Flipper it Forward: Vintage Butex Tank

Jammer dat je pols te groot blijkt. Precies het tegenovergestelde van mijn ervaring. Zodra ik de tijd heb gevonden komt er nog een uitgebreid verslag mijn escapades met de tank

2 likes

Hij is binnen!
Meteen een goeie start.

Wacht, er is meer?

Dankjewel @Jos, dat wordt weer genieten komende ur… dagen!

Het horloge zelf is er overigens ook, die ga ik de komende week eens dragen :grin:

6 likes

Staat goed!!

1 like

Zo, eindelijk tijd en rust om mijn belevenissen met de tank samen te vatten.

TLDR; ik heb er een fantastische tijd mee gehad

Het horloge heeft eigenlijk de hele twee weken om mijn pols gezeten. Ik vond het een heerlijk ding. Nadeel was wel dat mijn ogen minder zijn en ik wel eens moeite had met het aflezen van de tijd, maar daar hebben we een leesbril voor spoiler.[/spoiler]

Tijdens deze twee weken is me opgevallen hoe mooi dit horloge de tijd weet te behouden. Ik kwam ergens rond 5 minuten in een week. Dat vind ik een zeer mooie prestatie. Als ik dit vergelijk met mijn Seiko 5 (7s36 uurwerk) dan doet deze tank het minstens zo goed.
Als ik hem dan twee weken heb gedragen, waar ben ik er dan mee geweest?
Nou gewoon, op mijn werk. Ik had al aangegeven dat ik op zou passen met magnetische en elektrische velden zodat deze vintage heel zou blijven. Om een voorstelling te geven waar ik bij deze termen aan denk een plaatje:

Wat is dit? Dit is een Wimshurstmachine. Je wekt hiermee statische lading op die op een bepaald moment overslaat tussen de bollen waaraan het horloge hangt. Ben ik nu compleet de weg kwijt en frituur ik hier een vintage horloge met statische elektriciteit? :scream:
Wees gerust het apparaat is ongeladen, de bollen staan tegen elkaar, er is geen ladingsverschil alles is veilig. Een foto van het horloge met een paar neodymium magneten durf ik dan weer niet te maken.

In het weekend ben ik naar Spa geweest om naar de 6 uursrace te kijken. Dit is een race voor oude auto’s. Het hele weekend wordt er gereden met oude auto’s. Ook met auto’s van toen deze tank nog nieuw was.
Tijdens dit weekend slaap ik altijd in hotel Focus. die is dit jaar uitgebreid met een bovenverdieping omdat zoonlief meeging.

Slapen op het parkeerterrein is een traditie. Het grote voordeel is dat ik niet op en neer hoef naar een hotel of appartement. Ik kom puur voor het circuit en heb geen zin om op en neer te moeten naar een hotel.

Het bijzondere aan deze race is dat het publiek toegang heeft tot de paddock en de pitlane. Dat is echt fantastisch! Wanneer je zoals ik techniek interessant vindt is een wandeling door de verschillende werkplaatsen gewoon leuk. Je kunt alles bekijken (zolang je de monteurs hun werk laat doen) en ziet echt precies hoe een sportwagen in elkaar zit.

Aan deze race doen veel Ford gt40’s mee. hier zie je er een waarvan een paar uur voor de race nog even de bak wordt gewisseld. Het heeft overigens niet geholpen, deze gt40 viel uit.

Vlak voor de start van de race:

Het unieke van deze race is dat de chauffeurs zelf moeten tanken. Er is een tankstation op het circuit en daar zie je dus iedere auto voorbij komen. De chauffeur moet uitstappen en zelf tanken. Soms krijgen ze nog iets toegeschreeuwd van een monteur omdat er geen radiocommunicatie is toegestaan tijdens de race.
tankstation:

Na het weekend in Spa heb ik de tank nog een weekje om de pols gehad en ik moet zeggen dat ik het best jammer vond dat het horloge weer vertrok.
De maat beviel me prima en ik vond het mooi staan. Ik heb nog het gedachten experiment gehad om een ander bandje te zoeken, maar op horloges van deze leeftijd hoort een leren bandje. Aangezien dat er al op zat heb ik dat idee maar laten lopen.
Of ik zelf een vintage horloge aan ga schaffen, dat weet ik niet. Ik ben meer een liefhebber dan een verzamelaar. Mijn verzameling horloges zijn alle horloges die ik sinds mijn jeugd als dagelijks horloge heb gedragen. Daarnaast vind ik dat een extra horloge iets moet bieden dat ik nog niet bezit. Dat zou een chronograaf kunnen zijn. Die zijn vintage best prijzig in de configuratie die ik leuk vind, dus dat is een lange termijn verlangen.

Rest mij nog om @AB64 te bedanken om het horloge rond te laten gaan.
Ik heb echt genoten van dit mooie en verrassend goed lopende horloge!

9 likes

Een mooie tijd en wat een indrukwekkend verslag, dank hiervoor!

Hij is echt erg leuk bij een pak. Casual issie iets minder.

5 likes

Classy! :sunglasses:

1 like

Een pak haalt het horloge inderdaad omhoog. De enige klasse bij mij waren de klasse(n) waarin ik hem droeg :wink: :upside_down_face:

2 likes

Hoi denvro. Doe graag mee deze schone dame eens om de pols te zien.

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske
12: Omit
13: Ascarileo
14: denvro
15: mdevalk

1 like

Om wiens pols hangt de Butex momenteel eigenlijk?

2 likes

Bij @mipnick?

Hij is verzonden naar @pim!

4 likes

Aha!
En? Hoe bevalt hij, @Pim?

2 likes

Dat durf ik nog niet te zeggen, ik verwacht hem vandaag te ontvangen. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Als hij niet zo leuk is als de voorpret van t ontvangen zie ik het helemaal goed komen! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik laat het natuurlijk horen.

2 likes

Aha, heb ik @Mipnick wakker geschud?:wink:

Nee dat niet :grin:
Wegens omstandigheden helemaal niet meer aan de fiffer gedacht…

2 likes

Vandaag het pakketje van @Mipnick mogen ontvangen op de zaak!
In goede orde ontvangen en inclusief een heerlijke versnapering uit Braboland! Dank daarvoor! :yum:

Hoppa, Aquis van de pols en de tank om de pols.
Wat een leuk begin! Op zich kan t contrast op bijna alle vlakken niet groter maar toch valt het wennen me mee. Had ik meer moeite mee verwacht.

Mijn collega’s vinden hem, geheel volgens de verwachting, maar duf. Prima joh! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hier alvast een plaatje en kom er natuurlijk op terug! :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 likes

Ik dacht, plaats weer een plaatje van de coole tank!
Zie ik gewoon nu dat het alweer 2 weken is. :sweat_smile:

Dan ook maar gelijk wat ervaringen.
De belangrijkste reden om mee te doen met deze fiffer was om een tank te ervaren. Hoe mooi is dan deze mooie opwinder om dat uit te proberen!?

Wat heb ik geleerd? Dat is leuk!!
De vorm vind ik echt heel mooi op de pols en wennen was en is nauwelijks nodig. Met een mooi sluitende trui (draag ik het meest) heb ik telkens het idee dat ik iets bijzonders om heb en kijk regelmatig naar mijn pols.

Zijn er ook nadelen? Ja natuurlijk!
Tegenwoordig draag ik (en velen) meer dan alleen bruine leren schoenen, nette overjassen en zwarte pantalons. Combineren met sneakers mag en gaat tegenwoordig prima denk ik maar merk dat ik in de ochtend wel bewust voor de tank moet kiezen.

Verder krijg ik al weinig te horen over m’n horloges maar ook vandaag kreeg ik alleen deze van een collega; “hè daar heb je dat lelijke ding weer” :man_facepalming::grimacing::sweat_smile:

Onder aan de streep; Ik zou graag een tank aanschaffen. Hij gaat niet vooraan in de rij want oh wat heb ik nog meer te wensen op horloge gebied maar het heeft me zeker aangenaam verrast!

TLDR? “Kek ding wel!”

@AB64 nogmaals hartelijk dank voor deze mogelijkheid, heel cool!!

Tijd om @Tinuske eens te contacten voor de volgende in de rij…

4 likes

Heel herkenbaar allemaal.
We zouden allemaal eigenlijk een tank in de verzameling moeten hebben, voor juist dat ene moment. Maar er zijn te weinig van dat soort momenten om de aanschaf te rechtvaardigen.
Maar het blijft een speciaal model, en de wetenschap dat een 90 jaar oud horloge je vertelt hoe laat het is, is ook mooi, toch?

1 like

Iedereen heeft wel een collega met matig zicht.

Ik heb er alvast zin in!

5 likes