First ever Grand Seiko GMT quartz

Het is voor mij de 1e keer dat ik een combinatie hoor van GMT en quartz. Maar bij deze de versie van Grand Seiko:

8 likes

Mooi hoor :+1:

Eigenlijk zijn de kinetic modellen van Seiko ook quartz horloges, waar dus ook een aantal GMT modellen van zijn te krijgen. :sunglasses:

Gaaf ding. Indien ze organen zouden aannemen zou ik een nier afstaan. :heart_eyes:

4 likes

Oeh, dat ziet er goed uit!

Prachtig uurwerk hoor, maar ik heb toch voor mijn Landmaster gekozen vanwege de lage onderhoudskosten, als je zo’n waterdichte GS quartz iedere drie jaar wil laten doen bij de officiële Seiko agent ben je toch weer aardig wat centjes kwijt.

Ehhh, misschien wel de eerste Quartz GMT van Grand Seiko, maar toch echt niet van Seiko.
Zo was er bijv. de SBQJ015 - Quartz (niet Kinetic) met perpetual calendar en GMT. Gebruikte frappant genoeg de voorganger van het 9F GS uurwerkje, de 8F.
Als je zoekt op kaliber 8F56 vind je nog een paar andere modellen op deze basis (sportura’s vooral).

Meer info o.a. https://forums.watchuseek.com/f67/detailed-review-seiko-sbqj015-high-end-quartz-8f56-236270.html

2 likes

Oh, en natuurlijk de Alpinist die ooit op dit 8F56 was gebaseerd!

3 likes

Ze hebben toch een 50 jaar service interval? Wat zou jij elke drie jaar aan een GS quartz laten doen wat aardig wat centjes kost?

Je kunt er zelf een SR920SW inzetten en de pakking met siliconenvet deppen voor een paar euro. Of het bij Seiko laten doen, en ik zocht even snel en vond de prijs in Engeland: 65 pond.
Wel wat anders dan bij de Spring Drive.

1 like

Batterij vervangen

Met een serviceinterval van 50 jaar is er best kans dat tegen die tijd het hele HF niet meer bestaat :smile:

1 like

Wauw, wat een gaaf sportief model GS! :smiley:

Diameter: 39.0mm Thickness: 12.1mm

En in een mooi formaat!

Het verder wel een bekende look, overigens :wink:

4 likes

Je bedoelt een rond uurwerk en een 24 uur / 60 minuten schaal op de rand?

Ik vind de schaal erg lijken op een Rolex Explorer 2.

Ik heb zelf verder niet zo veel met “poor man’s x of y”, en je weet het misschien niet, maar deze Seiko’s 5 worden in forumdraadjes (op bv WUS meer dan hier) poor man’s Rolex Explorer genoemd. De overeenkomst met deze GS’en is duidelijk groter. Daar ben jij het waarschijnlijk niet mee eens alleen omdat er óók duidelijke verschillen zijn?

Ach, jawel, het is een voor de hand liggende conclusie.
Maar het leidt tot een discussie waar ik persoonlijk niet zo’n zin in heb (been there, done that, bought the towel, drank the softdrink) :wink:

1 like

Ha, moet je nou toch zien… de eerste Seiko Quartz GMT!
(Tenminste, de “Quartz Duotime” 3819 DQC, met 12 uur schaal voor de 2e uurwijzer
… en ja - dat was al in de jaren ‘70 van de vorige eeuw)


image

(Plaatjes van http://zegarkiclub.pl/forum/gallery/album/2968-seiko-3819-7009-quartz-2002/
Er staat er trouwens net eentje te koop - zeldzaam type schijnt!)

1 like

Heel erg cool horloge. Vooral die bezel maakt 'm sportief. Alleen 3600 euro retail is wel even slikken…

Ik vind deze erg fraai! Ik begrijp dat de niet jubileumversies vanaf februari volgend jaar leverbaar zijn. Dus er kan nog even gespaard worden…

Dat valt dan reuze mee, een batterijtje in de Tag Heuer van mijn broer kost een hoop meer iedere drie jaar.

Grand Seiko :heavy_check_mark:
Quartz :heavy_check_mark:
Verbeterde accuratesse :heavy_check_mark:
GMT :heavy_check_mark::heavy_check_mark:
Formaat :heavy_check_mark:
Looks :cry:

1 like