Plakmerken uit mijn eerste horlogefase. Ik zou ze nu niet meer kopen, maar een jaar of 17 later werken ze allemaal nog prima.
Dat bedoelde ik dus, een plakmerk wil nog niet zeggen dat ie er na 1 jaar mee stopt. En je zegt ook niet dat je ze niet meer draagt, zeker gezien je bandjes verwacht ik dat ze af en toe je pols nog mogen voelen
Off topic maar wel voor meer hf’ers een dingetje er naast geloof ik, dus… Nog even inhaken
Indrukwekkende serie Pelikan vulpennen, wow!
En leuk hier mooi uitgestald te zien, in alle diversiteit! Van @Lexaf had ik al zijn geselecteerde schrijfwaren mogen bewonderen, maar zelf heb ik er ook wel wat en dan (net als bij mijn horloges) zonder enige duidelijke criteria - niet echt speciale merken/modellen, wel zichtbaar vintage en allemaal ooit off-line opgedoken… dank voor die Pelikan inspiratie !
Imho een hommage.
De betrekkelijk lege wijzerplaat en lettertype wijken net voldoende af.
Klopt inderdaad, ze zijn onlangs voorzien van nieuwe bandjes en batterijen. Toch leuk om af en toe nog te dragen.
Heel leuk! En draagbaar! En ook nog enigszins betaalbaar!
Wat wil je nog meer.
Er loopt ook nog een draadje:
Show je vintage tank(je) - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges
Daar mag ie ook nog wel bij.
Niemand maakt mij verdrietig door met een hommage rond te sjokken, Ferry, da witte gij ook. Maar, als je het gezellig wilt houden moet je me natuurlijk niet taggen in een topic vol hommages, want dan zou het maar zo kunnen zijn dat ik m’n ongezouten mening ga geven.
Derhalve ga ik dit topic weer even negeren, voor de gezelligheid, tot je weer een fatsoenlijk thema hebt bekokstoofd.
Zolang je mensen met een wat smallere beurs niet kwetst of beledigd, mag je altijd je ongezouten mening geven Chris, da witte gij ook. Maar ook dit thema vind ik en vele anderen met mij niet onfatsoenlijk, het ligt gewoon niet in je straatje Chris en een beetje prikken moet kunnen toch
Nog maar eentje.
De Eyki Overfly. Zo zag ie er uit toen ie nog ‘nieuw’ was.
Geen plakmerk. Want Eyki is een al jaren bestaand Chinees horlogemerk. Niet zo gerenommeerd, denk ik, want ze maken niets anders dan Chinese ‘Hommages’ van bekende merken en ontwerpen, met een basic standaard Chinees Quartz uurwerkje er in. Maar wel effectief, goedkoop en, niet onbelangrijk, in dit geval zeker behoorlijk duurzaam.
Ik heb dit ding al jaren, ooit eens overgenomen van een forumlid en sinds die tijd is het mijn favoriete klushorloge. Omdat ik in een meer dan 100 jaar oud huis woon dat lijdt aan het Eiffeltoren syndroom (als je bovenaan bent gekomen met schilderen, kan je meteen onderaan weer opnieuw beginnen) wordt er al jaren wat af geklust. Dan draag ik vaak dit horloge, want als er iets mis mee gaat is er geen man overboord. Alleen, tot nu toe gaat er niks mis mee. Af en toe een nieuw bandje als het oude onder de verf zit.
De inspiratiebron is duidelijk, denk ik: een Seiko 5 model military style tool watch lijkt er - op het eerste gezicht - op, maar verder is alles anders. Kwalitatief stelt het niks voor: een slecht mat verchroomd base metal kastje, een -inmiddels lekker gekrast- mineraal glas aan de voorkant en een dun klemdekseltje aan de achterkant. Maar toch… hij loopt altijd gelijk, batterij leeft 2 jaar, is zelfs een soort van waterdicht (hij overleeft een Karcher hogedrukspuit) en hij heeft een leuk wijzerplaat smoeltje.
Vooral het goedkope kastje toont de lage afkomst. Zo ziet ie er uit na bijna 9 jaar gebruik.
And still going strong!
Als het ding het ooit begeeft ga ik uit dankbaarheid op zoek naar zijn grote stiefbroer: een echte Seiko 5 fieldwatch met dit ontwerp. Maar wie weet, blijft het ding langer leven dan ik…
Je koopt ook een Casio F91W voor twee tientjes, en een uitgaand Seiko 5je voor 100-150 ballen, dus de keuze om bijvoorbeeld een hommage van een merk als San Martin te scoren voor 90 Euro is geen financiële. Je kunt voor iedere beurs een eigen horloge kopen wat geen kopie is van allerlei andere modellen.
Zo erger me ik ook dood aan het feit dat er in elke supermarkt honderden potten “Pesto” staan met cashewnoten en aardappelzetmeel er in.
Pesto bevat olijfolie, basilicum, pijnboompit en parmezaan. Meer niet. Als je op iets anders dan dat “Pesto” zet ben je wat mij betreft een oplichter, en erger nog, dan ben je een stuk cultuur aan het vernietigen.
De klant kun je het nauwlijks aanrekenen, maar ik zou het origineel wettelijk keihard beschermen en het anderen dus ook verbieden om zo’n product “fout” te maken, als ik die macht had.
Ergens in dit verhaal ligt een mening over hommages verscholen die niets met de grootte van de beurs te maken heeft.
Ik snap echt je punt wel Chris, mooi hoe je dat verpakt in het Pesto verhaal. Maar als ik terug ga naar het begin dat ik horloges begon te kopen. Had verder niets met mijn beurs te maken, meer met onwetendheid. Vond ik de two tone Invicta in die tijd een heel mooi horloge, en ja aldoende wordt men wijzer en kritischer. Maar ben er van overtuigd dat er nog hele volksstammen hommage en plakhorloges kopen omdat ze die mooi vinden.
Ik heb daar in het verleden wel eens wat over gezegd dat ik het niet begreep dat (laat ik maar geen merknamen noemen) op mp originele merken niet ingrijpen. Conclusie, het boeit die merken voor geen meter, is hun doelgroep niet. Dus de periode van ergeren ben ik reeds voorbij, gelukkig maar want je schiet er niets mee op. Maar als ik de macht zou hebben, zijn platforms als mp heel snel falliet
Ook leuk, maar ik vrees dat ie daar niet voor in aanmerking komt. Dit horloge heb ik in januari 2024 nieuw gekocht.
Ik heb er werkelijk bewondering voor hoe mooi jij dingen kunt verwoorden. En dit is dan ook wel weer de metafoor van de dag! Hulde.
Maar ja…
Kijk eens naar het rijtje hieronder. Ik heb bewust een paar vintage modelletjes uitgezocht om geen bittere discussie te genereren en - heel practisch - het grootste deel van mijn collectie bestaat nu eenmaal uit vintage horloges.
Het zijn net postzegels. Allemaal - bijna - hetzelfde en ook een beetje verschillend. Daarom worden ze verzameld.
Hommages? Welnee. Plakmerken? Ook niet. Het zijn allemaal gerenommerde Zwitserse merken.
Maar in geen een, behalve de Bifora uiterst rechts zit een uurwerk van dat merk. De Bifora is een manufactuur, met een ‘in house’ ontworpen en vervaardigd uurwerk. Verder zijn het allemaal calibers van andere - wel gerenommeerde - Zwitserse fabrikanten. Toch zou ik dat geen plakmerken durven noemen.
Heul veul van al die Europese horlogefabrikanten, de Zwitsers voorop, apen elkaar al meer dan hondervijftig jaar na. De Zwitserse horlogeindustrie is ooit groot geworden door het imiteren en goedkoper op de markt brengen van de voor die tijd - 150 jaar geleden - gevacanceerde en hoogwaardige uurwerken van beroemde Engelse horloge makers.
Niks nieuws onder de zon.
Alles is relatief.
Ik maak mijn Pesto meestal zelf. Inderdaad met
maar af en toe ook wel eens met
en oude hollandse boerenkaas.
En die is ook best lekker.
Beetje late reactie maar…
Zegt die Hollander tegen de Belg: Alweer een blauwtje gelopen!
Het is gewoon, ongeacht de portemonnee, bang for buck.
Lekker veel horloge, zorgeloos draagplezier, voor een paar centen.
Het is ook gewoon leuk om voor een paar tientjes iets ‘een paar duizend achtigs’ te scoren.
Of de liefde beklijft is een tweede….
Nee.
Zo waren horloges gewoon. Iedereen en z’n moeder kan zien dat een generiek rond horloge uit de jaren zestig een ander fenomeen is dan een Chinese sweatshop die voor vijf tientjes een replica van een Rolex Submariner of zelfs een Seiko Uemura uitpoept.
Nee. En het is schadelijk voor pesto als concept. Neem nou Hummus. Dat is erg simpel: Kikkererwt, tehina, mogelijk wat citroensap.
Europa en Amerika denken collectief dat er van alles in hoort, zoals meer olie, komijn, en godbetert knoflook. Dat zorgt er voor dat de markt die kant op beweegt, waardoor onwetenden hummus de nek langzaam aan het omdraaien zijn.
Als je dingen verwatert in een soort race naar de bodem wordt de hele wereld daar op termijn slechter van.
Net zoals ze bij sommige supermarkten shoarmavlees met stukjes paprika verkopen.
Ik ben nog geen bij geen enkele shoarmaboer, broodjes shoarma met stukjes paprika tegen gekomen.
Buiten de shoarma om, verbaasd het me vaak dat er bij veel etenswaren toevoegingen worden gedaan die er niet in “thuis” horen, onder het kopje “verbeterd recept”
Ja