Flipper it Forward: Vintage Butex Tank

Een leuk vooruitzicht, wie belangstelling heeft om eens een tank model uit te proberen (en ik kan je zeggen, dit staat vaak verrassend goed) kan dit nu doen door je naam toe te voegen aan de lijst zoals die zich hieronder gaat vormen.
Mijn Butex gaat op reis…

Laat ik het weinige dat bekend is over dit merk even op een rijtje zetten:

In 1924 begint de geschiedenis van Buttes Watch Co. Genoemd naar de plaats van oprichting in Zwitserland. Waar Arthur Charlet begint met de fabricage van zakhorloges switcht hij in de jaren 30 over naar polshorloges.
Bij mijn weten is er alleen gebruik gemaakt van ingekochte uurwerken (AS, Venus, Landeron, Felsa, Valjoux). De horloges worden onder de naam Butex, BWC (en zelfs But) gefabriceerd.
Van het model waar het hier om gaat weet ik niets. Als ik internet moet geloven ben ik de enige op de wereld met dit model.
Het lastige van de naam BWC is dat de naam in de horlogewereld ook gebruikt wordt door de Bozeman Watch Company en de Brooklyn Watch Case Co, tegenwoordig maken ze gebruik van de naam BWC-Swiss.

De reden dat ik deze kocht was de kwaliteit van de ongepolijste, strakke kast en de mooie wijzerplaat, deze is ivoorkleurig met opgelegde indices.
Vaak hebben jaren 30 horloges (ik vermoed dat hij uit deze tijd komt) gedrukte wijzerplaten.
Hij loopt zo’n +15 s/dag wat voor een oudje als deze (met onbekende service historie) helemaal niet slecht is.

Een aantal HFers hadden al aangegeven geïnteresseerd te zijn, die zal ik hieronder vermelden.

Nog wat huishoudelijke opmerkingen:

  • Het is de bedoeling dat je het horloge maximaal 2 weken draagt/in je bezit hebt voordat je hem weer doorstuurt naar de volgende op de lijst
  • Je ervaringen in deze topic met wat foto’s worden gewaardeerd!
  • Neem aub via een PB contact op met de volgende in de lijst als je hem door wilt sturen voor de adresgegevens
  • Vaak wordt het pakketje uitgebreid met extra’s (biertje, boekje en bandjes). IS LEUK!! Maar mbt de bandjes, de lugs zijn niet voorzien van gaatjes voor springbars maar deze zijn vast. Dat betekent dat er ofwel nato’s danwel speciale geklemde bandjes (16mm) op gaan.
  • Dit horloge is zo’n 80-90 jaar oud. De uurwerkfoto hierboven toont geen incabloc of ander anti-shock mechanisme op de balans. Hij kan heus wel een stootje hebben maar hou hier rekening mee bij het dragen en het bomb-proof inpakken.

Ok, dan is het tijd voor de lijst!
Tot nu toe hebben we:

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn

Ik neem contact op met @GMTplus1 waarna de BWC aan zijn HF rondreis kan beginnen…

33 likes

Wat een prachtig horloge!
Een mooie wijzerplaat en goed afleesbaar. Ik heb nog nooit een echt oud horloge in mijn handen gehad, laat staan geprobeerd. Ik kom heel graag op lijst.
Echter heb ik wel koudwatervrees vanwege het transport. Overleeft een dergelijk uurwerk de koerier? Wat is jullie ervaring?

2 likes

Als jij jezelf aan de lijst toevoegt dan ben je nummer 7 en heeft hij dus al aardig wat kilometers achter de rug.
Maar ik zal hem voorzien van een degelijk schokbestendig omhulsel voordat hij naar de eerste vd lijst vertrekt.

2 likes

Je hebt gelijk @AB64
Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is dat wel opgelost. Dat gaat vast goed komen.
Superbedankt voor het beschikbaar stellen van het horloge

Bij deze de bijgewerkte lijst.

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen

2 likes

een vintage als fiffer ???
ja joh, sign me up :slight_smile:

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos

3 likes

Yes! Gaaf. Altijd al een tank model wollen proberen :grin:

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick

2 likes

Wat een leuk initiatief @AB64!
Een tank, lijkt mij ook heel gaaf eens te ervaren, ik die graag mee!

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim

2 likes

Wat een ontzettend goed idee deze fiffer. Ik doe graag mee.

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske

2 likes

Ik stel voor te allen tijde een verzekerde verzending te gebruiken en ook duidelijk een retouradres op het pakketje te vermelden.

En duizend meter bubbeltjesfolie!

5 likes

Wat leuk, ik doe graag mee!

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske
12: Omit
13: Ascarileo

1 like

Zo, de koffie :coffee: is op en nu nog wat meer context. Ik heb al heel lang een zwak voor het Tank model… aan de andere kant, ik heb ook gemerkt dat ik in de praktijk vooral horloges draag die een stootje kunnen hebben. Mijn vintage horloges blijven liggen in de lade. Een Tank-model aanschaffen loopt steeds tegen die drempel op. Dus heel leuk om toch een keer te proberen via deze weg, bedankt @AB64!

2 likes

Vandaag of morgen gaat hij op de post naar GMTplus1, tot die tijd even op zoek naar de beste verzendmethode (doos, omdoos, bubbeltjesfolie).
Gewoon aangetekend verzenden met PostNL (€6,75) is ook meteen verzekerd tot €500 (geldt ook voor sieraden).
Ik zal ook wat foto’s van de gehanteerde inpakmethode sturen.

1 like

Tot €500 is €8,70 anders maar tot €100 verzekerd

1 like

Ja, je hebt gelijk. Dank voor de correctie!

Overigens weet ik niet of deze verzekering het geval zou dekken waarbij het horloge na ontvangst niet meer werkt. Verlies natuurlijk wel maar weet eerlijk niet hoe het zit met defect gaan.
Je zal moeten aantonen dat hij deugdelijk verpakt is, discussies over de leeftijd van het horloge, gedoe…
Iemand ervaring mee?

Overigens hou ik er rekening mee dat dit kan gebeuren. Natuurlijk proberen we allemaal dit te voorkomen door hem zo shockproof als mogelijk te verzenden maar mocht hij het toch niet redden, het zij zo…

1 like

Het ergste is natuurlijk die 20 weken wachten voor mij. In de tussentijd zorgen dat ik zelf geen tank koop🤣

2 likes

Reversed Unboxing…

Ok, hij gaat vandaag de deur uit en ik wil bij deze even aangeven hoe ik hem verpak.

Hij gaat in een Citizen box die ik nog had liggen

Maar eerst netjes opgerold in de bubbels

En toegedekt voordat hij dicht gaat

En dan in de grote doos die eerst is voorzien van grote bubbels

En daarna opgevuld met < ik weet niet hoe die zachte dingen heten >

Maar eerst iets lekkers van de lokale brouwerij toegevoegd

Voor de zekerheid nog even toedekken

Hij kan dicht, en verzekerd verzonden naar @GMTplus1 voor het eerste deel van zijn HF wereldreis…

10 likes

Lijkt me afdoende! :ok_hand:
Edit: en lekker :smiley:

3 likes

Mij ook. Ziet er goed uit.

2 likes

De kop is eraf! De Butex is op zijn eerste station aangekomen:


Net als de Blauwe tram, maar die gaat de remise in denk ik :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 likes

Eerste trip veilig achter de rug! Ziet er goed uit,
kijk er naar uit hem ergens komende maanden ook te mogen proberen.

2 likes