschien nog een keer proberen als het leeg is?

Tudor movements zijn specifiek voor Tudor ontwikkeld. De mensen die ze ontwerpen en maken zijn dezelfde als van Rolex.
Het grootste verschil is dat aan Rolex movements hogere nauwkeurigheidseisen gesteld worden (max 2 sec per dag), voor Tudor is het alleen COSC. Dit kan van invloed zijn op ontwerp en gebruikte materialen. Hier zit een deel van het prijsverschil in.
Ook maakt maakt Rolex voor Tudor gebruik van verschillende toeleveranciers om de kosten lager te houden. Kwaliteitseisen hieraan zijn uiteraard hoog. Voor Rolex komen alleen de wijzers and kristallen van buiten.

Tja dit uurwerk heeft een reserve van 70 uur. Beste is om hem helemaal tot stilstand te laten lopen en dan kijken en horen of je het dan nog hebt.

1 like

:+1: goed plan

1 like

Voorkom mogelijke schade wel door hem niet te blijven opwinden. Kan mij voorstellen dat een ratel een los component omvat wat schade kan veroorzaken.

Mijn BB58 ratelt niet bij opwinden

12 likes

Geen snowflake dop op de ratel? :stuck_out_tongue:

1 like