Flipper it Forward: Seiko 5

Hier idem.
Polsjes van 17 cm.
Tja, wat draagt niet al te groot en ziet er toch
enigszins stoer/sportief/duikerachtig uit.
Houdt me aanbevolen.

Even de lijst aangevuld voor jullie @Roland1982 en @nicokasper. Nieuwe gegadigden kunnen hun naam onderaan neerzetten. Blijft het een beetje overzichtelijk. :ok_hand:

3 likes

:ok_hand:

1 like

Oepssss is waar heb nog wat door te sturen. :innocent:
Het horloge is zijn prijs wel waard, maar zou hem zelf niet kopen.
Vind formaat net iets te klein,band beetje ielig aanvoelend, maar de lumen :prima.
Dusssss Roland pb je adres maar stuur ik hem op.

Gisteren is de 5 binnen gekomen.

Eerste reactie: Oeh wat klein…
Tweede reactie: Is er een ratelslang ontsnapt uit de dierentuin?
Band op juiste lengte gemaakt en toch maar eens proberen. Vanavond het horloge om gedaan (had eerst een klein feestje waar ik een ander horloge mooier vond :grin:) en maar eens kijken of er aan te wennen valt…

Ik dacht dat ik het horloge gisteren op tijd had gezet maar nu staat deze 2 minuten voor. Ben benieuwd of ik gisteren niet helder was of dat het een heel fanatiek klokje is.

1 like

Mijn ervaring met de 5 na een aantal dagen dragen: Het is een lekker licht horloge, je merkt (op het geluid van de band na) niet dat je hem om hebt. Als ik de foto’s van de vorige dragers zie denk ik dat een mooie leren band beter staat als deze rammelaar.
De 5 loopt mooi op tijd, ik vermoed dat ik zelf de tijd niet goed ingesteld had de eerste keer. :blush:

Wat mij minder kan bekoren zijn de grote cijfers op de wijzerplaat. In verhouding tot de rest van het horloge zijn ze erg groot en met veel.
Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat mijn horloges toch minimaal 40mm moeten zijn. Ik kan er niet aan wennen, het blijft een beetje voelen als een “vrouwenhorloge”.

@nicokasper als je mij een pb’tje stuurt met je adres zal ik hem dit weekend op de post doen.

@Vantage heel erg bedankt dat ik de 5 heb mogen proberen!

1 like

Daar was ie dan. Gearriveerd uit de mooie Achterhoek in het zonnige Leiden.
Samen met wat lekkers voor bij de thee eens even gepast.
De band was redelijk op maat dus het proberen kon beginnen.
Qua formaat vond ik hem wel tegenvallen. Heb meerdere malen de term dameshorloge voorbij zijn komen. Ikzelf vind het meer de categorie: my first Sony. Een mooi jongens horloge. Vooral ook door de lay-out met de cijfers.
Ook al eerder genoemd de aansluiting van de band op de end-link. Veel speling ertussen .

Wat positief opvalt is de goede lume, het gewicht en het automatische loopwerk dat naar mijn idee goed op tijd loopt.

Het horloge draagt comfortabel. Je hebt amper in de gaten dat je het om hebt.
Al met al een zeer geslaagd horloge maar door het formaat niet echt mijn ding.

Geen idee of er nog meer liefhebbers zijn voor de vijf. Ik hoor het graag en anders gaat ie weer retour richting @Vantage.

Hij was ook mee naar mijn werk. Dat betekent vroeg. Maar we waren op tijd😉.

PS:@Vantege, leuk initiatief, dank voor het gebruik en ik hou het forum in de gaten voor verdere flipperaars.

3 likes

Ik ben een “sucker for Seiko” en heb een paar quartzen en tot nu toe één automaat. Een vijf heb ik al vaker naar zitten loeren (bij Rob) maar is er gewoon nog niet van gekomen. Ik ben best benieuwd hoe dat bevalt. Hoe draagt het, hoe ziet het er “in het echie” uit, loeren door de zichtbodem want die heb ik zelf niet, Dus als zich inmiddels geen andere belangstellende heeft gemeld, dan zou ik hem ook graag even te logeren hebben. Mag dat, als relatieve nieuweling hier?

Vanmiddag is er hier een pakje bezorgd. Inhoud: de Seiko 5 fiffer! Nog weinig nieuws te melden, alleen even de obligate plaatjes van de ontvangen goodies.

Huh, dat is geen horloge? Die ligt nu even in de koelkast, dat wordt dadelijk mijn vrijmibo :sunglasses:

Verder de Seiko doos, met daarin de Seiko 5 en de extra schakeltjes voor de standaard stalen band.

Papieren er bij

Blanco garantie bewijs

Er werd eerder al genoemd dat het horloge klein is. Als ik hem naast mijn enige automaat leg (SARB017) dan blijken ze vrijwel exact even groot. De q&d telefoon foto suggereert al anders.

De SARB is in ieder geval wel wat dikker en voelt ook zwaarder

En dan even op de pols vergelijken. Dan oogt het “vijfje” echt flink kleiner. Vreemd is dat.

Tot slot iets wat ik wel een leuk aspect vind van dit horloge: de zichtbodem. Het uurwerk van een vijf wordt niet bijzonder fraai gevonden meen ik. Ik heb geen vergelijk, heb zelf één automaat en die heeft een dichte bodem. Voor mij dus hoe dan ook leuk om het gewichtje te zien slingeren en wat ander mechaniek in beweging te zien.

Tot zover de indrukken bij aankomst. Ik ben van plan het horloge de komende week iedere dag te dragen. Tijd niet bijstellen, dan zien we volgende week vrijdag hoeveel hij verloopt in een week (loopt nu drie seconden voor).

Voor de volledigheid hier de bijgewerkte lijst van namen. Als je dit horloge ook te logeren wilt hebben, dan het lijstje quoten en je naam achteraan toevoegen.

Vantage
Jeroenx87
RicoSeiko
Jroelie ​
PapaBeer
Chillekasper
Edelweiss
Sjoerd_K
W.E
Jarl
Blauwbeer
CaptainSlow
Owengraven
Snellejelle
Bottero
Laurentius :point_left:
Roland1982
Nicokasper
Antonius

(EDIT: mijn eigen naam toegevoegd, die was ik vergeten)

4 likes

Ik heb de Seiko 5 al weer meer dan een week in huis. Mijn andere horloges (zijn er niet zoveel :slight_smile:) ) hebben rust gekregen, alleen mijn vederlichte titanium Seiko heeft wel dienst gehad want die draag ik altijd met sporten.

In gebruik is het horloge prima en weinig opvallend. Veel commentaar was er eerder in dit topic op de band en daar kan ik het wel mee eens zijn. Functioneel mankeert er weinig aan, na het toevoegen van 1 schakeltje zit het mij redelijk comfortabel om de pols. Verschuift haast niet, knelt evenmin. Wel heeft het horloge met deze band een rammeltje dat goedkoop aandoet en dat is direct mijn grootste bezwaar. Het is slechts het bandje en niet de klok, toch geeft het een blikkerig gevoel aan het geheel en dat is jammer. Het uurwerk verdient meer (maar wie geeft nog eens de aanschafprijs uit van een vijfje aan een mooie massief stalen band?).

Het enige wat mij verder echt wat tegenvalt is de afwijking van het uurwerk. Ik heb hiervoor geen meetapparaat zoals sommige mensen hier wel eens laten zien. Ik heb het horloge vorige week vrijdag gelijk gezet. Nu negen dagen later loopt het inmiddels een kleine 10 minuten voor. Dat is om en nabij een minuut per dag. Ik zou verwachten dat ook een betaalbare automaat dat beter moet kunnen, zeker als er Seiko op staat, Ik weet dat er iets aan af te regelen valt, kan ook door de zichtbodem zien waar dat gebeurt. Maar hoe graag ik ook allerlei zaken open haal om er aan te sleutelen (WTB-er hier), heb ik te weinig kennis en ervaring om een horloge open te schroeven en er aan te gaan zitten frutten. En al helemaal als het niet mijn eigen horloge is. Misschien is er een HF lid die wel over de vaardigheden en materiaal beschikt om een automaat beter af te regelen en zich niet te goed voelt om eens een Seiko 5 te logeren te krijgen. Dat zou een leuke aanvulling zijn.

Dank aan @Vantage voor het beschikbaar stellen van een Seiko 5 als Fiffer. Ik was er erg nieuwsgierig naar en waardeer het geweldig dat ik op deze laagdrempelige en vriendelijke manier kennis kan maken met een voor mij nieuw type horloge. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst een of ander “vijfje” oppik uit het blauwe gedeelte want ik heb waardering gekregen voor de mechanische klokjes.

Het horloge mag weer door naar een volgend logeeradres. Als je belangstelling hebt, laat het hier weten of stuur mij een PB bericht voor afstemming.

2 likes

Even een korte reminder dat er hier een vriendelijke Seiko 5 ligt te wachten om naar een ander HF member geflipperd te worden. Het mag best even duren natuurlijk als we allemaal druk zijn met grootsere zaken maar het horloge moet hier ook niet blijven verstoffen, dat zou jammer zijn. Bij zeer lange radiostilte zal ik voorstellen het horloge terug te zenden naar @Vantage .

Misschien is het ook leuk als ie een tussenstop kan maken bij een HF-er die de apparatuur en kunde in huis heeft om het uurwerk net ff iets preciezer af te stellen. Dat verdient het horloge wel.

Vantage
Jeroenx87
RicoSeiko
Jroelie ​
PapaBeer
Chillekasper
Edelweiss
Sjoerd_K
W.E
Jarl
Blauwbeer
CaptainSlow
Owengraven
Snellejelle
Bottero
Laurentius
Roland1982
Nicokasper
Antonius :point_left:

Deze fijne Seiko 5 is nog steeds beschikbaar voor de volgende flipperaar. Wie gooit het volgende muntje in de flipperkast?

Als er een HFer is met een timegrapher die hem nog net ff strakker af wil stellen dan is dat wat mij betreft ook zeer welkom.

2 likes

Aangezien er weinig respons komt, mag deze weer terug naar mij.

1 like

Zie net dit topic, indien nog mogelijk, zou ik m graag twee weken proberen :slight_smile:

@Antonius kan jij deze naar Stefan sturen dan?

1 like

Zeker! Stefan, stuur je me je adres gegevens in een PB-tje? Dan komt het horloge binnenkort jouw kant op.

1 like

Vantage
Jeroenx87
RicoSeiko
Jroelie ​
PapaBeer
Chillekasper
Edelweiss
Sjoerd_K
W.E
Jarl
Blauwbeer
CaptainSlow
Owengraven
Snellejelle
Bottero
Laurentius
Roland1982
Nicokasper
Antonius
StefanM :point_left:t2:

@StefanM
Deze fiffer is alweer een tijdje bij Stefan. Heeft de Seiko 5 al wat draagtijd gekregen? Ik ben benieuwd naar jouw indrukken.

1 like

Ik heb de Fiffer een week of twee in mijn bezit momenteel.
Ik heb hem niet heel veel draagtijd gegeven hetgeen enerzijds te maken heeft met het “thuiswerken”, merk dat ik gewoon wat minder snel een horloge draag dan wanneer ik naar klanten ga.
Anderzijds heeft het ermee te maken dat de kwaliteit van het bandje en de, eerder genoemde, afwijking van het uurwerk me wel tegenvalt.

Wat positief verrast, heb ik ook met de andere seiko die ik in mijn bezit heb, is hoe weinig beweging de uurwerken nodig hebben om “in gang getrokken” te worden!
Alleen al optillen en na wat lichte bewegingen loopt het uurwerk!

Hij mag wat mij betreft door naar de volgende, zoniet gaat ie retour naar @Vantage.
Het is inderdaad een leuke manier om eens een ander horloge te dragen dan uit de eigen (bescheiden) collectie. Mooi initiatief!!!

1 like