Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

Nee, toch? Echte boten zijn van hout, echte mannen zijn van staal. Daar past leer, rubber, stof, of wat dan ook gewoon niet bij.

2 likes

Zat toen al die 2e rubberen Seiko band met flat vent erbij?

Die vind ik namelijk nog beter staan op de Turtle.

1 like

Nou, die stoere kikvorsmannen hebben volgens mij genoeg rubber en synthetische spullen aan :wink:

Maar ik heb meestal ook voorkeur voor staal. Weet alleen nog niet wat voor metalen band ik bij de Turtle mooi zou vinden staan. Misschien n presidential band of jubilee.

1 like

Dat is niet ter bescherming van die mannen hè, dat is omdat alles in zee niet zo goed tegen die harde mannen kan.

1 like

Yes, die 2e zat er al bij. Heerlijk bandje.

1 like

Laatste zondag van 2019. Campingsmoking, houtkachel en de Top2000 aan. Tijd om eens rustig, met een Hertog Jan Grand Prestige ‘on the side’, mijn twee weken met de Turtle te evalueren. En naast de evaluatie een vergelijking te doen met de andere twee Seiko iconen in mijn collectie. De SKX en de Sumo. De SKX heb ik enigzins gemod met een ceramic bezel, domed crystal en een rode seconde wijzer.
Deze mods laat ik in de vergelijking uiteraard buiten beschouwing

Design
Alledrie de Seiko’s hebben een heel eigen gezicht. De Turtle en de SKX hebben beiden zowel een datum als een dag aanduiding, waar de Sumo naast de tijd alleen de datum aangeeft. Verder hebben ze allemaal de kenmerkende kroon op 4 uur.
Het dial design van de SKX spreekt me het meest aan, met het rode ‘divers 200m’ onderaan de dial en de kenmerkende ronde vormen voor de indexen. Waar zowel de Sumo als de Turtle een rechthoekige 6 en 9 index hebben.
De wijzers en de bezel van de SKX en de Turtle zijn identiek. Persoonlijk vind ik de wijzers en de bezel van de Sumo mooier. Ook de lugs van de Sumo met zijn chamfered edges vind ik het meest sprekend van de drie.
Mijn winnaar in deze categorie: de Sumo

Uurwerk
Qua uurwerk wint de Sumo het met zijn 6R15 ook van zijn broers, de SKX met de 7S26 en de Turtle met 4R36. De 6R15 en de 4R36 lijken erg op elkaar, maar de eerste heeft met -15/+15 nauwkeurigheid en 55 uur power reserve net even wat betere specificaties.
De Sumo en de Turtle hebben beiden een hacking functie die op de SKX ontbreekt
Mijn winnaar in deze categorie: de Sumo

Afwerking
De afwerking van de SKX en de Turtle lijken erg op elkaar. Een niets op aan te merken Seiko afwerking, waarbij de Turtle natuurlijk wel in een prijssegment hoger zit dan de Turtle. Hier had ik eigenlijk wel wat meer van verwacht.
De afwerking van de Sumo, die in hetzelfde segment zit als de Turtle, is van een ander niveau. De afwerking van de dial, wijzers, maar vooral de kast met zijn gepolijste en matte afgeschuinde vlakken is echt van een ander niveau.
Mijn winnaar in deze categorie: de Sumo

Draagcomfort
Dan komt er nu een categorie waarin de Turtle het gaat winnen van de andere twee. Ondanks dat het een behoorlijk groot horloge is draagt het super fijn door het cushion case design en de korte lugs.
De andere twee hebben mede door hun dikte een behoorlijke aanwezigheid op de pols. Ik heb de Turtle een aantal dagen op de metalen band gedragen. Deze vind ik minder fijn dragen dan de jubilee van de SKX.
De Sumo draag ik altijd op een nato of op rubber. De rubber band van de Turtle is een echt genot om te dragen en eigenlijk ben ik ook van mening dat een duiker op rubber gewoon het mooist is.
Mijn winnaar in deze categorie: de Turtle

De komende paar dagen gaat de Turtle nog met me mee naar Boedapest om daar oud en nieuw te vieren. Als ik terug ben neem ik contact op met @Sebastiaan om de Fiffer weer door te geven. @marnixmoed nogmaals bedankt voor dit leuke initiatief.

Goed! Genoeg geluld…

Zoals een puber die na oud en nieuw nog maar met met één oog kon zien zei; gelukkig hebben we de foto’s nog…

8 likes
  1. Marnixmoed
  2. Thehaguedragon
  3. H_J_R_
  4. Vintage4all
  5. Igor
  6. NickW
  7. RobertW
  8. Koekoek
  9. ArjanV
  10. Marxje
  11. Bouke
  12. anon32526882OV
  13. Logie
  14. 25tien
  15. Dpvh
  16. PLP
  17. Candide
  18. Thijsie
  19. Thieuke
  20. StefanKetelaars
  21. Dino
  22. Firly
  23. Logixa
  24. Dins1
  25. Ruudvv
  26. Marijnr
  27. ThomThom
  28. Whyking
  29. Watch-This
  30. Dutchmanpeet
  31. RBK
  32. Bouke
  33. Selie
  34. S_Augustinus
  35. Teunnes
  36. Richz1986
  37. Stijn306
  38. Leim
  39. Spierbundel
  40. Jaroen
  41. Galf
  42. Eddio
  43. Wilfox
  44. Phoenix.bas
  45. Chlorophyl
  46. Cdg
  47. SjoerdKurstjens
  48. SeikoFrank
  49. Baars
  50. Jarl
  51. Joostvv2
  52. Goku13
  53. Daiderik
  54. Jeranimo
  55. Zipflip
  56. Leszek
  57. CitizIrv
  58. CT_RS
  59. Malus65
  60. Jhanair
  61. MaartenE
  62. Chillekasper
  63. GiveMeYourDough
  64. pasd
  65. PapaBeer
  66. Stratos
  67. Jeroenx87
  68. ILoveWatches
  69. denvro
  70. Sebastiaan95 :arrow_left:
  71. Mpaj
  72. Edelweiss
  73. MT043
  74. Ruud2009
  75. Ari
  76. RicoSeiko
  77. Eventiv
  78. AGTon
  79. 3xtr3m3

Zojuist bevestigd dat mijn zending is aangekomen. Veel plezier ermee @Sebastiaan!

1 like

Het horloge gisterenavond met de post binnengekregen van @denvro!

In eerste instantie twijfelde ik erg aan het horloge. Maarliefst 45mm in diameter! Mijn grootste horloge is niet groter dan 39.5mm. Toch besloten het te gaan proberen, aangezien @marnixmoed zo vriendelijk is dit horloge te willen uitlenen én mij heeft overtuigd dat hij klein valt.

Zodoende, gisterenavond gelijk om de pols gedaan, en ja hoor… hij valt inderdaad verrassend klein!
Hoewel hij voor mijn polsen nog wel erg robuust is, is het aanblik, de chapterring, met zijn 42mm de eyecatcher. Hij valt daarom toch stukken minder groot.

Zelf ben ik in het bezit van een SKX023j. Dit is de midsize duiker van 37mm.
Als ik deze vergelijk met de Turtle, dan moet ik zeggen dat de dial van de Turtle toch wel echt geweldig mooi is en zeker (mag prijstechnisch ook wel) van veel betere kwaliteit. Ik vind vooral de secondshand ook erg geslaagd met de lumepip en het zwarte uiteinde. Chapterring loopt lekker, maar vind ik enigszins zwaar.

Ik merk in deze korte tijd dat ik het horloge erg tof vind en zeker een nieuwe duiker van Seiko overweeg. Ik ga dan echter wel voor een kleiner maatje en wat betreft de Turtle… de lugs die zo breed lopen is toch niet helemaal mijn ding.

Ik ga komende tijd nog eventjes van deze duiker genieten en kijken hoe hij me verder bevalt en wat ik er nog aan kan ontdekken!

Hierbij natuurlijk de foto’s:

5 likes

Mooi verhaal weer. Kijk er naar uit. Nog 3 te gaan en dan kan ik hem proberen😀

1 like

Mag ik ook nog op de lijst? :hushed:

1 like

Je mag jezelf er gewoon onder zetten!

2 likes

Update in de lijst :slight_smile:

Marnixmoed
Thehaguedragon
H_J_R_
Vintage4all
Igor
NickW
RobertW
Koekoek
ArjanV
Marxje
Bouke
anon32526882OV
Logie
25tien
Dpvh
PLP
Candide
Thijsie
Thieuke
StefanKetelaars
Dino
Firly
Logixa
Dins1
Ruudvv
Marijnr
ThomThom
Whyking
Watch-This
Dutchmanpeet
RBK
Bouke
Selie
S_Augustinus
Teunnes
Richz1986
Stijn306
Leim
Spierbundel
Jaroen
Galf
Eddio
Wilfox
Phoenix.bas
Chlorophyl
Cdg
SjoerdKurstjens
SeikoFrank
Baars
Jarl
Joostvv2
Goku13
Daiderik
Jeranimo
Zipflip
Leszek
CitizIrv
CT_RS
Malus65
Jhanair
MaartenE
Chillekasper
GiveMeYourDough
pasd
PapaBeer
Stratos
Jeroenx87
ILoveWatches
denvro
Sebastiaan95 :arrow_left:
Mpaj
Edelweiss
MT043
Ruud2009
Ari
RicoSeiko
Eventiv
AGTon
3xtr3m3
Marck

1 like

Op de wrist shot staat ie je imho prima. Maar ieders smaak is weer anders. Zo vind ik de 22mm band breedte juist weer mooi, zodat je de… uhm dikke uitstraling vd sumo niet krijgt.

Bedankt vh delen en nog veel plezier met t verder dragen. Misschien dat ie je nog niet inzichten opbrengt in de laatste dagen.

1 like

Natuurlijk, en welkom aan boord!

Wist je trouwens dat er nog 4 andere Fiffers circuleren? Gebruik maar de zoekfunctie op Fiffer.

1 like

Genoten van het horloge! Helaas was het wel tijd om het nest weer te verlaten. Gisteren verstuurd naar @Mpaj. Hopelijk komt hij spoedig aan.

Ik wens je er veel draagplezier mee!

P.s @marnixmoed bedankt voor deze leuke ervaring!

2 likes

Graag gedaan, maar vergeet niet alle leden die ook een bijdrage hebben geleverd aan het pakket middels extra bandjes, boekjes, en niet te vergeten alle snoepjes/snacks :laughing:

Kwamen er tijdens het dragen er nog dingen naar voren die je goed of juist minder vind van dit horloge?

1 like

Er zit een behoorlijk pakket aan bandjes bij inderdaad haha. Echt leuk!

Ik heb er van genoten. Het blijft zo dat de Turtle niet helemaal mijn ding zal zijn, maar ik ben het zeker meer gaan waarderen. Absoluut een toppertje!

1 like

Als iemand de lijst een keer opnieuw post, maak dan van Eventiv Eventive, dank u!

1 like

Mag je ook zelf doen. Is geen moderator voor nodig ofzo.
Het is dat t op mn smartphone niet goed gaat, anders had ik t voor je gedaan.

1 like

Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb.

1 like