Show je vintage tank(je)

Hier is hij dan, op voorspraak van Mister Vintage (en Vierkant), @Lexaf die we kennen van zijn mooie verhalen over pareltjes en juweeltjes tussen het (de?) meuk.
Er zijn wat verdwaalde tank-topics maar laat dit dan het topic zijn waar die paar (waarschijnlijk op 2 handen te tellen) vintage tank horloges binnen HF te vinden zijn.
Laat ik starten met wat plaatjes van mijn Butex, waarover ik hier wat meer verteld heb op HF:

33 likes

Dank voor het compliment :pray:

Het is de meuk

Dank je wel, Alex, voor het afbijten van het (de?) spits! Hij is prachtig, jouw Butex.

Ik ben heel benieuwd wat er nog meer gaat veschijnen.

4 likes

Seiko Dolce 7731-5060 uit 1982 :slight_smile:

17 likes

Ha leuk, @SwissToni! Dank voor je bijdrage. Prachtige Seiko Dolce. Gave foto’s ook. Maar… in mijn opvatting is het niet een echte tank. Een tank heeft rechte zijkanten. De lugs mogen iets naar binnen staan, maar de zijkanten lopen recht door. En ze zijn altijd langwerpig, nooit helemaal vierkant.
Geeft niks, het gaat om het kijk plezier.

Tank dus. Zo iets als dit:

Over deze Nostra hier wat meer info:

Kan dus nog wel, maar een èchte tank is helemaal recht, zoals deze:

13 likes

Je hebt helemaal gelijk! In mijn hoofd veeg ik alle min of meer rechthoekige horloges bijeen onder de noemer “tank”. Maar deze tank zou inderdaad niet zo goed rijden.

Er zit dus voor mij niks anders op dan er nog een echte tank bij aan te schaffen. :smile:

3 likes

Limit. Ca. 1970. Volgens de wijzerplaat made in France, maar vrijwel uitsluitend in Engeland verkocht, want Engelse handelsfirma. Er zit een Dugena 2102 / FHF 69-21 uurwerkje in en ze is nog niet zo lang geleden technisch helemaal geserviced door @Tokes. Kwam tot mij in het originele doosje van de juwelier uit Londen, met het originele bandje, waarschijnlijk nooit gedragen.

15 likes

Seiko en een Medana Jump Hour uit 1929


15 likes

Wow! heel fraai en bijzonder. Hoezo tank? Je zou er zo rubsbandjes onder zetten en een kanon er op…

image

2 likes

Is dat de Butex die ik een weekje om mijn pols mocht dragen? Wat een leuk horloge. Naar iets dergelijks ben ik nog op zoek (geen haast).

Ik kom niet verder dan een youngtimer tv model Seiko. Geen tank, sorry.

2 likes

Hahaha, en toen dacht je, “perfect plaatje voor Show je Vintage Tank” :sweat_smile:

Yep, dat is hem Ik heb hem laten servicen door @vouwfietser toen hij terug kwam van zijn reis en was van plan om hem daarna te verkopen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Hji blijft!

6 likes

Top idee!!

2 likes

Ik zou de Butex ook zelf houden. Toen ik deze om mijn pols had, voelde ik interbellum respect voor de leeftijd. Alsof je een tijdmachine draagt.

3 likes

Enkele tanks :smiling_face:

8 likes

Die onthou ik als ik hem toch wou willen verkopen… Pure marketing!!

2 likes

@Lexaf , you unleashed a lion!

2 likes

Dat is dus precies de charme van een vintage horloge!

Hier nog zo’n oudje: BB (Bruno Besser) met Förster 2080 uurwerkje uit ca, 1940.
Met grote dank aan @Serge2 :smiling_face:

9 likes

Prachtig horloge. Goeie naam ook. :wink:

2 likes

Ja, die naam… Maar het kan nog erger… Behalve Butex en BWC vond men het ook een goed idee om horloges onder de naam “But” uit te brengen…

4 likes

In die tijd was kennis van de Engelse taal nog niet zo algemeen. Doet me denken aan Annie M. G. Schmidt, die ooit een weddenschap aanging dat ze half Nederland fuck kon laten zeggen.

4 likes

Ja, dat zou zomaar kunnen, maar van de de èchte leeuwen heb ik nog geen echte tank kunnen vinden. Als ze uberhaupt al bestaan.
Daar heb ik, op één na, alleen maar klassieke ronde exemplaren van.
Mijn Finse Leeuwtjes dus.

Daar zit weliswaar ook één vierkant exemplaar bij, een wat moderner design dan de andere 7 op de foto.

Dat is qua omvang, gewicht en degelijkheid wel een ‘tank van een horloge’, maar geen tank, in de betekenis als ik dat al wat verder hierboven omschreef.

Deze Leijona ‘Seacup’ is, met enigszins afgeronde zijkanten ook nog eens vierkant en niet rechthoekig en van een dusdanig ander design dat je hier niet meer van een ‘tankje’ kunt spreken zoals bedoeld bij de horloges waarvoor dit draadje bedacht was.

Maar toen @AB64 aka Alex over ‘unleashed lions’ begon, kon ik het toch even niet laten deze dikke leeuw hier ook even te laten brullen.
Voor een echte Leijona met de klassieke á la Cartier Tank vorm houd ik me natuurlijk nog wel te allen tijde aanbevolen :slight_smile:

Leve de leeuw! image

3 likes