Flipperen

Ja ik koop bij de Ad

1 like

Dat er geld bij moet JA. Maar scheppen? Dan doe je echt iets verkeerds :wink:
In het begin had ik dat wel, maar dat was omdat ik meestal de afschrijving nam door een nieuw exemplaar te kopen … als je 2e hands inkoopt dan valt het best goed te doen … en ja, ook dan lever je vaak in, maar beperkt … wel weer een ervaring rijker!

3 likes

:+1:

Dat is ook wat ik schreef in het 2e deel van mijn 1e antwoord maar gemakshalve leest men daar over heen :neutral_face:.

Dat klopt, ik flipper niet. Maar ik heb ook niet gezegd dat iedereen er aan verdient.

Ik verkoop met name omdat ik er achter ben gekomen dat je smaak erg verandert, wat ik ruim een jaar geleden geweldig vond ligt nu maar wat stof te happen.
Daarnaast is het flipperen wel gewoon leuk, het contact, afwachten of iemand hem wil, het pingelen over de prijs of de vragen beantwoorden die gesteld worden, ik vind het best leuk om te doen.

Verdienen heb ik op misschien 1 gedaan, die had ik al een tientje hoger gezet dan wat ik betaald had, om de verzendkosten alvast een beetje op te vangen, de rest is altijd wat verlies, sommigen veel… maar aangezien ik in het 100€ à 200€ segment zit is het allemaal tientjes werk…

Nu probeer ik ook mijn horlogedozen wat leger te krijgen want ik had de neiging heel veel van dezelfde soort te kopen en dat is een beetje dubbel, je draagt ze dan toch niet… ik heb nu een doos van 6 moderne en 6 vintage die ik altijd afwisselend draag en de rest probeer ik maar te slijten.

En als ik helemaal terug ben op een te overzien aantal ga ik één Omega of een Rolex kopen en dan is de rest aan de beurt om te slijten, eigenlijk wil ik maar twee horloges uiteindelijk overhouden.

6 likes

Na (ruim) een jaar noem ik geen flipperen meer :roll_eyes:

1 like

Ik verkoop niet heel veel doch heb per saldo door de jaren heen wel geld verdiend aan de door mij verkochte horloges. Net even uitgerekend:

Totaal verlies (3 horloges): -325 euro
Totaal winst (5 horloges): 2050 euro

Per saldo dus 1725 euro winst uit 8 horloges die ik in een tijdsbestek van zo’n 3 jaar heb aangekocht en verkocht. Dit zijn natuurlijk de kale cijfers en het zegt niets over de tijd die je soms stopt in het zoeken naar vintage pareltjes.

Alle winst overigens weer gestoken in nieuwe horloges en het upgraden van mijn collectie.

De horloges waar ik winst op heb gemaakt bij verkoop waren op 1 na allemaal vintage. De horloges waar ik verlies op heb gemaakt bij verkoop waren nieuw door mij gekocht.

Reden van verkoop was steeds upgraden of het horloge was gewoon niet mijn smaak.

Ik snap overigens niet waarom op het forum soms negatief gedaan wordt over het maken van winst bij verkoop, ik zie niet wat daar mis mee is. Koper en verkoper bepalen immers de prijs en vinden elkaar op een bepaald prijspunt waar ze allebei kennelijk tevreden mee zijn.

7 likes

Om heel eerlijk te zijn; impulsaankopen pakken bij mij meestal niet goed uit. Vooral bij aankopen van EBay, waar de zaken nogal eens rooskleurig worden voorgesteld :wink:

Maar van de andere kant; ik weet wel steeds beter wat ik wil, dus het is een soort leerschool. Zo heb ik een paar keer verlekkerd naar de Tuna gekeken die hier onlangs werd aangeboden. Maar in het verleden heb ik al een Monster, een BFK en een Sumo gehad, en ik weet dat ik die uiteindelijk allemaal te massief vond.

1 like

…omdat we allemaal vrienden zijn, watch aficionados. We gunnen het elkaar. Dus. :rofl:

Met geflipper maak je geen groot geld volgens mij, al helemaal niet als je nieuw aankoopt en zelf de eerste afschrijving pakt. Haast kost sowieso altijd geld dus als je er snel weer vanaf wil, tja. Ik flipper zelf trouwens niet veel meer. Koop alleen nog wat ik dragen wil en ruil pas in als ik iets nóg mooiers tegenkom.

2 likes

Ik ook al wil dat door de jaren heen nog wel eens veranderen. Sinds deze week -aanschaf vintage omega- heb ik voor het eerst het gevoel dat de collectie af is.

Wat dat “vrienden” betreft. Dat betekent voor mij niet dat ik horloges onder de waarde verkoop of korting geef. Ik streef altijd naar de voor mij meest gunstige prijs net zoals een koper dat in zijn algemeenheid zal doen.

3 likes

Me too :smirk: …en ik vind het zelf ook heel leuk om te doen :grinning: …In het begin ging ik ook naar de juwelier om een batterijtje te vervangen á 15€ en nu doe ik het heel veel zelf met een batterijtje van een euro ofzo…scheelt ook nog in de portomonee zeker als je er 40 of meer hebt :blush::joy:

4 likes

Bij mij is het flipperen begonnen om wat andere horloges te proberen. Daarna weer geflippert om horloges te kunnen aanschaffen uit een duurder segment. Nu alles weer verkocht omdat mijn smaak momenteel geheel veranderd is. Waar ik voorheen enkel zocht naar duikers ben ik nu overgegaan naar dresswatches.
Ik begin vintage ook wel te waarderen dus dat is misschien weer een vervolgstap…

Ik leg soms geld bij en soms gaat er iets weg voor dezelfde prijs. Winst maken zit er niet echt in. Maar een hobby mag ook geld kosten.

1 like

Oh nee, twee dingen durf ik niet zelf: batterij vervangen en stalen bandje inkorten :expressionless:. Laat ik gewoon door de juwelier doen. Ik heb dan ook maar tien horloges :roll_eyes:.
En dat bandjes verwisselen vind ik helemaal niet leuk om te doen. Enorm gepruts. Ik moet mijn lenzen uitdoen omdat ik het anders niet goed zie. Ben dolblij als ze erop zitten… maar het is wel leuk als het is gelukt. Ik heb dus inderdaad al acht bandjes erbij gekocht. Ik snap nu ook waarom mensen zovaak bandjes te koop zetten die ongedragen zijn. Je koopt ze heel makkelijk en uiteindelijk blijk je toch mooiere bandjes te hebben dan die nieuwe…

3 likes

Stalen banden inkorten doe ik ook zelf…heb al veel verschillende gehad, ik vind dat gepruts wel leuk maar verder dan dat ben ik ook nog niet gegaan.Wil nog eens een kapot horloge helemaal uit elkaar trekken maar daar heb ik wel een flinke tijd voor nodig dan…ooit…ooit :roll_eyes::grimacing:

1 like

Een goede flipperaar slaat niet snel op tilt en krijgt altijd een vrij spel.

2 likes


:slightly_smiling_face:

2 likes

Heb ik! Drie stuks. Maar ik ben bang dat +1,5 onvoldoende horlogepinnetjessterkte is.

Ruilen en verkopen hoort bij alle hobby’s. Overal in het land worden ruilbeurzen georganiseerd voor de meest uiteenlopende hobby’s. Theezakjes, postzegels, sigarenbandjes, treinen, je kunt het zo gek niet verzinnen of het wordt geruild/verkocht/geflipperd.

Flipperen niet begrijpen is een onderdeel van een hobby niet begrijpen. Vaak door mensen die zelf niks met die hobby hebben en een horloge slechts zien als gebruiksartikel dat je eenmalig aanschaft of misschien wanneer het vervangen moet worden.

2 likes

Ik flipper extreem veel, en verlies soms wat, maar aangezien ik meestal stalen pro modellen van Rolex flipper is het verlies miniem. Soms zelfs wat in de plus.
Omega is ook nog prima te doen, maar voor de rest (ik kan AP, PP ed niet betalen) is het een schip van bijleggen.

Waarom dan flipperen ? Altijd op zoek naar het ultieme horloge.

3 likes

Ik flipper niet.

Ik weet van mijzelf wel wat ik graag wil hebben en wat realistisch is.
Op dit moment draag ik een Sarb035 dagelijks, wat voor mij aan al mijn eisen voldoet.
Niettemin zou ik in de toekomst nog wel een klassieker willen bezitten, zoals een Navitimer, Speedmaster of Submariner. Dit heeft meer te maken met hun plaats in de horologische geschiedenis van het polshorloge, dan dat het praktische horloges zijn om alledaags te dragen.

1 like