Flipper it Forward: Dan Henry

Nou mannen, waar blijven de reviews nu??? Dit fantastische initiatief verdient absoluut wat meer enthousiasme :grin::grin::grin::grin::grin::joy::joy::joy::hugs:

3 likes

En als je niet enthousiast bent, meld dat dan ook hier, en geef het horloge door😉

Vanavond zal ik mijn bevindingen delen kan hij morgen door naar de volgende :sweat_smile:

@TonD, wil jij je adres met mij delen in een pb? Gaat hij morgen op de :bus:.

1 like

Done, ben erg benieuwd!

2 likes

:wink:

Ik hou het niet meer, ik ga een etage hoger.
Mijn geduld van het wachten is weg, op, einde, voleinding, op slot…

1 like

Deze staat ook al enige tijd op mijn lijstje om te proberen dus ik voeg mij graag toe!

Jeroen
TonD
Tempus_Fugit
Drebin
Vintage4all
Tmbrszs
Bottero
Silvester1987
Piede
Seamaster95
Vinner
RLS
Phoenix.bas
Ari
TwanE
Berend
Thieuke
wimm5
Mr.chielos

Hij is op weg naar @TonD :slight_smile:

De afgelopen 2 weken heb ik deze dan henry vaak gedragen!

Het formaat;
Voor mij perfect, met m’n 17-17,5 cm polsen wil dit hartstikke mooi!

Wat mij wel wat tegenviel is het gewicht, nu ben ik sinds enige tijd enkel automaten gewend (muv een g-schock).
Door het lage gewicht voelt het in mijn ogen toch iets goedkoper aan.
De afwerking daarentegen is zeer netjes! halft geborsteld en gepolijst maakt het wel een horloge om lekker dagelijks te dragen.

Persoonlijk vindt ik deze versie (volledig zilver) soms wat lastig af te lezen. De blauwe wijzers (chrono en subdials) zijn eigenlijk altijd perfect af te lezen.
Echter de uren & minuten wijzer zijn volledig zilver uitgevoerd, welke het (met name) in schemer of in de avond met kunstlicht soms niet op een oogopslag te zien is hoe laat het nou daadwerkelijk is.

dit is wat lastig op de foto te krijgen moet ik zeggen.

Helaas zit de bijbehorende stalen band er niet bij, deze had ik ook graag gezien.
De Dan henry heeft hier met name op de blauwe barton gezeten, de originele lederen band en racing band, passen niet echt bij mij.

@Vantage, bedankt voor het initiatief!

Ik hoop dat velen deze Dan Henry mogen ervaren :slight_smile:

Kleine aanvulling;
Ga ik er een aanschaffen???

Misschien, mocht er nog een leuke pand dial voorbij komen. En ja misschien toch eens de andere modellen nader bestuderen :sweat_smile:

2 likes

Hahaha ik heb alle begrip. Ik heb ook een Dan Henry gehad, mijn eerste horloge sinds ik lid van het forum was geworden. Die kwam op een nogal dun bandje, dus ik wilde het op de BoR zetten. Dat was mijn eerste poging om zelf een stalen band op een horloge te zetten, met behulp van YouTube. Na een uur gaf ik het op, volledig gedesillusioneerd. Ik liet het voor 8 euro door een juwelier inkorten en het horloge erop zetten.
Pas veel later kwam ik erachter dat het bij sommige horloges wat makkelijker gaat.

2 likes

Ik zat lekker te eten, werd er aangebeld. Dan stond voor de deur, of hij hier twee weken mocht logeren. Geen probleem natuurlijk!

In de doos trof ik dit aan… de Casio niet, die had ik aan vanmiddag en vast opzij gelegd om zo de Dan Henry eens te kunnen gaan passen.

4 likes

Ik heb de slate grey versie. Al even lastig af te lezen. Verder een top horloge!

1 like

Ik denk dat dat bij álle horloges makkelijker gaat dan bij deze Dan Henry :crazy_face:

1 like

Ik heb een héle lichte poging tot enig herstel van de lugs gedaan. Ben hier heel terughoudend mee geweest want a) is het niet mijn horloge en b) ben ik geen professional. Op de foto’s ga je denk ik nauwelijks verschil zien, maar er zaten scherpe randjes aan de beschadigde lugs, die voel je nu niet meer. En ze glimmen een ietsiepietsie meer. Verder blijf ik er vanaf…

Dit bandje is tot nu toe mijn favoriet qua looks, al is het wel erg fragiel en begint het al te scheuren (mogelijk door die scherpe lug?).

To be continued…

4 likes

Ik heb 'm nog maar een paar dagen, maar al een aardige indruk gekregen. Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar hoef niet de twee weken vol te maken ‘omdat het kan’. Een dezer dagen zal Dan dus weer op reis gaan.

@Tempus_Fugit kun je mij vast je adres sturen per PM? Thanks!

1. Jeroen
  2. TonD :point_left:
  3. Tempus_Fugit
  4. Drebin
  5. Vintage4all
  6. Tmbrszs
  7. Bottero
  8. Silvester1987
  9. Piede
  10. Seamaster95
  11. Vinner
  12. RLS
  13. Phoenix.bas
  14. Ari
  15. TwanE
  16. Berend
  17. Thieuke
  18. wimm5
  19. Mr.chielos
3 likes

Zo, als ‘avondwissel’ de Dan Henry weer aangedaan. Ik vind het leuk om ‘m nog een enkele dag hier te houden om een nog vollediger beeld te krijgen, maar ik denk dat ik wel vast de balans kan opmaken.

Eerste indruk, wat een leuk horloge(tje)! Echt een leuk ontwerp, het ‘box domed’ glas vind ik helemaal geweldig. De zilveren wijzerplaat geeft ook een mooi effect in het licht.

Na wat experimenteren toch snel het originele DH bandje er op gezet. Het is wat dun en ielig, maar past daarmee wel heel goed bij dit horloge.

Onbewust ben ik dit horloge toch gaan vergelijken met twee andere horloges uit mijn verzameling. Op het eerste gezicht slaan beide vergelijkingen als een tang op een varken, maar ik zal proberen uit te leggen hoe mijn hoofd werkt (zal niet meevallen, vaak werkt het maar op halve toeren…).

Waarom vergelijk je nu weer deze vintage chrono van een paar honderd euro met een retro duiker die ruim 10x zo duur is? Tja, simpel… de BB58 is het horloge dat ik momenteel ongeveer 80% van de tijd draag. Dus bewust of onbewust ga je dat dan vergelijken. Vooral het formaat, bedoel ik dan. De BB58 is een redelijk compact horloge met z’n diameter van 39 mm en een ‘lug to lug’ afstand van ik meen uit mijn hoofd om en nabij de 47 mm. Als je de DH omdoet, valt op hoe klein die eigenlijk is. De 38 mm doen vermoeden dat het niet zo heel veel zou schelen, maar de L2L zit dichter bij de 40 dan de 50 mm. Het draagt echt klein! Verdere vergelijkingen tussen de twee slaan nergens op, dus we laten het hier maar even bij.

Toen ging ik iets bewuster nadenken, welk horloge in mijn collectie komt het meest hierbij in de buurt? Qua uiterlijk is dat denk ik mijn Certina DS Podium chronograaf, maar qua specs kwam ik op een guilty pleasure van mij uit… een Chinese Daytona ‘hommage’.

Het is zover, TonD is echt helemaal gek geworden… wat hebben deze twee horloges nu weer met elkaar te maken? Nu ja, er zit hetzelfde Seiko VK63 mechaquartz uurwerk in. Maar er zijn ook een hoop verschillen, en die zijn wel zo interessant…

De PD is een vrij schaamteloze hommage, de DH is dat, ehhh, ook? Maar dan, de PD heeft een datum, de DH, nou ja technisch ook, maar die zit verstopt onder de wijzerplaat. De kroon heeft dan ook een ‘spook positie’ waarbij je draait en hoort dat de datum wordt aangepast, maar je ziet niks gebeuren.

De PD heeft saffierglas, de DH mineraal. Ik heb ze beide niet gewogen, maar de DH is wel érg licht, de PD voelt wat steviger aan en weegt ook meer (is ook groter natuurlijk, met 40mm kast). Tot slot de prijs, de PD is ongeveer een derde van de prijs van de DH. Waarbij bij DH vooral extra geld is uitgegeven aan de verpakking, een extra bandje, marketing, garantie etc.

Al met al vind ik het een heel leuk horloge, en ik realiseer me dat een merk dat ook geld besteed aan marketing, merkbeleving etc, niet op prijs kan concurreren met een Chinees met een Rolex catalogus en een kopieerapparaat, maar de verschillen zijn opvallend vind ik.

Samengevat een lijstje plus en minpunten, heel subjectief natuurlijk:

Plus
Mooi design
Draagt comfortabel
Betrouwbaar uurwerk
Kast mooi afgewerkt

Min
Moeilijk afleesbaar
AR coating geeft te aanwezige blauwe gloed
Aan de dure kant voor wat je krijgt
Uurwerk met datum, maar geen datum zichtbaar

Al met al ga ik deze dus niet zelf kopen. Grootste afknapper voor mij is de slechte afleesbaarheid. Ik sluit niet uit ooit een ander model van DH te kopen, want hoewel dit model het voor mij net niet helemaal is, vind ik zeker dat ze leuke modellen maken en de kwaliteit maakt een goede indruk.

8 likes

Heel verhaal, en dan vergeet ik nog iets heel belangrijks:

@Vantage @Rugter @Jeroen super bedankt voor dit toffe initiatief! Heel tof om het horloge zo te kunnen proberen!

3 likes

Ik schrap mezelf uit de lijst, ben inmiddels voorzien van een Chrono :+1:t2:

Toch dank voor het initiatief!

Op verzoek enige dagen extra gewacht, maar inmiddels ligt Dan te wachten bij de Primera tot hij in een oud stinkend diesel busje naar de andere kant van het land wordt gebracht…

Veel plezier alvast @Tempus_Fugit

4 likes
  • Jeroen
  • TonD
  • Tempus_Fugit :point_left:
  • Vintage4all
  • Tmbrszs
  • Bottero
  • Silvester1987
  • Piede
  • Seamaster95
  • Vinner
  • RLS
  • Phoenix.bas
  • Ari
  • TwanE
  • Berend
  • Thieuke
  • wimm5
  • Mr.chielos

De Dan Henry is inmiddels op de Veluwe aanbeland.

De eerste indruk was dat de Dan Henry met de originele lichtbruine DH strap een wat fletse indruk maakt. De kleur van de wijzerplaat (champagne) en de glans ervan zijn wel heel mooi. De wijzerplaat is gewoon heel fijntjes van opzet. Er had in de wijzerplaat wel wat meer contrast mogen zitten naar mijn bescheiden mening. De afleesbaarheid van de wijzers is door het gebrek aan contrast wat minder goed, maar zou voor mij geen dealbreaker zijn. De blauwe gloed van het gecoate mineraalglas is iets te veel aanwezig.

Al gauw heb ik de lichtbruine DH strap gewisseld met een “middenblauwe” suede band uit eigen bandendoos. Daar werd de DH al wel wat mooier van. Na nog wat experimenteren met banden qua kleur kwam ik op een donkerbruine struisvogel band uit met gebroken witte stiksels. Ik was al op het spoor gezet door een eerder in dit topic geplaatste foto met roodbruine strap die ook al heel prettig op mijn netvlies was blijven staan :grin:

Met de bruine struisvogel band komt de DH wat mij betreft PRACHTIG tot zijn recht:

De kleur van de wijzerplaat is champagne en laat zich met mijn telefoon niet goed vastleggen.

Banden wisselen is met de DH niet zo vanzelfsprekend als het om kleuren gaat. Deze versie is naar mijn mening geen regelrechte bandenstapper. Ik denk dat de panda uitvoering zich hier beter voor leent. De standaard DH bracelet is zoals bekend helaas niet aanwezig. Het viel me op dat de lugs van de DH door de eerder beschreven bandenwissel “problemen” ook iets ruimer lijken te zijn geworden dan 19mm. Dat heeft wel als groot voordeel dat je ongestraft 20mm bandjes kunt testen :joy:. Enfin, elk nadeel heb ze voordeel, blijkt ook hier maar weer eens :wink:

Qua maat vind ik de DH zo goed als perfect. Mijn polsmaat is ongeveer 18. Ik ben de laatste jaren steeds meer opgeschoven van de wat steviger horloges naar de wat bescheidener maatjes. Waar ik eerder horloges droeg tussen 42 en 45mm kastdiameter, draag ik nu modellen tussen 34 (eigenlijk iets te klein) en 40-42 max. De DH heeft met zijn 38-39mm voor mij een hele fijne maat! De verhoudingen (diameter kast en dikte kast) zijn heel mooi gekozen. Zonder bracelet weegt de DH niet veel. Het lagere gewicht heeft geen invloed op mijn kwaliteitsbeleving.

De kleine secondewijzer verraadt met zijn ene tik per seconde in 1 oogopslag dat de DH is voorzien van een quartz uurwerk. De centraal geplaatste chronograaf wijzer geeft door het Seiko MecaQuartz uurwerk de suggestie dat er door de meerdere tikjes per seconde een automaat of handopwind uurwerk in het horloge is geplaatst. Dat is ook de knipoog naar de vintage (mechanische) horloges die als voorbeeld hebben gediend voor de DH. Ikzelf zou daarom meer voelen voor de versie met twee sub dials en de datum op 6 uur. Dan zie je aan de buitenkant niet dat er sprake is van een quartz uurwerk. Ik heb overigens niets tegen quartz, maar het benadert imho nog meer de beleving van vintage.

6 likes