Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963

Dan was t hoop ik n leuke manier om m er achter te komen.

Heel leuke manier :slight_smile: bedankt marnix voor dit awesome idee van de fiffers

1 like

Mijn auto zit in de garage (het koude weer heeft hem geen goed gedaan) en het postnl punt is best ver van waar ik woon, ik doe mijn best hem zo snel mogelijk aan @crisis te krijgen.

2 likes

Volgens mij vind je em stiekem toch leuker dan je liet blijken en wil je m langer bij je houden :wink:

Alle gekheid op n stokje, snap dat deze winterse omstandigheden voor wat vertraging kan zorgen. Veiligheid staat imho voorop.

Jh mijn auto kon plots niet meer starten en heb hem maar 4 maand, heel gedoe nu in de garage voor waarborg.

Het goede nieuws is dat ik hem vandaag in het postpunt heb afgezet en hij dus spoedig bij @crisis gaat zijn.

2 likes

Jeetje wat balen, succes met je auto man.

Wat een fantastisch initiatief, zo’n flipper👏🏽

Toch even vragen vanuit nieuwsgierigheid.
Wat vinden de meeste van de zeemeeuw na hem een paar weken gedragen te hebben?

  • Geweldig!
  • Goed genoeg
  • Niets voor mij

0 stemmers

1 like

the Seagull has landed…
I repeat;… the Seagull has landed!

tenor

Bedankt @OWENGRAVEN voor het opsturen! Succes met je auto kerel.

Ik ga 't pakketje straks op m’n gemakje uitpakken. Ben heel benieuwd naar dit horloge.

3 likes

Eerste pols plaatje… Ik ben onder de indruk!

@marnixmoed, mooi dat je dit mogelijk maakt… tof!

4 likes

Ik vind em goed genoeg. Begrijp me niet verkeerd, t is en vooral was t destijds n ‘doorbraak’ om voor dat geld n mechanisch of chronograaf te hebben. En dan ook nog eens eentje met n leuke geschiedenis er achter, en charmant kenmerkend design waar n flinke klodder Mao-naise overheen zit. In dat opzichte is t n geweldig bang4bucks.

Maar zoals @Chlorophyl (ik wrijf t er nog maar es lekker n keer in :stuck_out_tongue_winking_eye: Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963) zich te laat herinnerde, is ie spatwaterdicht, heeft ie voor de lume-holics geen zicht in de duisternis, heeft ie geen saffierglas (althans deze versie), is ie voor mijn dagelijkse doen wat aan de kleine kant, etc.
Voor mij zou t daardoor geen daily wear kunnen zijn.
Maar ik krijg toch telkens n glimlach als ik deze kleine eigenwijze jongen om de pols doe :blush:

4 likes

Het voelt nog steeds goed! :joy:

Daarom komt ie hier ook nog wel een keer. Sterker nog, dit jaar! :+1:

2 likes

Hoi allemaal,

De Seagull mag door naar de volgende. Ik vind het een heel aantrekkelijk horloge. En ben blij dat ik heb even heb kunnen dragen.

Echter hij gaat de strijd niet winnen met de rest van mijn collectie en krijgt derhalve ook geen tot weinig draagtijd.

Beste @Pantarhei, volgens mij ben jij de volgende in de rij (dat rijmt :rofl:… Wat slecht).

Stuur mij even per PB je adresgegevens.

@marnixmoed, bedankt voor het initiatief… Heel fijn! Ik heb altijd getwijfeld of ik dit horloge zou kopen. Ik heb nu mijn antwoord en ben een horologische ervaring rijker. Dank!

2 likes

tenor

Anders maar naar de volgende… @marnixmoed?

1 like

Was eens een dagje offline, nooit doen haha! PB gestuurd :grin:

2 likes

Niet iedereen is 24/7 online. En deze Seagull steelt toch niet je boterham uit je klauwen, zoals in Scheveningen :wink:

2 likes

Dat is ook precies hoe ik erover denk. Hij is echt fotogeniek en je wordt er heel blij van als je hem ziet.
Daarom stond hij ook heel lang op mijn lijstje, maar nu weet ik inderdaad dat ik hem in de praktijk toch niet zoveel zou gaan dragen.

2 likes

Hangt er v af welke uitvoering je koopt. Je hebt ze in 38 en dacht 42mm, saffierglas of plexi, display of solide achterdeksel, 1 vd limiteds, de versie die Seagull zelf later uitbracht, etc.

Ongeveer tussen de 190 en >500 euro.

Afgelopen weekend was het moment daar: een enorme doos vol boekjes, een grote zak NATO’s en ook nog ergens een horloge. Er zit zelfs een met FIF gegraveerd kastdeksel bij, gaaf!

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de Seagull vooral interessant vind vanwege het uurwerk. Een heuse kolomwiel flyback chronograaf voor weinig geld, kan dat wat zijn? Op de plaatjes ziet het er prachtig uit door het glazen kastdeksel en ik was benieuwd of het in het echt net zo mooi zou zijn. Ook had ik nog nooit een chronograaf uurwerk in actie gezien (laat staan met kolomwiel) dus daardoor ook technisch interessant.

Eerste indrukken

Wat een fijne maat! Erg goed draagbaar. Het horloge is door het gebolde plexi en de zichtbodem niet heel dun maar door de kast slim op te delen valt het niet op. De lugs zijn kort en naar beneden gebogen wat het comfort ten goede komt. Even de plaat bewonderd en het horloge omgedraaid. Wauw! Wat een kleurrijke bedoening is het daarbinnen.

Wijzerplaat

Een mooie zilverwitte wijzerplaat. Er zit een flinke gouden gloed overheen waardoor het bijna champagne te noemen is. Dit effect is veel minder subtiel dan bij mijn vintage Omega met zilveren wijzerplaat en plexi dus ik vermoed dat het meer met de wijzerplaat dan het plexi te maken heeft.

De goudkleurige opgelegde indices doen mij sterk aan een Seiko Alpinist denken. De wijzers zijn felblauw en dat zal waarschijnlijk niet door een vlam komen maar gewoon geverfd. Hadden ze beter achterwege kunnen laten want de kleur is veel te fel en oogt daardoor goedkoop. De kleur van de wijzerplaat vind ik het mooiste element aan de voorkant.

Uurwerk

Hier was het me eigenlijk om te doen. Het ST19 uurwerk ligt er mooi en kleurrijk bij. Helaas weer die nep geblauwde afwerking maar nu op de schroeven. Had niet gehoeven, door de goudkleurige tandwielen en prominent aanwezige juwelen was er zonder ook al genoeg kleur.

De afwerking valt me ontzettend mee, de bruggen zijn mooi afgewerkt met “Côtes de Chine” en de rest is gepolijst. Onder de loupe kon ik wel wat krassen ontdekken op de gepolijste delen maar een Seagull uurwerk onder de loupe leggen is natuurlijk waanzin.

De pushers indrukken gebeurt met een stevige en vertrouwenwekkende klik, dit bedoelt men dus wanneer men zegt dat een chronograaf met kolomwiel beter aanvoelt? Ook het flyback mechanisme is erg cool om te zien.

Conclusie

Ga ik er een aanschaffen? Nee dat niet. Ik vind de hele ‘look and feel’ van het horloge toch te Chinees. Ook gezien hoe China nu bezig is in de wereld wil ik geen horloge dragen met Chinese militaire geschiedenis. Toch ben ik onder de indruk van de Seagull ST19 en kan ik iedereen aanraden om een uurtje te spenderen met het kijken naar dit prachtige en complete uurwerk.

@marnixmoed hartstikke bedankt voor de kans dit horloge in het echt te bewonderen, erg leuk!

@Mipnick Stuur je mij even een PB met je adresgegevens?

5 likes

Huh? Bedoel je de reset functie? Bij mijn weten is de ST19 geen fly-back chronograaf, toch?

2 likes

Volgens dit artikel wel: https://kaminskyblog.com/2017/09/12/seagull-st19-chronograph-movement-review-brief-history/

Heb het net even getest, het blijkt niet zo te zijn. Goed om te weten!

2 likes