Flipperen

Leuk stukje in de nieuwste Grey Nato over flipperen! In het kort is het ervaring opdoen en je smaak ontwikkelen.

Nou nou, meteen met gestrekt been erin. Toen ik net op het forum kwam was het voor mij een nieuw fenomeen ja. Inmiddels begrijp ik het beter en heb er zelf twee gekocht op het forum. Zelf verkoop ik niet nee. Omdat ik mijn horloges te mooi vindt om afstand van te doen en sowieso moeite heb met dingen wegdoen. Ik begrijp sommige aspecten niet nee. In het bijzonder een echt duur horloge kopen en het dezelfde week weer te koop aanbieden, soms nog in de stickers. Vind ik apart ja. Heb ik dan niks met de hobby? Ondanks dat ik sinds ik lid werd eind september zes horloges heb aangeschaft waardoor mijn collectie verdubbelde? Plus twee in de pijplijn?

Ietsje genuanceerder mag wel.

10 likes

Bij mij is het omdat mijn smaak aan verandering onderhevig is. Flipperen is wat mij betreft ook de lol van de hobby.
Geld er aan verdienen doe ik niet. Horloges gaan altijd weg voor minder. Het gaat om de jacht, maar ja dan valt het ook wel eens tegen.
Mvg. Bertjan

1 like

Flipperen is leuk en lucratief. Ik heb mijn complete camera- en lenzencollectie (toch een mille of vier a vijf alles bij elkaar) kunnen kopen van de flipperwinst.

Dus, jongens. Nog bedankt hè? :wink:

8 likes

Het is natuurlijk wel een beetje eigen aan liefhebbers dat ze ‘alles es willen proberen’ of steeds op zoek zijn naar dát ene horloge met net nog wat meer ‘klik’. Dit om dan uiteindelijk te belanden bij een vaste verzameling met allemaal stukken die je ‘net iets meer doen’. Na verloop van tijd kan daar echter ook weer verandering in komen, en dan begint het hele circus opnieuw.

Leuk toch? :slight_smile:

Mijn probleem is dat ik steeds opnieuw probeer af te bouwen, maar van zodra ik een vintage verkoop, heb ik alweer een andere op weg. Toch wel een beetje een verslaving ook, steeds opnieuw die nieuwe prikkels. Toch vind ik het ook belangrijk van bepaalde horloge naar waarde te blijven schatten. Het mag inderdaad niet compleet losgekoppeld worden van emotie, want dan roteer je gewoon door mooie horloges heen, en bouw je met geen enkele een langdurige band op.

6 likes

Flipperen hoort in mijn ogen zeker bij de horlogehobby, als je er veel mee bezig bent kom je elke dag wel gegadigde exemplaren tegen waarvan je ogen beginnen twinkelen en je handen beginnen te jeuken. Maar deze kunnen niet allemaal bekostigd worden, laat staan gedragen dus is flipperitus een uitkomst voor onze hobby toch. En bij de een zal het dit wat vlugger gaan als bij de ander! Bij mij gaat het zo’n beetje net als bij @Mieske007 en @Lempke.
Zo ben ik zelf een jaar of drie geleden begonnen met een Seiko aan te schaffen en de verslaving was geboren, horlogedoos erbij en deze zat al redelijk snel vol. Op den duur zat ik aan 22 stuks zonder het zelf te beseffen maar ik vond ze allemaal wel leuk al droeg ik zeker niet eens de helft! Even goed nadenken en opruimen, upgrades volgen en nog wat flipperen. Zelf zou ik het liefst naar 3 of hooguit 5 gaan omdat ze dan zeker allemaal worden gedragen maar of dit mogelijk is weet ik niet er is nog zo veel moois!:facepunch:t2:

5 likes

Godsamme. Sorry voor de spelfout.

2 likes

Mooi man, al die amateur handelaren en (semi) professionele. Een leuke deal voor jezelf in het blauwe gedeelte kan je wel op je buik schrijven.

2 likes

Die zijn inderdaad zeldzaam aan het worden. De koopjes zijn zo weg. Niet omdat iemand dat horloge wil hebben maar omdat iemand er een paar centen aan gaat verdienen. :laughing:

2 likes

Je hebt als verkoper toch ook de keuze aan wie je het verkoopt?

Tenzij je gefopt wordt en de handelaar undercover intresse toont. :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Soms zijn ze moeilijk te herkennen. Er is hier bijvoorbeeld iemand die zich voordoet als vintage Seiko liefhebber, maar stiekem elke maand twee pallets van die ouwe rommel uit Japan haalt om hier met dikke winst te verpatsten. Al dan niet met scheve wijzers. :joy:

8 likes

Die Lord-Marvel heb ik verlies op gemaakt maar ben jij van plan dikke winst op te pakken zo te lezen in het andere topic. Die kwam uit Belgie zelfs.

3 likes

Haha, hap. Ik heb een super mooi exemplaar van jou mogen kopen voor een mooie prijs. Dus daar ben ik zeer blij mee. Dankzij Floris is ie nu helemáál geweldig. :heart_eyes:

1 like

Mijn ervaring is dat hetgeen ik hier aanbied ofwel heel snel weg is, ofwel dat ik helemaal niets hoor, waarna ik het horloge op een ander verkoopkanaal vaak binnen een uurtje voor hetzelfde geld of meer verkoop. Men is hier gewoon extreem prijsbewust :yum:. Handelaren of geen handelaren.

5 likes

Sommige verstaan als geen ander de kunst om met een incoming, een unboxing, een new arrival en dan een review de markt te prepareren voor de verkoop…niets mis mee maar draai dan niet om de pot.

2 likes

Hoe kan ik ze verdraaien, ik citeer ze nota bene. Overigens die tweede zin: arrogant.

Maar het kan dat ik je verkeerd heb begrepen. Hoe je het ook bedoelde, het kwam in ieder geval op mij over zoals ik het beschreef. En aangezien 9 mensen er een like onder hebben gezet kwam het blijkbaar op meer mensen zo over.
Je bent erg direct en dat kan ik meestal wel waarderen. Maar het maakt ook wel eens de indruk van een denigrerende toon. Wat je bedoelt en hoe het overkomt kan soms verschillen.

Dit komt op mij over als: als je niet snapt dat mensen hun horloges vaak verkopen heb je waarschijnlijk niks met horloges. En in de kantlijn: dan heb je hier dus niks te zoeken.

Maar je bedoelde het opbouwend of zo? Ik sluit niets uit.

1 like

Net alsof een vreugdevolle #NA niet wat later een verkoop-wegens-geen-klik je of veranderde prioriteiten kan zijn. Komaaaan, niet te bitter.

1 like

Ik bedoel daarmee dat ik mensen die een postzegel ruilen of verkopen ook niet begrijp. Of mensen met een racefiets van €10k Maar dat komt omdat ik niet veel met die hobby’s heb. Wanneer ik me meer verdiep in die hobby’s leer ik dat misschien begrijpen. Zo was het voor mij ook met horloges, ik zag ze alleen als gebruiksvoorwerp en niet als hobby. 5 jaar geleden had ik er never nooit over nagedacht een horloge van €5000 te kopen, laat staan een week later weer te verkopen! Hoe langer je in een hobby meedraait hoe verder de grenzen opgerekt worden. Daarom zeg ik, we praten over een jaar wel even verder. Dan is flipperen waarschijnlijk net zo normaal voor jou als voor elke andere hobbyist.

(En eigenlijk vind ik mezelf echt een slappe zak dat ik na je aanvallende berichten en aantijgingen je vraag nog beantwoord ook. Als je niet zeker bent over de bedoelingen van mensen kun je er misschien beter naar vragen voor je je waffel opentrekt)

En dit bedoel ik met verdraaien:

7 likes