Florent Lecomte, de kunst van horlogerie.

Florent Lecomte is een Franse horlogemaker uit Morteau, in het hart van de Jura, waar de Franse horlogetraditie al generaties lang leeft. Wat zijn verhaal bijzonder maakt, is niet alleen de kwaliteit van zijn werk, maar ook de plaats waar hij dat doet. Morteau is namelijk dé referentie op het gebied van horloge-opleiding in Frankrijk. De plaatselijke horlogemakersschool, het Lycée Edgar Faure, geldt als een broedplaats voor talent — namen als Rémy Cools en Théo Auffret, inmiddels bekende gezichten in de wereld van de onafhankelijke horlogerie, zijn daar afgestudeerd. En als je die namen nog niet kent, wordt het echt tijd om ze eens te googelen, want zij vertegenwoordigen de toekomst van het ambacht.

Lecomte zelf staat reeds jarenlang voor de klas aan diezelfde school. Hij leerde jonge vaklui de precisie en discipline die nodig zijn om een uurwerk te maken dat niet alleen technisch correct is, maar ook ziel heeft. Dat hij ondertussen onder zijn eigen naam een horlogemerk heeft opgebouwd, maakt zijn verhaal nog mooier. Hij creëert de ambacht niet alleen hij draagt het ook door. Terwijl hij in zijn atelier in alle rust aan zijn eigen creaties werkt, blijft hij zich inzetten om een nieuwe generatie horlogemakers te vormen. Zo ontstaat een levende continuïteit: meester en leraar in één persoon.

Lecomte’s benadering is volledig ambachtelijk. Hij maakt jaarlijks slechts een tiental horloges, allemaal met de hand afgewerkt. Elk onderdeel dat hij zelf kan maken, doet hij ook zelf: bruggen, balansen, wijzerplaten, wijzers, zelfs de schroeven worden met zorg gepolijst. Zijn stijl verwijst duidelijk naar de klassieke Franse meesters zoals Breguet en Berthoud, maar zijn ontwerpen ogen tegelijk eigentijds door hun opengewerkte architectuur en balans tussen techniek en esthetiek. De afwerking is traditioneel op het hoogste niveau: handgepolijste anglage, zwarte polijsting, en scherpe binnenhoeken die enkel met de hand te realiseren zijn.

Zijn eerste creatie, de Series 1, was een bewuste oefening in herinterpretatie van een klassiek uurwerk. Hij vertrok van een eenvoudig handopwind-kaliber, dat hij grondig hertekende en voorzag van eigen bruggen en decoratie. De wijzerplaat is deels opengewerkt zodat de hoofdveer zichtbaar blijft — een knipoog naar de mechanische schoonheid van het binnenwerk. De productie was extreem beperkt, slechts 10 exemplaren, en bedoeld voor verzamelaars die het vakmanschap wilden ondersteunen.

Met de Series 2 toonde Lecomte zijn groei als onafhankelijke horlogemaker. Dit model kreeg een volledig door hem ontworpen balanswiel, dat prominent zichtbaar is aan de wijzerplaatzijde. Dat element bepaalt het gezicht van het horloge. De kast is 41 millimeter groot, volledig handgepolijst.

Lecomte werkt alleen, in een tempo dat hij zelf bepaalt. Hij wil onafhankelijk blijven, zonder concessies aan kwaliteit of aandacht. Dat betekent ook dat hij niet produceert voor groei of winst, maar uit liefde voor het ambacht. Zijn klanten weten dat en respecteren het: elk horloge is een persoonlijke samenwerking tussen maker en drager.

En nu is het tijd om even stil te staan bij wat beelden.
Enkele overzichtsfoto’s, maar vooral een paar macro’s die pas écht laten zien wat woorden nauwelijks kunnen beschrijven: de sublieme afwerking. De handgepolijste anglage schittert in het licht, de randen vloeien als vloeibaar metaal, en de scherpe inward angles getuigen van een meesterschap dat bijna verdwenen is in de moderne horlogerie.

Zulke verfijning zie je tegenwoordig nauwelijks nog, zelfs niet bij de grote namen. Patek Philippe, Vacheron Constantin of Audemars Piguet… allemaal prestigieus, zonder twijfel, maar dit soort minutieuze handafwerking tref je daar enkel nog aan in hun allerduurste haute horlogerie-stukken. En zelfs dan… zelden met de puurheid en het gevoel dat je hier ziet.

De Series II

29 likes

Het kan aan de foto’s liggen maar ik vind dit vrij grof afgewerkt

3 likes

Die geblauwde schroef rechts ziet er ook beschadigd uit

4 likes

was mij ook al opgevallen…

1 like

image
Mist er nu één van de tandjes het puntje?

7 likes

Yep…

1 like

Leuk commercieel verhaal maar er mankeert wel het een en ander aan

1 like

Goede punten die hierboven genoemd worden. Zelf heb ik bij zulke horlogemakers ook altijd zoiets van: Het is wellicht heel erg vaardig en er zit misschien heel veel tijd in maar is het horloge mooi? En dat vind ik vaak niet, juist ook door de onsamenhangende wijzerplaatontwerpen.

1 like

Hé, @helaasweermijnloginvergeten, tof dat je een onbekend merk highlight. Hebbie deze tekst zelf geschreven of is dit een blurb van d’een of d’andere website zoals Hodinkee? Heb je het horloge zelf in bezit?

4 likes

Foto’s zijn al op Reddit gepost. Ik vind vooral de scheve schroefjes gek. Maar heb misschien wel OCD.

3 likes

Volgens mij is het topic over de Parmigiani het enige topic dat over een horloge gaat dat TS zelf in bezit heeft.

2 likes

kan ik niet zo goed rijmen met

2 likes

Nu ja. Ken er niet zo héél veel van maar eea lijkt me toch wel meer dan in orde. Ook op macro niveau kan er al eens een schaduw of reflectie verkeerd vallen? Dat puntje zie ik wel maar is wat zwart. Hamereffect (of je het noemt) lijkt me serieus goed. En ook de brushing (?). Misschien kan @stefanketelaars er iets over zeggen.

1 like

Nee, de tekst is mijn input en mening als geef ik graag toe dat ik het liet herformuleren door ChatGPT.
Het is voor mij sneller en efficiënter enkele punten, kenmerken en meningen in ChatGPT te gooien en het te laten herformuleren :grinning:

Fdpg1963,
Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet
Dit is gewoon super afgewerkt, dergelijke horloges doen soms de revue op andere forums en eigenlijk is het oordeel dan unaniem positief, en eerder zeer positief…
Dus, tja ben ook wat verbaasd

1 like

Ik ben er zeer gerust in dat Stefan best positief zal zijn, en zou graag ook zijn reactie lezen :grinning:

Ik pleit ervoor om op het HF de tekst:

“ChatGPT zegt”: (Of welke andere tekst brakende AI machine dan ook)

in te voegen voordat de gegenereerde tekst wordt geplaatst.

6 likes

Get outta here… …ik ben wel eens sjacherijnig in mijn posts, en krijg daar dan terecht kritiek op. Maar jij laat de hele boel gewoon fabriceren door AI. Ik ben tenminste mezelf nog.

We hebben er weer een trol bij; dames, heren en divers. Dat laatste dan weer niet te lezen als in duikers. Oh - ik zie ook weer een typerende trol-tendens. Je wordt alleen geliket, en geeft niks terug.

100% zeker dat je een “return customer” bent. Ben ook zeker dat je niet Sybren bent, die is er ook al lang weer maar wel op een meer low-profile manier.

7 likes

Ik dacht dat ik duidelijk zei dat de input van mij komt maar dat ik het door AI iets aantrekkelijker liet herschrijven.

1 like

Gewoon niet doen, we zijn mensen en schrijven als mensen, niet als machines. Nu druipt het kwijl er vanaf zoals het geschreven is.

8 likes