Fixeren Omega doos buitenkant (rare vraag)

Hallo, ik heb van mijn Seamaster een originele doos (zie foto). Het rood is totaal aan het vergaan en laat dus overal los. Ik wil hem uiteraard niet weg gooien.

Heeft iemand enig idee of er een goedje bestaat waar ik dit mee zou kunnen fixeren. Beetje zoals je met verf ook doet. Maar dan zonder dat het natuurlijk een grote plakkerige bedoeling wordt.

Merci!

2 likes

Ducttape werkt altijd

geen idee sorry.

Dat wordt op HF toch karakter genoemd?
Waardeverhogend!

4 likes

Misschien handig om te vertellen om wat voor stof het gaat?

Misschien iets waarmee meubelstof mee gelijmd wordt? Ik zeg maar wat.

1 like

Waar een normaal iemand zegt: versleten.

:slight_smile:

4 likes

En een makelaar: authentiek

3 likes

Is een of andere soort kunstleer. Rood kwam na de grijze kunstlederen doosjes van vroeg tot mid jaren 90.
Daar zat mijn SMP (standaard) nog in.

Geen idee wat het was maar het is denk ik een soort kunstleer inderdaad. “Bio degradeable” hahaha. Het ziet er inderdaad erg vintage en karakteristiek uit alleen krijg je er enorm vieze vingers van en het geeft een puinhoop. Ik had net mijn originele Omega dozen in de studeerkamer eens mooi uitgestald en dit misstaat toch wat…

Eigenlijk zoek ik dus naar iets wat waarschijnlijk in de kleding ook gebruikt wordt wat fixeert maar wel ergens ook een beetje flexibel blijft en dus in het spul trekt.

Misschien een raar idee, maar even bij een meubelmaker, -stoffeerder naar binnen lopen? Die doen ook leer/nubuck reparaties etc. wellicht hebben ze daar wel een tip voor je om het doosje weer een beetje te revitaliseren.

2 likes

Top idee!

1 like

Het is wel typisch iets voor deze dozen, geen idee of er iets aan te doen is zonder dat je 'm nog meer vernaggeld.

Ik zou er niets aan doen; je kan hem alleen fixeren met een coating of blanke lak oid.
Zoals gezegd verliest de doos dan zijn karakter en imho originaliteit.

1 like

Ik heb zelf een aantal van deze dozen gehad en het materiaal vergaat echt na een bepaalde periode.

Niks aan te doen, is gewoon te wijten aan het materiaal. En het is gewoon een originele doos dus als je je horloge verkoopt is dat een welbekend euvel die iedere horlogeliefhebber wel kent en op de koop toe neemt. (Ocd peeps uitgezonderd :rofl:)

Als je per sé een box in goede staat wil hebben dan zou ik eens kijken voor een Omega box in goede staat en uit dezelfde periode die 2e hands aangeboden worden op veilingsites.

Ik werk met dit product om leer of kunstleer te coaten.
Werkt perfect voor de Omega box. Zelf ook een aan de hand gehad en verholpen hiermee. Als je er niets aan doet valt de rode verf er langzaam vanaf.
Je kunt hem ook opnieuw kleuren maar persoonlijk zou ik dat niet doen. Even coaten zodat het niet verder afbladdert is aan te raden.
Je ziet hier totaal niets van uiteraard.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen stuur maar even een pb.

3 likes

Dank!!!

1 like

Dag allemaal, met bijzonder feel dank aan @royke74 kan ik melden dat ik een keurige vintage doos retour heb. Alles zit er nu vast op en valt er niet meer vanaf elke keer als ik de doos aanraak. Ben er enorm blij mee. Op de foto ziet hij er dus hetzelfde uit maar ik heb nu geen rode handen meer als ik hem vast pak… :slight_smile:

5 likes

Hij was er redelijk erg aan toe inderdaad.
De verf van deze dozen ‘verpoederd’ helemaal.

Voor degene die het interessant vind:
De box eerst voorzien van speciale primer.
Daarna het gegaan in ‘blanke’ coating gezet.

imageimage

2 likes

Vakmanschap is meesterschap!

1 like

Cool, hoe breng je dat spul aan? En hoe lang blijft t dan goed?

Met een klein spuitpistool :smiley:

Dat zal de tijd uit moeten wijzen.
Het spul is ontwikkeld om (kunst)lederen stoelen en zelfs sturen van auto’s te coaten. Ik verwacht dus dat het wel enkele jaren goed blijft.

1 like