Flipper it Forward: Vintage Butex Tank

Even een stapeltje met wat minder doorsnee foto’s :grin: Gemaakt met een bijna net zo oude microscoop uit ±1955, een moderne Nikon D5300 en een Samsung S8 + cheezy macro lensje.

Enjoy!

11 likes

Vet man :+1:

1 like

Heel tof. Ook die macrofoto’s zijn waanzinnig!

1 like

Wat geweldig dit!! En wat een mooie combinatie van oude en nieuwe techniek kan opleveren.
TOP!

giphy-1

1 like

Jij mag mij wel alvast voorzien van adresgegevens via de PB. Dit weekend zit mijn tijd met de Fiffer er namelijk alweer op. :wink:

Ik kwam er wel achter dat die post wat onwennig weergegeven wordt op de telefoon :sweat_smile:

1 like

Die pb komt er aan :grimacing:

1 like

Ready to go! :+1:

(Opgerold in bubblewrap, om het “kussentje” met een extra laag bubblewrap er bovenop in het kistje. Deze zit vervolgens in de packing peanuts met een kleine verrassing ernaast (welke de Butex wel omschrijft voor mij) , afgedekt met een dikke laag bubblewrap in een zwaar dicht getapte doos. :slight_smile: )

@Juxienn; Morgenochtend is deze incoming :wink:

4 likes

Moving on…

1 like

Ikkanniewachten!

2 likes

And we have liftoff! :rocket: Go, go PostNL!

2 likes

Dingdong :door: :bell:, meneer PostNL staat met twee pakketjes voor de deur. Mijn vrouw pakt ze snel aan, en roept naar boven dat er twee pakketjes voor mij binnen zijn. Ik storm met veel lawaai de trap af, wek hierbij een van mijn kinderen, en ren naar het pakketje. Mijn vrouw niet zo blij, die dacht eindelijk rust te hebben, maar moet nu weer de jongste in slaap zien te krijgen. Het ene pakketje is geen interessante vorm. Op de doos staat Bol.com. Het interesseert me niet, ik wil het andere pakketje. Snel pak ik ‘m en bestudeer de inpakkunsten. Ik weet wat er in zit, maar je zou toch denken dat het een waarde van minstens €10.000,- moet vertegenwoordigen, als je zo naar de manier van inpakken kijkt. Mijn eerste gedachte “ @ElderRuwy heeft vast vroeger op inpakken gezeten, dat kan niet anders.”
Afijn, veel woorden, weinig zinnigs. Dus nu maar eens wat plaatjes.

Na het vakkundig verwijderen van 14 lagen duct-tape kon ik de doos openen.

Daarbij had ik al enige verwachtingen wat ik binnenin de doos aan kon treffen. Safety first!

Ha, een doos in een doos, wat leuk!

En in de doos die in de doos zat? Nog meer noppenfolie!

En wat denk je? Ja hoor, de folie was nog niet op!

Maar daar is-ie dan eindelijk!

Eenmaal uitgepakt meteen om de pols geslingerd. Nou ja, geslingerd, voorzichtig omgedaan bedoel ik. Gezien de leeftijd ben je toch extra voorzichtig (ook omdat-ie niet van mij is, uiteraard).

Compact modelletje? Of zijn moderne horloges gewoon te groot? Een klein vergelijk met mijn FC (39mm).

Sorry, deze wordt niet doorgestuurd :crazy_face:

Eerste indruk:
Fraai horloge, zeker gezien de leeftijd. Hij ziet er echt nog heel strak uit. De kastvorm is erg mooi. De vellingkanten op de hoeken maken het geheel juist een stuk moderner. Het formaat is wel even wennen, maar leest makkelijk af. Ik ga ‘m de aankomende dagen testen en kom dan in de lucht met een eindoordeel, alvorens hij naar de volgende mag.

6 likes

De eerste indruk is inderdaad… Wat een kleintje…
Maar in de meeste gevallen gaat dat wennen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen, en ondertussen genieten van de stroopwafels…!
Mooie Fiffer traditie dat extraatje…

2 likes

Het is inmiddels zo ongeveer twee weken geleden dat de Butex bij mij afgeleverd werd, dus het is ook tijd om de balans op te maken en ‘m door te sturen (@Pedersen, hij gaat zo op de post, de trackingcode stuur ik je via een pb).

Het eindoordeel:
Het is een leuk horloge, dat draagt als een armband. Klein, licht, ingetogen, maar niet saai. Door het formaat zou je denken dat-ie moeilijk afleesbaar zou zijn voor een mol zoals ik. Dit is echter niet het geval. Hij leest gemakkelijk af (enkel de small-seconds is wel echt heel erg small).
Zou ik in de toekomst er eentje kopen? Nee, dat niet. Hij is toch iets te klein naar mijn smaak. De vorm is mij wel erg bevallen. Dus als ik ooit in de positie ben een Cartier Tank te kunnen veroorloven dan zou ik dit zeker willen doen. Maar dat is nog (verre) toekomstmuziek.

@AB64, bedankt dat jij dit leuke horloge tot beschikking hebt gesteld voor het wonderbaarlijke fenomeen dat Fiffer heet.

@Pedersen, ik heb -zoals de traditie het voorschrijft- een kleine versnapering toegevoegd. Ik wens je geen diabetes, maar ik kan niet ontkennen toch een aandeel in een verhoogd bloedsuikerspiegel te hebben.

Nog wat plaatjes:

5 likes

Ik leg mijn matras achter de voordeur!
Heel benieuwd hoe een tank draagt. Mijn 16,5 cm polsjes zullen hem niet laten verdwijnen, we gaan zien hoe het past.
Die verhoogde suikerspiegel sluit dan mooi aan op mijn verhoogde adrenaline. Ik wordt altijd een beetje hyper als ik ergens naar uitkijk :upside_down_face:

3 likes

Pas op! Veel plaatjes.

TLDR: tank is binnen. Ik ben blij.

Ondanks dat ik mijn positie tactisch achter de voordeur had ingenomen, is de tank bij het ophaalpunt achtergelaten.
Dus in de benen en halen.

Zo kwam de doos binnen. Met behulp van mijn trouwe zakmes een chirurgische ingreep en zie daar!

Luchtbubbels en calorieën. :grinning: Dat wordt dus extra bewegen.

als mijn vrouw en kinderen niet achter deze voorraad komen

Snel verder grabbelen. Het bekende doosje.

Luchtige inhoud, dus verder ontmantelen

We komen ergens. Nu de goed verpakte tank eruit

Door het plastic gloort onze gast voor de komende twee weken.

En dan het horloge:

Wat een mooi ding, snel een plaatje met de gastheren, mijn dagelijkse twee. De één dient als wekker, de ander om de pols.

Gauw gelijk zetten en om de pols. De gastheren gaan de komende veertien dagen een stuk minder aandacht van mij krijgen. :grimacing:

Hoe draagt die tank?
Perfect, ik was bang dat de maat niet fijn zou zijn, maar het past prima. Het opwinden loopt mooi en degelijk. Je hoort die ouderwetse ratel en de kroon heeft een perfecte grip.
Het bandje past perfect bij de wijzerplaat en kast. Alles mooi in stijl.

Het plan is om het horloge zo veel mogelijk te dragen. Ik hoop erachter te komen wat ik van de vorm vind, of mijn ogen kunnen wennen aan de kleine cijfers en hoe vintage bevalt.

Ik heb wel oude horloges en draag die ook, maar die draag ik ongeacht mijn activiteiten. Dat durf ik met deze tank toch niet helemaal.

In mijn dagelijks leven ben ik niet bijzonder ruw, maar magneten en elektrische velden kom ik wel tegen. Daaraan ga ik deze tank niet blootstellen.

Op dit moment ben ik erg blij met de tank en vind hem prachtig staan.

@Juxienn hartstikke bedankt voor de calorieën en het perfect versturen van het horloge!

@AB64 Heel fijn dat je me in staat stelt om een dergelijk mooi en oud horloge uit te proberen. Ik ben benieuwd naar de ervaring.

5 likes

:+1: ben heel benieuwd naar je bevindingen!

1 like

Ben ook heel benieuwd… Eerste foto’s zien er goed uit!!

Dat oude beestje zonder incabloc heeft dus al meerdere overtochten overleefd. Goud spul man… :facepunch:

3 likes

‘Vierkant’ en vintage, wil ik graag een keer proberen

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske
12: Omit
13: Ascarileo
14: denvro

2 likes

Nèt @Pedersen aan mijn deur met een special delivery:)

Meteen de Butex om mijn pols geslingerd en op dat moment had ik mijn eindoordeel wel te pakken;
Dit maatje gaat ut um niet worden met mijn polsmaat…
Het concept “fiffer” heeft dus zeer zijn werk gedaan, ik heb weer wat geleerd.

Leuk klokje, maar niet voor mij.

Pakketje kan dus integraal door richting @Mipnick (incluis versnaperingen)
Gooi jij even een adres over ?

6 likes

Nee, hoewel dit horloge groter draagt dan het lijkt blijft hij om jouw pols wel erg klein…
Dat is inderdaad het mooie van de fiffer, no you know

1 like