Fixoflex verwijderen

Tot op heden heb ik fixoflexbanden van vintage horloges eigenlijk altijd gewoon doorgeknipt. Het is toch altijd ouwe meuk vol bacteriën van iemand anders en ik ga het zelf toch niet dragen.

Maar ik heb heb er nu weer een en wil het nu eigenlijk wel eens een keer weten: bestaat er een manier om die ondingen op een normale manier te verwijderen? Een bandentooltje krijg ik er met geen mogelijkheid tussen.

1 like

Ook helaas tot op heden altijd kapot geknipt of getrokken… hopeloos. Ben benieuwd of iemand er een trucje voor heeft!

2 likes

Precies, ik dus ook. En zo niet gaat er morgen de schaar in. :+1:

3 likes

Dat is een goeie… je hebt toch gewoon een inkeping waar je de pushpin los kan wippen?

– Vast niet…anders vroeg je het niet :slight_smile: Maar dat is de enige manier om een Pushpin los te krijgen…

1 like

Nee, zit er niet. Ik vind dat ook nogal onlogisch, maar ja…

1 like

Heb al meerdere malen een Fixoflex verwijderd, handig is om een extra dun gereedschapje te gebruiken, zoiets als dit:

Het lijkt natuurlijk op een normale pushpin tool van Bergeon of Augusta, maar het is veel kleiner (40 mm lang inclusief handvat) en dunner.

3 likes

Ik weet niet eens wat dat is, heb nog gewoon Luxaflex (wel rolgordijntjes, niet die blikken strips)

PS als ik banden niet los krijg, dan knip ik de pushpin door…

2 likes

Geen idee of het werk.

image

3 likes

Is het een Flexo met van die verende end links?

1 like

Het blijft een rampenverhaal die Fix o Flex banden. Inmiddels tientallen verwijderd door de jaren heen. Blijft altijd heisa voor mij… Ze blijven vaak ook nog zeer hardnekkig vast zitten aan een inmiddels verwrongen bandaanzet en dan moet je nog oppassen dat je niet gewond raakt wanneer je dat uiteindelijk boos geworden los probeert te trekken… :thinking: ik hoef ze niet meer…:confounded:

5 likes

Niet proberen want in combinatie met zo’n weerbarstig kloten bandje verlies je zomaar een vinger… en dan zit dat rotbandje nog steeds aan je klokje…:confounded::wink:

4 likes

:point_up: Dat omschrijft precies mijn ervaringen ermee.
Ik zal eens kijken of ik zo’n ding als op de foto van @HansT kan vinden. Zo niet, gaat de schaar er straks in.

2 likes

Heb dat ook gekregen bij mijn reparatiekitje die ik besteld had bij Bol

1 like

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

3 likes

Ik heb toevallig nog zitten prielen met zo’n bandje deze week. Na een kwartier moeten opgegeven…

2 likes

Killers zijn het gewoon die kl…n bandjes! :tired_face::confounded::joy:

3 likes

Ik heb dat ook ooit met een goedkope milanaise gehad. Die heb ik uiteindelijk verwijderd door het horloge met doeken te omwinden, de hele constructie in een bankschroef te zetten, en vervolgens helemaal los te gaan op dat trutding met een modderfokking slijptol.

9148006858782-500-500

Geen krasje op het horloge. :+1: We gaan het niet weer doen.

10 likes

:rofl::rofl::rofl:

:clap:t2::clap:t2::clap:t2::muscle:t2:

Opgelost!

Nadat ik één uiteinde eerst heb opengebogen, kwam ik tot de ontdekking dat er van die ‘special’ springbars (ik weet de naam niet) in zitten waarmee je gewoon een palletje kunt verschuiven.

Aanvankelijk wel lastig te zien door de verkleuring, maar als je dat eenmaal weet is het weer supereenvoudig. :+1:

Dank voor de tips!

7 likes